  • 11. Data: 2021-04-05 16:05:55
    Temat: Re: silnik indukcyjny i kompensacja Q
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 05.04.2021 13:39, m wrote:

    > Można wiedzieć jaki producent ?
    > Michal

    Niektóre mają ręcznie regulowany cosinus, można też sterować tym przez
    modbus albo licznik, który współpracuje z falownikiem. Tylko czasem jest
    daleko od kabla WLZ do falownika i jest tam ustawiana stała czasowa jak
    często ta korekta ma działać. Nie jest to natychmiast ale sekundy czy
    minuty od wystąpienia i utrzymywania się cosinusa poza granicami. To nie
    wygląda na instant.

    Nie widziałem falownika, który by w nocy magicznie miał korygować PF.
    Może czegoś nie wiem.
    Ale na pewno przepłacanie za falownik nie ma sensu gdy można mieć 10kW
    za 3000 PLN na przykład, to mija się z celem kupowanie za 10.000 czy
    więcej, bo to ma zarabiać. Lepiej dokonać kompensacji urządzeń i nieco
    przesunąć "tło" zasilaczy w kierunku indukcyjnym.

    Mam jakieś -500 VAr ciągłego tła pojemnościowego.

  • 12. Data: 2021-04-05 16:50:10
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 05.04.2021 o 15:57, KIKI pisze:

    > Co Ty powiesz :-) Nigdy nie czytałem tych wykrzykników, disklajmerów na
    > początku :-) Zawsze szukałem gdzie jest tabelka z parametrami... Aż
    > zaraz poszukam :-)

    Jak coś znajdziesz, daj znać. Moim zdaniem żaden z producentów o takim
    kretynizmie jak kondensatory kompensujące moc bierną na silniku
    podłączonym do falownika nawet nie pomyślał. Ale z drugiej strony, ja
    poruszam się w małych mocach, mnóstwa rzeczy nie wiem. :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 13. Data: 2021-04-05 18:44:58
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 05.04.2021 16:50, Irek.N. wrote:

> [...]
    > podłączonym do falownika nawet nie pomyślał. Ale z drugiej strony, ja
    > poruszam się w małych mocach, mnóstwa rzeczy nie wiem. :)

    Siadłem do kompa, zaraz poszukam plików ale jak masz silnik,
    skompensowany lata temu i teraz chcesz go sterować falownikiem to się
    nie zastanawiasz czy tam jest kondensator czy nie.
    Powiem ci, że do głowy by mi nie przyszło, że silnik ma nie być
    skompensowany czy nie :-)

    Dokładałem tylko filtry EMI, takie blaszaki montowane pod falownik,
    oryginalne od producenta i za falownikiem ferryt toroidalny 5 zwojów.

  • 14. Data: 2021-04-05 19:06:49
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Dokładałem tylko filtry EMI, takie blaszaki montowane pod falownik,
    > oryginalne od producenta i za falownikiem ferryt toroidalny 5 zwojów.

    Ja tam widzę oczyma wyobraźni wyskakujące "czapki" w modułach IGBT po
    podłączeniu skompensowanego silnika :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2021-04-06 16:54:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KIKI" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >.. aa i jeszcze pytanie... czy silnik schowany za falownikiem też
    >powinien być wstępnie skompensowany? Mam też takie motory 1-2kW i za
    >falownikiem dają pojemnościową od -200 do -300 VAr ale same silniki
    >nie
    >mają kondensatorów. Są po prostu podłączone kablem silnikowym, tym w
    >oplocie.

    A instrukcja falownika nic o tym nie mowi?

    Bo IMO - kondensator kompensujacy pomoglby i falownikowi, ale moze
    bardziej zaszkodzil niz pomogl, a sam silnik niewiele przeszkadza ...

    J.

  • 16. Data: 2021-04-06 16:57:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-04-04 o 14:16, KIKI pisze:

    >Falownikiem PV można ogarnąć moc bierną.

    Ale czy nie wyjdzie odwrotnie ?
    Silnik bierze prad przesuniety,
    falownik PV dostarcza prad w fazie,
    w efekcie z sieci plynie malo mocy rzeczywistej, za to sporo biernej.
    A licznik radosnie liczy kary umowne za cos fi ...

    J.

  • 17. Data: 2021-04-06 17:29:34
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 06.04.2021 16:54, J.F. wrote:

    > A instrukcja falownika nic o tym nie mowi?

    Napisali małym druczkiem :-)

    W papierowej byś nie znalazł, tylko Ctrl+f w PDF-ie :-)

    "Do not connect a power factor correction capacitor, surge suppressor,
    or RFI filter to the output of the inverter."

  • 18. Data: 2021-04-06 17:39:49
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 06.04.2021 16:57, J.F. wrote:

> [...]
    > w efekcie z sieci plynie malo mocy rzeczywistej, za to sporo biernej.
    > A licznik radosnie liczy kary umowne za cos fi ...

    Właśnie pozostańmy chwilę przy tym temacie...

    Q1: +P + jQ
    Q2: -P + jQ
    Q3: -P - jQ
    Q4: +P - jQ

    Przyjmuje się, że energetyka toleruje tylko +jQ powyżej tg=0.4. Nie
    toleruje tg != 0 dla -jQ.

    Jak oni ten tangens liczą? dla każdego kwadrantu osobno? W liczniku są
    pozycje od 5.8 do 8.8 dla poszczególnych kwadrantów bierej.

    Jest taka sytuacja co dziennie rano i wieczorem gdy moc z paneli
    równoważy moc z sieci i +p = -P czyli wychodzi około 0 natomiast cały
    czas zasilacze impulsowe i ładowarki czadzą -jQ.
    Ta sytuacja jest gorsza gdy słońce raz się pojawia i raz chowa w ciągu
    dnia i przechodzimy granicę +/-P, więc mamy tangens równy setki albo
    minus setki.

    Co z tym począć?

  • 19. Data: 2021-04-06 17:58:37
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    i jeszcze dopytam,

    jak przechodzi -P w +P i odwrotnie to w pewnej chwili tangens ma
    dzielenie przez zero, to oczywiste czyli jest z założenia bardzo duży i
    tak samo traktowany jakby wynosił 0.40001 czyli > 0.4

    To jest jasne ale jak oni liczą ten tangens?

    Czy P jest brane jako -P lub +P i w każdym kwadrancie wyliczane?
    Czy może różnica/suma obu P czy może +P + |-P| ?

    Tym sposobem przy pochmurnym niebie, mając tylko biuro i panele na firmę
    można nastukać miesięcznie po parę tysięcy PLN kary za Q. Wystarczy, że
    moc czynna się bilansuje i już jest spadek do króliczej nory :-)

    I kolejny dylemat czy oni to liczą natychmiast, każde przekroczenie jak
    Policjant na radar? Czy może jak odcinkowy pomiar prędkości i jest
    okienko czasu na uśrednienie? Z umów z ZE nic nie wynika i nikt nie umie
    mi odpowiedzieć, jakby tam nikt się nie znał.
    Ale zaglądałem do czyjegoś licznika i jest nieciekawie, nabite dużo w
    każdym kwadrancie.

  • 20. Data: 2021-04-07 13:34:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KIKI" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 06.04.2021 16:57, J.F. wrote:

> [...]

    >są
    >pozycje od 5.8 do 8.8 dla poszczególnych kwadrantów bierej.

    I pewnie tak licza ... tylko musza to jakos usredniac.
    W 15 minut, w minute, w sekunde ...

> [...]
    >ciągu
    >dnia i przechodzimy granicę +/-P, więc mamy tangens równy setki albo

    a) kupic lepszy falownik, co zadba o moc bierna na liczniku,
    b) zadbac o sztuczne obciazenie :-)

    J.