    From: Albercik <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..
    Date: Fri, 15 Apr 2011 15:49:09 +0200

    Witam

    Mam taki pewnie prosty dla większości z Was problem..
    Ja tam z analogowej elektroniki cienki jestem, proszę o pomoc.
    Jest sobie schemat klucza tranzystorowego:
    http://img20.otofotki.pl/obrazki/mf583_schemat.JPG

    Z poziomu mikroprocesora potrzebuje sterować(włącz/wyłącz) urządzeniem
    zasilanym napięciem 3V, opór urządzenia to 0,9oma(R4). Sterowane to ma
    być tranzystorem PNP. Czyli jak widać na obrazku, dość powszechnie
    występujący w przyrodzie przykład.

    Ale..
    Zastanawia mnie spadek napięcia na tranzystorze(właściwie darlington)
    Q2? wychodzi na to że ponad 1/3 napięcia spada na tranzystorze.
    Kombinowałem różne konfiguracje oporników w rozsądnych zakresach i nie
    zaobserwowałem jakiś większych zmian.

    Jedna uwaga, na schemacie jako Q2 jest darlington ZTX705, bo w
    bibliotece programu nie ma wielkiego wyboru. Ja zamierzam zastosować
    TIP105, bo takie mi w szufladzie zalegają.

    Gdzie tu jest błąd że ten darlington się nie otwiera w całości?

    Dzięki za pomoc.

    P.S. Tak się jeszcze zastanawiam, że jako napięcie odbiornika jest
    mniejsze od stanu wysokiego podawanego z procesora, to czy można by
    pominąć tranzystor Q1? Stan wysoki z procka powinien skutecznie zatkać
    tranzystor Q2, a w stanie niskim obciążalność prądowa powinna wystarczyć
    do jego otwarcia. Stosuje się takie rozwiązania?