  • 11. Data: 2021-05-12 12:58:53
    Temat: Re: [ot] stara foto - renowacja
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Można skanować jeszcze na mokro. Zresztą jest jeszcze kilka innych
    > sztuczek, ale jeśli 1634 zachowuje się tak, jak się zachowuje, to już
    > więcej się nie odzywam.

    Tylko czytałem o skanowaniu na mokro, ale nigdy tego nie robiłem - w
    obawie o odbitki, z których najmłodsze mają co najmniej 50 lat. Bałem
    się nieodwracalnych uszkodzeń. Czy słusznie?

    A propos, z takich trików czytałem jeszcze o skanowaniu przezroczy w
    glicerynie, aby wypełniła rysy - ale ten problem w miarę skutecznie
    rozwiązuję (przynajmniej jeżeli chodzi o drobne rysy) oświetlając slajd
    światłem rozproszonym.

  • 12. Data: 2021-05-12 13:58:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 May 2021 12:58:53 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > Tylko czytałem o skanowaniu na mokro, ale nigdy tego nie robiłem - w
    > obawie o odbitki, z których najmłodsze mają co najmniej 50 lat. Bałem
    > się nieodwracalnych uszkodzeń. Czy słusznie?

    Na mokro skanował (znany tu zresztą i aktywnie udzielający się lat temu
    hoho albo więcej) Qba.
    Najbezpieczniej: woda destylowana lub zdemineralizowana.

    Kąpiele kwaśne bądź zasadowe zostawiamy FBI ;)

    Trzeba uważać na potencjalną możliwość rozwarstwienia się materiału.
    Suszenie delikatne i powolne.

    Poza tym można zrobić stykówki, a drugie poza tym - to w tym przypadku skan
    powinien być lepszy od oryginału.

> [...]
    > glicerynie, aby wypełniła rysy - ale ten problem w miarę skutecznie
    > rozwiązuję (przynajmniej jeżeli chodzi o drobne rysy) oświetlając slajd

    Bardzo dobrze się sprawdza ICE. Osobiście nie miałem takiego skanera -
    kosztował więcej, niż stado zwykłych epsonów foto.
    Kilka rzeczy skanował mi Qba i rezultat był lepszy, niż się spodziewałem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2021-05-12 18:28:05
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Bardzo dobrze się sprawdza ICE. Osobiście nie miałem takiego skanera -
    > kosztował więcej, niż stado zwykłych epsonów foto.
    > Kilka rzeczy skanował mi Qba i rezultat był lepszy, niż się spodziewałem.

    Pomijając cenę (teraz już jest ludzka) - ICE nie działa na materiałach
    srebrnych. I skanowanie slajdów trwa wieki, aczkolwiek wynik jest bardzo
    dobry. Fotografuję slajdy - najpierw DSLR-em, obecnie bezlusterkowcem i
    proces ten jest zdecydowanie szybszy, a dynamika matrycy jest zupełnie
    wystarczająca. Swoją drogą dziwi mnie dlaczego prosumenckie skanery do
    slajdów nadal skanują linia po linii (i nie widać specjalnie postępu w
    porównaniu z tym co było 10-15 lat temu), a na mojej zasadzie działają
    tylko najtańsze badziewne skanerki za kilka stówek z badziewną matrycą.

  • 14. Data: 2021-05-13 01:35:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-12, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Na mokro skanował (znany tu zresztą i aktywnie udzielający się lat temu
    > hoho albo więcej) Qba.
    > Najbezpieczniej: woda destylowana lub zdemineralizowana.
    >
    > Kąpiele kwaśne bądź zasadowe zostawiamy FBI ;)

    Nie mam doświadczenia (w skanowaniu na mokro), ale może bezpieczniej
    byłoby rozważyć wcześniejsze hartowanie emulsji? Choć z drugiej strony,
    dla takiej starej żelatyny to cholera wie...

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2021-05-13 01:50:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-12, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Pomijając cenę (teraz już jest ludzka) - ICE nie działa na materiałach
    > srebrnych. I skanowanie slajdów trwa wieki, aczkolwiek wynik jest bardzo

    Właśnie dorobiłem się Epsona V600 i ICE faktycznie działa bardzo ładnie.
    Ze srebrnymi działa też, ale w bardzo wąskim przedziale gęstości
    optycznej i dość nieprzewidywalnie, tak że w sumie bez znaczenia
    praktycznego.

    > dobry. Fotografuję slajdy - najpierw DSLR-em, obecnie bezlusterkowcem i
    > proces ten jest zdecydowanie szybszy, a dynamika matrycy jest zupełnie

    Nb. nasadka obecnie praktycznie nie do dostania. Walają się resztki ES-2
    Nikona po małorozsądnych cenach. Pamiętam swojego czasu była tu kupa
    chińszczyzny. Nic już z tego nie zostało.

> [...]
    > porównaniu z tym co było 10-15 lat temu), a na mojej zasadzie działają
    > tylko najtańsze badziewne skanerki za kilka stówek z badziewną matrycą.

    Bo to mimo wszystko nie jest wierna reprodukcja zdjęcia. Różne
    obiektywy, różne optyczne zniekształcenia.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2021-05-13 10:50:11
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Adam w news:nzblwz89o83x.1fxy3g1l2v5du.dlg@40tude.net
    >>> zdjecie
    >>> takie
    > Można skanować jeszcze na mokro. Zresztą jest jeszcze kilka innych
    > sztuczek, ale jeśli 1634 zachowuje się tak, jak się zachowuje, to już
    > więcej się nie odzywam.

    "sie zachowuje" jak sie zachowuje,ale w pionie :)
    na mokro to ja sie obawiam, ze dostane dwie plachty, emulsje i papierowy
    papier, a to jest czyjes zdjecie, poza tym chodzi o to, zeby wykonac jakas
    tam renowacje, nie utylizacje...

  • 17. Data: 2021-05-13 10:54:13
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    1634Racine w news:6095d6a8$0$500$65785112@news.neostrada.pl
    > Uncle Pete w news:6095ccbb$0$522$65785112@news.neostrada.pl
    > tak. I wyjdzie to samo.
    > sadzisz, ze debilnie zeskanowalem i pytam - jak to poprawic korekcjami?

    poniewaz wbrew pozorom - slucham, to: lekko pozaginalem foto do srodka po
    zalamaniach emulsji (!!) + powtorzylem skanowanie z dociskiem piescia
    pokrywy skanera --> przyznaje, ze w pewnych miejscach malenka poprawa
    jakosci (swiatla) pojawila sie, nie rewolucyjna zmiana, ale w sumie zawsze
    cos...

  • 18. Data: 2021-05-13 16:35:05
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Nb. nasadka obecnie praktycznie nie do dostania. Walają się resztki ES-2
    > Nikona po małorozsądnych cenach. Pamiętam swojego czasu była tu kupa
    > chińszczyzny. Nic już z tego nie zostało.

    Nasadka do czego - reprodukcji slajdów? Obecnie używam starej
    radzieckiej mocno przerobionej współpracującej z obiektywem makro
    Olympusa 30 mmm f/3,5.

    > Bo to mimo wszystko nie jest wierna reprodukcja zdjęcia. Różne
    > obiektywy, różne optyczne zniekształcenia.

    Bez przesady - wsadzić dobry obiektyw makro, porządnie przymknięty, a
    jeżeli okaże się za mało, korygować zniekształcenia softem. Przecież
    obiektyw nie musi być wymienny.

  • 19. Data: 2021-05-13 16:39:17
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 13.05.2021 10:54, 1634Racine wrote:
> [...]
    > pokrywy skanera -->  przyznaje, ze w pewnych miejscach malenka poprawa
    > jakosci (swiatla) pojawila sie, nie rewolucyjna zmiana, ale w sumie

    Czasami pomaga obrócenie zdjęcia, tak aby załamania były wzdłuż kierunku
    przesuwy wózka skanera, a nie poprzek. Problem ze skanerami jest taki,
    że daje boczne kontrastowe oświetlenie. Radzę także spróbować po prostu
    zdjęcie sfotografować gdzieś w cieniu, bo takie oświetlone z boku
    wygięcia i załamania są wyjątkowo upierdliwe do retuszu.

  • 20. Data: 2021-05-13 22:17:01
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Uncle Pete w news:609d3a15$0$517$65785112@news.neostrada.pl
> [...]
    > zdjęcie sfotografować gdzieś w cieniu, bo takie oświetlone z boku wygięcia
    > i załamania są wyjątkowo upierdliwe do retuszu.

    skorzystam z rady "obrocenie zdjecia".