  • 1. Data: 2014-08-18 12:50:34
    Temat: stary laptop - wymiana procesora
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Mam starego laptopa gericom, ostatnio zaczął się wyłączać (odcinać
    zasilanie) podczas pracy, podejrzewam, że procek się zbytnio przegrzewa.
    Jest w nim procek pentium 4 2A GHz/512/400/1,5V SL5YR, na jaki inny
    można go wymienić - może być nawet nieco wolniejszy, byle mniej się
    grzał? Temperatur nie sprawdzę, bo reinstalowałem na nim system i
    podczas instalacji systemu się wyłączył i teraz nie zdąży się
    zainstalować przed wyłączeniem.

  • 2. Data: 2014-08-18 13:32:07
    Temat: Re: stary laptop - wymiana procesora
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-08-18 12:50, BQB wrote:

> [...]
    > grzał? Temperatur nie sprawdzę, bo reinstalowałem na nim system i
    > podczas instalacji systemu się wyłączył i teraz nie zdąży się

    Pewnie zaden, bo raczej CPU bedzie w nim przylutowane. Zakladajac
    ze nie chcesz wymienic sprzetu na nowszy, nalezaloby zatem
    pomonitorowac temperature. Jesli sie faktycznie przegrzewa to
    mozna postarac sie przeczyscic wentylator i kanaly wentylacyjne,
    ew. zaaplikowac nowa paste termoprzewodzaca. Ale rowniez warto
    byloby sie zastanowic czy to warte zachodu. Moze sie okazac
    ze wadliwa jest po prostu plyta glowna. P4 sam z siebie jest mocnym
    grzejnikiem i moze termicznie wykonczyl swoja okolice. Raczej cudow
    ze sie go w laptopie wystarczajaco chlodzi bym nie oczekiwal.

    Gericom to tez nie byla nigdy wysoka liga (ani w sumie nawet srednia)
    juz mowiac wprost, moze to dobry pretekst do wymiany ;). Po jakis 7-8
    latach ma prawo zdechnac.

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2014-08-18 13:49:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 18 Aug 2014 12:50:34 +0200, BQB napisał(a):

    > ostatnio zaczął się wyłączać (odcinać
    > zasilanie) podczas pracy

    No to czemu nie odkurzysz? To pierwsza rzecz jaką należy zrobić.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-08-18 13:59:40
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik BQB a...@a...spamowy.com.invalid ...

> [...]
    > grzał? Temperatur nie sprawdzę, bo reinstalowałem na nim system i
    > podczas instalacji systemu się wyłączył i teraz nie zdąży się

    Mysle, ze skoro wczesniej sie nie grzał to wystarczy otworzyc i wyczyscic.
    Zapewne radiator i wiatrak sa mocno zakurzone.

  • 5. Data: 2014-08-18 14:11:27
    Temat: Re: (nie taki) stary laptop - sie wylaczyl
    Od: mr misio de grizzly <m...@t...com>

    Podpne sie z pytaniem.

    2 letni dell.

    Dzialal :) Wylaczylem go kiedys wieczorem przyciskiem.

    Rano juz si enie obudzil. Ciemna cisza. Nawet jak podlaczam zasilacz,
    lampka ladowania nie drgnie.

    Zasilacz sprawdzony, jest OK, na innym zasliaczu lapek tez ni chu-chu.

    Podpowie ktos, jaka moze byc najczestsza przyczyna?

    Bo do serwisu sie wybieram, ale najpierw musze wyjac dysk z danymi, a to
    z kolei powoduje koniecznosc rozkrecenia niemal calego laptopa :] Ot
    taki model :/

    Wiec mi sie nie chce :)

    --
    Mr Misio De Grizzly Casual Player PC/PS3 Howgh!

    http://fb.com/termopile.com

  • 6. Data: 2014-08-18 14:48:21
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-08-18 14:11, mr misio de grizzly pisze:
> [...]
    >
    > Bo do serwisu sie wybieram, ale najpierw musze wyjac dysk z danymi, a
    > to z kolei powoduje koniecznosc rozkrecenia niemal calego laptopa :]

    Ostatnio w dellu takim właśnie śmiesznym co do dysku to trzeba kompa
    całego rozbierać było, z identycznymi objawami, przyczyną był pad
    kontrolera klawiatury+cośtam+cośtam - taki scalak. Niby częsta
    przypadłość. Na szczęście na gwarancji była wymiana płyty.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2014-08-18 16:58:18
    Od: Poldek <p...@i...pl>

    BQB wrote:
> [...]
    > grzał? Temperatur nie sprawdzę, bo reinstalowałem na nim system i
    > podczas instalacji systemu się wyłączył i teraz nie zdąży się

    Należy porządnie odkurzyć między listkami radiatora.
    Jak to się robi znajdziesz wiele instrukcji np. na popularnym portalu z
    filmikami wideo. Po usunięciu kurzu z układu chłodzenia laptop nie
    będzie się przegrzewał i nie będzie się wyłączał. Nie trzeba wymieniać
    procesora na wolniejszy.

  • 8. Data: 2014-08-19 19:47:25
    Od: mr misio de grizzly <m...@t...com>

    W dniu 18.08.2014 o 14:48, Irokez pisze:

> [...]
    > kontrolera klawiatury+cośtam+cośtam - taki scalak. Niby częsta
    > przypadłość. Na szczęście na gwarancji była wymiana płyty.

    No to mnie nie pocieszyles, bo lap po gwarancji, heh.

  • 9. Data: 2014-08-19 21:37:06
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-08-19 19:47, mr misio de grizzly pisze:

    > No to mnie nie pocieszyles, bo lap po gwarancji, heh.

    Zacznij od wyciągnięcia baterii i odłączenia zasilania, podłączenia
    samego zasilania bez baterii i włączenie. Kilka laptopów tak się
    uruchomiło jakby nigdy nic.

  • 10. Data: 2014-08-19 21:47:56
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-08-18 12:50, BQB pisze:
> [...]
    > grzał? Temperatur nie sprawdzę, bo reinstalowałem na nim system i
    > podczas instalacji systemu się wyłączył i teraz nie zdąży się

    Odpowiem zbiorczo - radiatory są dwa i dwa wentylatory do procka, być
    może kiedyś była taka taśma przewodząca (nie mylić z pastą - to
    przypominało grubszy kawałek materiału z przeplecionymi kawałkami
    metalu) - coś mi się kojarzy i chyba po odklejeniu była do niczego, to
    ją wywaliłem, ale nie pamiętam, czy w tym laptopie (zamiast tego
    prawdopodobnie jest zbyt gruba warstwa pasty "srebrnej").
    Radiatory są czyste - może nie idealnie (nie płukałem jeszcze) ale nie
    kurz jest przyczyną. Procek nie jest wlutowany - ma normalną podstawkę -
    taką zamykaną śrubką, którą przekręca się o 180 stopni i podstawka
    "zapina" piny. Dane są z procka, który mam na stole po wyciągnięciu.
    Chciałbym mieć kawałek miedzi wielkości procesora o grubości około 1mm,
    tylko nie wiem, w jakim sklepie tego szukać (dekarskim?). A laptop mi
    potrzebny tylko czasem do kilku czynności - ma port COM i LPT, co bardzo
    się przydaje. Laptop używany z raz na miesiąc a często rzadziej - bez
    sensu go wymieniać tylko z tego powodu.