  • 1. Data: 2017-10-04 21:39:49
    Temat: wiadomo coś o wynikach?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    Superkomputer, obecnie TOP1.

    Według pclab używany do symulacji pogody, klimatu i innych zastosowań.
    http://pclab.pl/news70290.html

    Wiadomo coś o wynikach jakie mają? Dlaczego warto wydawać 150mln
    dolarów na komputer i 60mln dolarów na dzienne zapotrzebowanie
    energetyczne na symulacje pogody i klimatu?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-10-04 22:36:27
    Temat: Re: wiadomo coś o wynikach?
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 4 Oct 2017 12:39:49 -0700 (PDT), M.M. wrote:

    > 60mln dolarów na dzienne zapotrzebowanie energetyczne

    Skąd wziąłeś te 60 mln?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 3. Data: 2017-10-05 09:36:39
    Od: Stregor <s...@w...to.gmail.com>

    W dniu 2017-10-04 o 22:36, Roman Tyczka pisze:

    > Skąd wziąłeś te 60 mln?

    15370000W mocy (15,37MW) * 24h = 368880 kWh * 0,60 zł/kWh = 221328 zł
    (przy kursie 3,65 zł za dolara) = 60 TYSIĘCY dolarów na dobę :)

    Tysiąc czy milion, żadna różnica.

    Albo chińczyk drogi prąd ma.

    --
    Pozdrawiam,
    Stregor

  • 4. Data: 2017-10-05 11:38:15
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 5 Oct 2017 09:36:39 +0200, Stregor wrote:

    > 15370000W mocy (15,37MW) * 24h = 368880 kWh * 0,60 zł/kWh = 221328 zł
    > (przy kursie 3,65 zł za dolara) = 60 TYSIĘCY dolarów na dobę :)
    >
    > Tysiąc czy milion, żadna różnica.
    >
    > Albo chińczyk drogi prąd ma.

    Na stronie top500 podano moc tego komputera jako 15,371 kW a nie MW.
    A to skraca iloczyn o kolejny tauzen :-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 5. Data: 2017-10-05 12:45:39
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 05.10.2017 o 11:38, Roman Tyczka pisze:
    > Na stronie top500 podano moc tego komputera jako 15,371 kW a nie MW.
    > A to skraca iloczyn o kolejny tauzen :-)

    Zaraz zaraz, po polsku 15,371 to coś powyżej 15, a w USA to 15 tysiecy
    czy 15 MW.

  • 6. Data: 2017-10-06 00:05:37
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, October 5, 2017 at 12:45:39 PM UTC+2, Borneq wrote:

    > Zaraz zaraz, po polsku 15,371 to coś powyżej 15, a w USA to 15 tysiecy
    > czy 15 MW.

    Tak, to około 15MW. Gdy liczyłem cenę, to pomyliłem po prostu wato-godziny z
    kilo-wato-godzinami i wyszło tysiąc razy za duzo. Niemniej to i tak
    kolosalne ceny. Na jakie obliczenia warto wydać tak dużo pieniędzy i
    jakie są rezultaty z tych obliczeń?

  • 7. Data: 2017-10-06 20:30:31
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Na jakie obliczenia warto wydać tak dużo pieniędzy i
    > jakie są rezultaty z tych obliczeń?

    Wiesiek w 8K z włączonym HairWorks ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2017-10-06 20:35:56
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, October 6, 2017 at 8:30:31 PM UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

    > Wiesiek w 8K z włączonym HairWorks ;-)

    Nie wystarczy jakiś gtx 1080? ;-)

  • 9. Data: 2017-10-09 06:51:31
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Wednesday, October 4, 2017 at 9:39:50 PM UTC+2, M.M. wrote:
    > Superkomputer, obecnie TOP1.
    >
    > Według pclab używany do symulacji pogody, klimatu i innych zastosowań.
    > http://pclab.pl/news70290.html
    >
    > Wiadomo coś o wynikach jakie mają?

    Co rozumiesz przez wyniki? Wydajność? To gdzieś w flopach podają.
    Co się tam robi? A wszytko się robi, możesz poczytać opisy:
    z ICM
    https://granty.icm.edu.pl/IcmGrants/displayGrant/sho
    wGrants.jsp
    Albo CIŚ
    https://www.cis.gov.pl/granty-obliczeniowe

    Teraz weźmy kolaster, na którym pracuje kilkadziesiąt razy więcej
    ludzi i mają razy większe wymagania. NAgle chińskie zestawy nie wydają
    się takie przesadne.

    Pogoda... Pogoda na superkomputerach to głownie... PR. Marketing;-)
    ICM chciał swoją prognozę uciąć, ale połapali się, że dzięki tej prognozie
    w ogole ludzie o nich szłyszeli;)
    W artykule to samo: człowiek z ulicy zrozumie, że pogoda potrzebna,
    a jak mu będzie się gadało o symulowaniu fal uderzeniowych w plazmie
    to sie tym za bardzo nie wzruszy.
    Zajmuje to trochę czasu koputera, ale też nie przesadnie.

    > Dlaczego warto wydawać 150mln
    > dolarów na komputer

    Bo inaczej każdy będzie sobie kupował maszynki dla siebie, na wyniki będą czekać
    dłużej, a maszyny będa w wielu przypadkach 90% czasu stać nieużywane.
    Wsadzenie tego w kilka worków i zatrudnienie systemu kolejkowego ma prawie
    same zalety:
    -wszystko pracuje czały czas.
    -Możesz chwilowo użyć bardzo dużej mocy obliczeniowej.

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2017-10-09 12:33:16
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, October 9, 2017 at 6:51:32 AM UTC+2, bartekltg wrote:

    > Co rozumiesz przez wyniki?

    Hmmm np. wyobrażałem sobie coś takiego. Do tej pory stosowano taki i
    taki algorytm do takich i takich symulacji. Zrobiono sto wersji
    tego algorytmu i uruchomiono wszystkie wersje równolegle. Okazało się
    że wersja numer 34 jest lepsza od wszystkich pozostałych, więc
    teraz na całym świecie stosuje się wersję 34.

    > Wydajność? To gdzieś w flopach podają.
    Nie.

    > Co się tam robi? A wszytko się robi, możesz poczytać opisy:
> [...]
    Dzięki, poczytam sobie.

    > Teraz weźmy kolaster, na którym pracuje kilkadziesiąt razy więcej
    > ludzi i mają razy większe wymagania. NAgle chińskie zestawy nie wydają
    > się takie przesadne.
    Racja, można tak porównywać.

    > Pogoda... Pogoda na superkomputerach to głownie... PR. Marketing;-)
    A tak odbiegając trochę, nie można wziąć trochę więcej pomiarów,
    trochę lepszych algorytmów i mocniejszych komputerów, aby mieć
    lepsze przewidywania? Przewidywanie pogody z definicji nie
    przekroczy jakiejś skuteczności do której się już zbliżyliśmy?

    > ICM chciał swoją prognozę uciąć, ale połapali się, że dzięki tej prognozie
    > w ogole ludzie o nich szłyszeli;)
    > W artykule to samo: człowiek z ulicy zrozumie, że pogoda potrzebna,
    To ja też się dałem nabrać na pogodę.

> [...]
    > same zalety:
    > -wszystko pracuje czały czas.
    > -Możesz chwilowo użyć bardzo dużej mocy obliczeniowej.

    To jest dobre uzasadnienie w sensie kosztu alternatywnego.
    Bardziej zastanawiałem się jakie będą zyski i z jakich obliczeń że
    te kwoty się zwrócą.