    From: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: podpis elektroniczny danych z okna przeglądarki
    Date: Wed, 21 Jan 2009 11:45:24 +0100

    chciałbym upewnić się, że nie ma innych możliwości niż te wskazane przeze
    mnie poniżej (w sensie "tak to się właśnie robi").

    scenariusz: strona uruchomiona w przeglądarce, w której użytkownik cośtam w
    formanty html sobie powpisywał. skądinąd użytkownik ma w systemie
    (przeglądarce) zainstalowany certyfikat do podpisu elektronicznego i
    nieistotne jest skąd ma ten certyfikat ani czy jest on kwalifikowany.

    tak czy siak, z poziomu kodu uruchamianego w przeglądarce muszę przeczytać
    dane formularza, użyć jakiegoś api do podpisania ich (co zrobię z wynikiem
    podpisywania to też jest nieistotne).

    rozważam następujące możliwości.

    1. istnieje jakieś API wbudowane w przeglądarki, które umożliwia na
    wykonanie operacji kryptograficznej z poziomu javascript (taki
    XmlHttpRequest tylko do podpisywania). ponieważ nigdy o czymś takim nie
    słyszałem, zakładam że nic takiego nie ma. niemniej gdyby było to możliwe,
    to byłaby rewelacja, bo nie wymagałbym niczego specjalnego po stronie
    klienta.

    2. napisanie apletu java (i podpisanie go moim certyfikatem), który użyje
    api kryptograficznego javy. to rozwiązanie jest absolutnie realne, jednak
    wymaga jre po stronie klienta.

    3. napisanie kawałka activex (i podpisanie go moim certyfikatem), który
    użyje ms crypto api. to rozwiazanie również jest absolutnie realne, jednak
    wymaga windowsa.

    4. napisanie kawałka kodu we flasu / action script, który użyje jakiegoś api
    kryptograficznego dostępnego z poziomu osadzonego w stronie swfa. nie wiem
    czy coś takiego istnieje, ale byłoby również ciekawe, bo wyobrażam sobie, że
    wymagałoby wyłącznie plugina flashowego, a to ograniczenie jest najmniej
    dotkliwe w porównaniu z ograniczeniami p.2 i p.3.

    5. ?? [coś innego o czym nie wiem]

    oczywiście mogę kupić gotowe komponenty, tyle że te które znam wpadają w p.2
    albo w p.3 i dlatego też najpierw próbuję temat rozeznać nieco szerzej (poza
    tym sam też potrafiłbym taki komponent sobie napisać, ostatecznie też kupię
    już gotowy).

    z góry dzięki za konstruktywne uwagi w temacie,
    pozdrawiam
    Wiktor Zychla

    ps. chciałbym o ile to możliwe uniknąć dyskusji poza tematem czyli "a
    dlaczego nie aplikacją desktopową", "a po co ten podpis" itd. interesuje
    mnie wyłącznie warstwa technologiczna : przeglądarka + podpis elektroniczny.