  • 1. Data: 2010-08-23 19:49:35
    Temat: polskie znaki w adresie URL
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    Czytałem o tzw. "przyjaznych linkach" i się trochę zdziwiłem, bo
    niektórzy piszą, żeby nie likwidować polskich znaków (chodzi oczywiście
    o to co po slashu a nie o DNS).

    Sprawdziłem i nie działa.
    A jeśli jakoś powinno, to wolałbym mieć chyba

    http://domena.pl/żółć.html
    niż
    http://domena.pl/zolc.html.

    To jak to jest z tymi polskimi znakami w URL-u?

  • 2. Data: 2010-08-23 21:59:07
    Temat: Re: polskie znaki w adresie URL
    Od: Vax <m...@z...sie>

    W dniu 2010-08-23 21:49, pikny zenon pisze:

    > Sprawdziłem i nie działa.

    ale co nie działa?
    Niby IE lubi je zakodować (choć w obrębie serwisu zachowuje
    się raczej przyzwoicie), ale jedną linijką kodu można go przekonać,
    żeby nie cudował.

    > A jeśli jakoś powinno, to wolałbym mieć chyba
    >
    > http://domena.pl/żółć.html
    > niż
    > http://domena.pl/zolc.html.
    >
    > To jak to jest z tymi polskimi znakami w URL-u?

    Ja tam używam. Jeżeli URL ma dawać "bonus do pozycjonowania"
    to chyba naturalne, że ma wzmocnić słowo żółte a nie zolte
    i łaska a nie laska.

    v.

  • 3. Data: 2010-08-23 22:27:00
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    W dniu 2010-08-23 23:59, Vax pisze:

    > ale co nie działa?

    Wrzuciłem na serwer plik 'ą.html' i nie mogę go otworzyć z poziomu
    przeglądarki (wpisując 'domena/ą.html').

    Jak mu zmienię nazwę na 'a.html' to działa.

  • 4. Data: 2010-08-23 22:35:50
    Od: Vax <m...@z...sie>

    W dniu 2010-08-24 00:27, pikny zenon pisze:

    > Wrzuciłem na serwer plik 'ą.html' i nie mogę go otworzyć z poziomu
    > przeglądarki (wpisując 'domena/ą.html').
    >
    > Jak mu zmienię nazwę na 'a.html' to działa.

    Mylisz pojęcia ;)
    I żebyś jeszcze wiedział, o co naprawdę serwer poprosiła przeglądarka...

    v.

  • 5. Data: 2010-08-23 23:07:14
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Mon, 23 Aug 2010 20:49:35 +0100, pikny zenon <z...@g...pl>
    wrote:

> [...]
    > niż
    > http://domena.pl/zolc.html.
    >

    > To jak to jest z tymi polskimi znakami w URL-u?

    W URL-ach jedynym słusznym kodowaniem jest UTF-8 zakodowane przez
    urlencode: %C5%BC%C3%B3%C5%82%C4%87.html

    Zapomnij o przestarzałym ISO.

    Druga sprawa, to kodowanie znaków używane przez system plików na serwerze
    i sposób interpretacji tego przez serwer. Z tym może być różnie...

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 6. Data: 2010-08-24 00:20:15
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    W dniu 2010-08-24 00:35, Vax pisze:

    > Mylisz pojęcia ;)
    > I żebyś jeszcze wiedział, o co naprawdę serwer poprosiła przeglądarka...

    Możesz rozwinąć. Wyjaśnić, czemu nie działa.
    Specjalnie przetestowałem prosty przykład.

    'domena/ą.html' tu u mnie poprawny URL do tego pliku. Gdzie się zaczyna
    krzaczyć?

  • 7. Data: 2010-08-24 00:26:49
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    W dniu 2010-08-24 01:07, porneL pisze:

    > Zapomnij o przestarzałym ISO.

    Serwer stoi w zewn. hostingu.
    Do przeglądarek (kilka sprawdziłem) wpisuję po prostu adres do strony,
    która jest na faktycznie serwerze WWW i jest zapisana jako plik z
    polskim znakiem. To gdzie ja niby decyduję o jakimkolwiek kodowaniu?
    Nie mówimy przecież o treści strony. Bo nie łapię tego przykładu z ISO.

  • 8. Data: 2010-08-24 01:06:37
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    Tylko mi nawet nie mówcie, że współczesne przeglądarki w ogóle nie
    akceptują polskich znaków wpisywanych bezpośrednio do paska adresu,
    tylko trzeba to tymi procentami kodować.

    Bo jeśli tak, to co to ma wspólnego z przyjaznym linkiem, który ktoś
    może chcieć wpisać z głowy i niekoniecznie jest Wami.

  • 9. Data: 2010-08-24 02:50:49
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    W dniu 2010-08-24 03:06, pikny zenon pisze:

    > Tylko mi nawet nie mówcie, że współczesne przeglądarki w ogóle nie
    > akceptują polskich znaków wpisywanych bezpośrednio do paska adresu,
    > tylko trzeba to tymi procentami kodować.

    Dobra, działają normalnie polskie litery z altem.
    Na tym sprawdzałem:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Masło

    i też tak chce mieć, tylko u mnie jest na końcu po prostu .html
    (a tu pewnie jakiś php albo mod_rewrite przetwarza po drodze).

  • 10. Data: 2010-08-24 14:59:18
    Od: Vax <m...@z...sie>

    W dniu 2010-08-24 02:20, pikny zenon pisze:

    > Możesz rozwinąć. Wyjaśnić, czemu nie działa.
    > Specjalnie przetestowałem prosty przykład.
    >
    > 'domena/ą.html' tu u mnie poprawny URL do tego pliku. Gdzie się zaczyna
    > krzaczyć?

    przeglądarka wysyła zapytanie w kodowaniu i do serwera niekoniecznie
    dociera to, co widzisz w pasku adresu.

    Rozwijać można by długo, ale ja urle i tak przepuszczam via .htaccess
    do (najczęściej) PHP, który mi np. z bazy wyciąga co trzeba, zaś
    z serwerem gada w jego języku (bez polskich znaków, bo przy migracji
    to proszenie się o problemy) - i do tego to, co biorę z serwera
    nie zależy wprost od tego, co ktoś w linka raczył wpisać :)

    Polskie znaki w url są ok, zagadnienia serwerowe musisz sam zwalczyć
    (lecz nie oczukuj, że to, co zadziała w jednym miejscu, sprawdzi się
    w drugim).

    v.