  • 1. Data: 2013-10-17 15:26:12
    Temat: parametry obiektywu
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Nie mam większego pojęcia o optyce.
    Dlatego proszę o pomoc.
    Dwa obiektywy:
    http://allegro.pl/kamera-jvc-model-gx-88e-i362465688
    9.html
    informacje jakie znalazłem o tej kamerze/obiektywie
    6:1 w/LENS, ~~1.4 ZOOM

    http://allegro.pl/obiektyw-16-mm-manual-zoom-cs-moni
    toring-4740-i3621173785.html

    Chciałem jakiś obiektyw domontować do zwykłej kamery internetowej, aby
    uzyskać coś w rodzaju lupy/mikroskopu.
    Założenie jest takie, aby z odległości 200-300 mm np. miara będąca w kadrze
    byłą na tyle powiększona, aby 1 mm miary na ekranie widoczny był jako kilka
    pix.

    Wiem, że są mikroskopy cyfrowe, ale obawiam się, że mechanika ostrości może
    powodować przesuwanie się obrazu. A to ma służyć do pozycjonowania maszyny
    CNC.
    Od 2:45 widać jak obraz się przesuwa podczas ustawiania ostrości.
    http://www.youtube.com/watch?v=IHeVpHhtD4Y

    Dlatego chcę sam coś zmontować stabilnego. I myślałem wymontowaniu obiektywu
    z kamery (z pierwszego linka). Ale nie wiem, na jakie powiększenie mogę
    liczyć.

    Robert

  • 2. Data: 2013-10-17 15:35:02
    Temat: Re: parametry obiektywu
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-10-17 15:26, Robert Wańkowski pisze:
> [...]
    tyle powiększona, aby 1 mm miary na ekranie widoczny był jako kilka pix.

    Musisz zatem znać rozmiar fizyczny przetwornika obrazu w kamerze (obszaru
    efektywnego) i jego rozdzielczość.
    Wtedy określisz jaki wymiar fizyczny ma te kilka pikseli. A znając odległość do
    obiektu, z prostej proporcji
    należy policzyć pożądaną ogniskową.

  • 3. Data: 2013-10-17 17:51:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Jakub Witkowski"
> [...]
    > efektywnego) i jego rozdzielczość.
    > Wtedy określisz jaki wymiar fizyczny ma te kilka pikseli. A znając
    > odległość do obiektu, z prostej proporcji

    Z tego co sprawdziłem to przetwornikoi przy 1600z1200 są 1/4".
    To jest przekątna?
    Czyli wymiary to 5,08x3,81 [mm]?

    Robert

  • 4. Data: 2013-10-17 18:02:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Robert Wańkowski"
    > Czyli wymiary to 5,08x3,81 [mm]?

    Chyba jednak nie.
    http://www.aval.com.pl/aval,kamera_cctv,85,2,12.html
    Co prawda tam piszą o CCD, ale chyba to się tyczy też CMOS.
    Tym skryptem, jak wybrałem 1/4" to też mi wyszło 2,7 mm.
    http://ftp.dipol.com.pl/CCTV/Kalkulator/kalkulator.h
    tm

    Robert

  • 5. Data: 2013-10-17 18:23:42
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Z tego co sprawdziłem to przetwornikoi przy 1600z1200 są 1/4".
    > To jest przekątna?
    > Czyli wymiary to 5,08x3,81 [mm]?

    To się tylko tak nazywa, dla zmyłki... :))

    Nie wiem ile jest w tej konkretnej kamerze, ale typowe rozmiary
    matrycy 1/4" to 2,4 x 3,2 mm, czyli przekątna to 4 mm - gigant! :)

    BTW: Niech mi ktoś przypomni, jakie były problemy z działaniem
    kompakta po wykręceniu obiektywu? Tam było jakieś sprzężenie
    i w efekcie nie działały?

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2013-10-17 19:28:58
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-10-17 17:51, Robert Wańkowski pisze:

    > "Jakub Witkowski"
    >
    > Z tego co sprawdziłem to przetwornikoi przy 1600z1200 są 1/4".
    > To jest przekątna?
    > Czyli wymiary to 5,08x3,81 [mm]?
    >
    > Robert

    Ten "cal" ma 16 mm. Chwyt marketingowy.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 7. Data: 2013-10-17 21:00:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Ten "cal" ma 16 mm. Chwyt marketingowy.

    stara miara przetwornikó lampowych z kamer telewizyjnych

    wymiar to była przekątna całej lampy i miał nie wiele wspolnego z
    rzeczywistym wymiarem obrazu.

    Nie mogę pojąc po czorta stosuje se tę absurdalną miarę to określanai
    wielkosci przetworników cyfrowych zamiast podawać realną przekątną w calach
    czy mimiletrach.

  • 8. Data: 2013-10-18 23:33:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> writes:

    > Nie mogę pojąc po czorta stosuje se tę absurdalną miarę to określanai
    > wielkosci przetworników cyfrowych zamiast podawać realną przekątną w
    > calach czy mimiletrach.

    Przecież wiadomo, wygląda na większy. Z tym że wiele produktów ma podane
    wielkości w mm.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2013-10-18 23:45:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> writes:

> [...]
    > Założenie jest takie, aby z odległości 200-300 mm np. miara będąca w
    > kadrze byłą na tyle powiększona, aby 1 mm miary na ekranie widoczny

    A nie lepiej użyć jakiejś gotowej kamery CCTV? Albo np. takiej
    z firewire lub z Ethernetem? Wtedy typowo mamy odległość ogniskowania
    (ustawianą ręcznie w najtańszym sprzęcie) np. 1 cm (od końca obiektywu)
    - nieskończoność. Nie wiem jaka rozdzielczość jest potrzebna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2013-10-21 06:11:02
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Jakub Witkowski wrote in <news:l3op26$1ldk$1@news2.ipartners.pl>
    > Musisz zatem znać rozmiar fizyczny przetwornika obrazu w kamerze (obszaru
    efektywnego) i jego rozdzielczość.

    Autorowi watku chodzi o kamere, znalazlem jednak ciekawe zestawienie dla
    aparatow cyfrowych.
    Digital Camera Database
    www.digicamdb.com
    Radoslaw Ziomber