  • 21. Data: 2021-05-14 00:25:14
    Temat: Re: [ot] stara foto - renowacja
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 May 2021 10:50:11 +0200, 1634Racine napisał(a):

    > Adam w news:nzblwz89o83x.1fxy3g1l2v5du.dlg@40tude.net
    >
    > "sie zachowuje" jak sie zachowuje,ale w pionie :)
    > na mokro to ja sie obawiam, ze dostane dwie plachty, emulsje i papierowy
    > papier, a to jest czyjes zdjecie, poza tym chodzi o to, zeby wykonac jakas
    > tam renowacje, nie utylizacje...

    Al w zasadzie takie zdjęcie to nie autograf pisany przez świętego Bernarda
    na welinie. Czy nie wchodzi w grę dobry skan na mokro (lub inną metodą) i
    oddanie właścicielowi dobrej jakości odbitki? Znaczy poprawionej (względem
    oryginału) odbitki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2021-05-14 04:21:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-13, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Nasadka do czego - reprodukcji slajdów? Obecnie używam starej
    > radzieckiej mocno przerobionej współpracującej z obiektywem makro
    > Olympusa 30 mmm f/3,5.

    Dowolna tego typu. Widzisz gdzieś do kupienia?

    > Bez przesady - wsadzić dobry obiektyw makro, porządnie przymknięty, a
    > jeżeli okaże się za mało, korygować zniekształcenia softem. Przecież
    > obiektyw nie musi być wymienny.

    Mówisz o subiektywnych efektach, ja o systematycznym podejściu. Kupię
    jakiś skaner, ktoś inny kupi tej samej firmy i możemy porównywać wyniki
    dla różnych negatywów. Jakbyśmy mieli takie nasadki to aby cokolwiek
    porównać, całą resztę musielibyśmy mieć tez identyczną. Jak coś jest
    technicznego to stałość (powtarzalność, odtwarzalność) parametrów bywa
    ważna.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2021-05-14 20:44:01
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Adam w news:18z3664gmgi6g$.xtg1mbnh1tsh$.dlg@40tude.net
> [...]
    > oddanie właścicielowi dobrej jakości odbitki? Znaczy poprawionej (względem

    no dobra, ale "na mokro" tzn jak?
    fota do zimnej wody
    kranowka? lodowa? letnia? (jakis dodatek do wody?)
    jak dlugo w wodzie trzymac? na wyczucie?
    potem jakos trzeba odsaczyc zapewne, jakas "metoda" jest opatentowana?
    nastepnie trzeba pewnie "wygladzic" papier, zeby czesci zalaman polaczyly
    sie, moze samo polozenie na szkle to zrobi
    skan
    Jak to cudo potem wyszuszyc z sensem (tez tak, zeby zaciekow "mineralnych"
    nie bylo)?

    uwagi/podpowiedzi pls.

  • 24. Data: 2021-05-15 00:29:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 May 2021 20:44:01 +0200, 1634Racine napisał(a):

> [...]
    > skan
    > Jak to cudo potem wyszuszyc z sensem (tez tak, zeby zaciekow "mineralnych"

    Może ktoś bardziej zorientowany pomoże.

    Ja o tym czytałem i trochę gadałem z Qbą, natomias sam nigdy nie robiłem.
    Zresztą tego typu reprodukcje (kopie?) robiło się od dziesiątków lat,
    mocując aparat foto do statywu powiększalnika i kładąc mokrą fotkę pod
    szybą.
    Osobiście nigdy tego nie robiłem.

    Dałbym wodę destylowaną z kroplą Fotonalu albo jakiegoś innego zwilżacza. W
    ostateczności nawet zwykły Ludwik - ale żadne inne wynalazki myjące tysiące
    taletzy. Temperatura raczej pokojowa.

    Jeśli fotka mocno poniszczona (poprzesuwane małe fragmenty), to być może
    ustawiałbym to już na skanie, choć to chyba trochę syzyfowa praca. Ale
    bezpieczniej, niż praca na materiale źródłowym.

    A potem suszenie albo na suszarce, albo w powietrzu w zimnym przewiewie w
    szmatce. Stosowało się też suszenie pomiędzy kartkami dużej książki typu
    Marx czy inny Lenin, bo to kosztowało mniej od papieru zużytego na te
    wątpliwej wartości pozycje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2021-05-15 02:19:50
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Adam w news:1gvs0gc80i018$.wmv411vbilqd.dlg@40tude.net
    [...................]
    > Może ktoś bardziej zorientowany pomoże.
    > Ja o tym czytałem i trochę gadałem z Qbą, natomias sam nigdy nie robiłem.

    Teoretycznie "na mokro" wydaje sie miec sens... Minimalizacja "wybrzuszen"
    na zalamaniach --> wilgotne brzegi zalaman dochodza do siebie, co przy
    suchych nawet max mocny docisk pomoze, ale chyba nie az tak.

    > Osobiście nigdy tego nie robiłem.

    ktos tutaj robil? zebym nie byl pierwszy... Fotka nie ze zlota, ale wypada
    mi oddac w stanie wyjsciowym...

    > Dałbym wodę destylowaną z kroplą Fotonalu albo jakiegoś innego
    > zwilżacza. W ostateczności nawet zwykły Ludwik

    o czyms takim myslalem...

    > Jeśli fotka mocno poniszczona (poprzesuwane małe fragmenty),

    nie, nic nie jest poprzesuwane. Oby po zmoczeniu nie poprzesuwalo sie.

    zastanawiam sie, jak podsuszyc (jednak) fotke po wyjeciu z wody, przeciez
    nie ma ociekac woda w skanerze...

> [...]
    > szmatce. Stosowało się też suszenie pomiędzy kartkami dużej książki typu
    > Marx czy inny Lenin, bo to kosztowało mniej od papieru zużytego na te

    w ksiazce?? nie odklejalo sie nic z fotki by skleic sie z karta ksiazki?
    ryzykowna sprawa.

  • 26. Data: 2021-05-18 20:10:28
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Dowolna tego typu. Widzisz gdzieś do kupienia?

    Na Ebayu:
    https://www.ebay.com/sch/625/i.html?_from=R40&_nkw=s
    lide+copier&LH_TitleDesc=0&_oac=1

    Na Allegro nie pamiętam chińszczyzny. Raczej była to japońszczyzna z lat
    70.-80. plus jeden model Pentacona i jeden radziecki. Zresztą te
    japońskie z wbudowanym obiektywem były słabo przydatne dla formatów MFT
    i APS-C.

> [...]
    > porównać, całą resztę musielibyśmy mieć tez identyczną. Jak coś jest
    > technicznego to stałość (powtarzalność, odtwarzalność) parametrów bywa

    Ale czy takie systematyczne podejście jest zawsze ważne? Zresztą nie
    wiem, na ile taki Plustek OpticFilm 8200i jest powtarzalny. Kiedy
    korzystam sam z tego samego sprzętu, mam swoją wewnętrzną powtarzalność
    na wystarczająco dobrym poziomie, nie muszę mieć wynik zestandaryzowany
    z jakimkolwiek innym skanerem, a monitor mam skalibrowany.

  • 27. Data: 2021-05-24 20:07:30
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    piątek, 7 maja 2021 o 22:56:46 UTC+2 1634Racine napisał(a):
> [...]
    > Przy tym zdjeciu w sprawie renowacji pojawia sie chyba wszystko:
    > - sprawa swiatel (tak najogolniej)
    > - pogiety papier (to jest chyba najgorsze, na ile to mozna uratowac...?)
    > Nigdy nie poprawialem takiej jakosci foto (chodzi zwlaszcza o zniszczenie
    > "mechaniczne").
    > Celem nie jest otrzymanie bog-wi-czego :), ale zdroworozsadkowe poprawienie,
    > zwlaszcza -> zminimalizowac uszkodzenia, z przeswietlen wydobyc wiecej niz
    > jest.
    > Jak sie za to zabrac?
    > do dyspozycji np. lightroom, PS, gimp...

    Linia karetki skanera lepiej żeby jeździła po linii zagięcia. Nie docisnąłeś
    zdjęcia i masz zwykłe refleksy od lampy skanera, big błąd.

  • 28. Data: 2021-05-24 23:47:10
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Astralny Rębajło w
    ups.com
    > Linia karetki skanera lepiej żeby jeździła po linii zagięcia. Nie
    > docisnąłeś zdjęcia i masz zwykłe refleksy od lampy skanera, big błąd.

    zobacz o czym zesmy pisali 13 maja. bo nie czytales watku. jak widac.

  • 29. Data: 2021-05-26 07:35:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-18, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Na Ebayu:
    > https://www.ebay.com/sch/625/i.html?_from=R40&_nkw=s
    lide+copier&LH_TitleDesc=0&_oac=1

    To z grubsza znalezłem, czyli drogie i najczęściej używane, a jeszcze
    mało.

    > Ale czy takie systematyczne podejście jest zawsze ważne? Zresztą nie

    Dla niektórych chyba tak. Zawsze pewnie nie.

    --
    Marcin