  • 11. Data: 2020-12-24 20:15:38
    Temat: Re: starozytni kamieniarze
    Od: Mordoklejek Zygzakowaty <m...@g...com>

    J.F. napisał(a):

    > To chyba lepiej popatrzec na fachowca
    > https://www.youtube.com/watch?v=QCTUQQyC-nY

    https://www.museosansevero.it/disinganno/#

    Wyrzeźbić takie cósik w jeden rok, to jest sztuka:)

  • 12. Data: 2020-12-24 22:59:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-24 o 20:15, Mordoklejek Zygzakowaty pisze:

    > https://www.museosansevero.it/disinganno/#
    >
    > Wyrzeźbić takie cósik w jeden rok, to jest sztuka:)

    Dawno temu widziałem też rzeźby (być może chińskie, bo oni mają talent i
    cierpliwość) typu ażurowa kula - a w zasadzie sfera i w niej druga
    ażurowa kula lub sfera. Całość oczywiście rzeźbiona w jednym bloku.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2020-12-24 23:57:08
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On Monday, December 21, 2020 at 3:19:08 PM UTC+1, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..

    > Ja nie mam 5 lat doswiadczenia, wiec sie domyslam co wyjdzie.
    > Jak za slabo przywale, to nic, a jak za mocno ... kamien peknie.
    >
    > To chyba lepiej popatrzec na fachowca
    > https://www.youtube.com/watch?v=QCTUQQyC-nY
    >
    > Ale to chyba nie jest staroegipska metoda :-P
    >

    > https://www.youtube.com/watch?v=pbcjKUM92pQ
    > to chyba nie granit
    >

    > https://www.youtube.com/watch?v=k9mQLTs6IQQ
    >
    > No prosze ... miesiac ... ale jak poleruja, to nie pokazali.
    >
    > J.

    Przepraszam że nie obejrzałem filmów które podaliście, ale
    kule robią tak:

    https://youtu.be/CzWBEKP3YMI?t=500

    https://www.youtube.com/watch?v=9GK5eFOgOWs

    Czy to twardy kamień - nie wiem. Pokazali efekt i proces
    polerowania, ale kiedyś niewolnik albo wół musiał to napędzać w
    kieracie lub kręcić inną korbą.

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2020-12-25 02:41:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 24 grudnia 2020 o 20:15:39 UTC+1 Mordoklejek Zygzakowaty napisał(a):
    > https://www.museosansevero.it/disinganno/#
    >
    > Wyrzeźbić takie cósik w jeden rok, to jest sztuka:)
    Był kiedyś program w tv jak robili takie cuda. Dużo ludzi to robiło. Leonardo da
    Vinci miał fabrykę obrazów. Rzeźby też trochę taśmowo robili. Pracownicy według
    drewnianych wzorników z grubsza obrabiali kamora. Takie działanie miało sens. Brali
    kamora metr na metr na dwa i pracownicy skuwali 80% materiału. Skuwali według wzorców
    zrobionych na glinianym modelu. Mistrzowie specjalnie się nie narobili. Oni
    koordynowali, robili ostatnie poprawki i dawali nazwisko. Mówią że wielcy rzeźbiarze
    byli geniuszami. Geniusze nie pracują bo by nie byli geniuszami. Jakaś dzisiaj
    uważana za zajebista rzeźbę kilkadziesiąt osób robiło. Pewno byli wśród nich tacy co
    byli lepsi od mistrza ale nazwiska i układów nie mieli. Do tego specjalizacja była.
    Jeden dobry był w oczach a inny w palcach u lewej nogi.

  • 15. Data: 2020-12-25 02:50:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 24 grudnia 2020 o 23:57:09 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    ..

> [...]
    >
    > Czy to twardy kamień - nie wiem. Pokazali efekt i proces
    > polerowania, ale kiedyś niewolnik albo wół musiał to napędzać w

    Kiedyś według wzorników skuwali. Musieli mieć wprawę bo amunicję do dział w ten
    sposób robili. Nie założył bym się że gość ze szlifierka na trzy specjalne ściernice
    był szybszy od kamieniarza co kamienne kule do armat robił.

  • 16. Data: 2020-12-29 15:30:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    napisał(a):
> [...]
    > kieracie lub kręcić inną korbą.
    >
    >Kiedyś według wzorników skuwali. Musieli mieć wprawę bo amunicję do

    Albo rzadko z nich strzelali, to i nie trzeba ich bylo duzo ... a po
    owiniencu szmata dzialo pozwalalo na duza toleranncje.

    >Nie założył bym się że gość ze szlifierka na trzy specjalne ściernice
    >był szybszy od kamieniarza co kamienne kule do armat robił.

    Tylko ze na kule to mamy pare innych metod ... ale chyba nie pasowaly
    do sredniowiecza ...

    J.