  • 1. Data: 2016-12-29 23:16:50
    Temat: Analogowy dzielnik częstotliwości z zachowaniem kształtu przebiegu
    Od: Marek <f...@f...com>

    Znajomy mi opowiadał, że w kuluarach jakieś imprezy krótkofalarskiej
    podlsuchal dyskusję o jakiś szlakach Analog Devices, które potrafią
    dzielić częstotliwość sygnału wejściowego o dowolnym kształcie przez
    n (gdzie n=2,4 itp) zachowując kształt przebiegu przy czym wejściowa
    f może być rzędu kilkuset Mhz. Czy ktoś się może orientuje o jakich
    scalakach była mowa, bo niestety znajomy nie zapisał i mu to umknęło.
    Przeglądałem ofertę AD ale nic co by spełniało takie kryteria nie
    znalazłem. Swoją drogą taki scalek to fantastyczna rzecz, można sobie
    nim bezkarnie zwiększać zakres pomiarowy oscyloskopu :).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-12-30 09:04:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Dec 2016 23:16:50 +0100, Marek napisał(a):

    > które potrafią
    > dzielić częstotliwość sygnału wejściowego o dowolnym kształcie przez
    > n (gdzie n=2,4 itp) zachowując kształt przebiegu

    Włóż to między bajki.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-12-30 09:18:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Dec 2016 09:04:05 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Włóż to między bajki.

    Może źle zasugerowałem, że ta operacja ma się odbywać w dziedzinie
    analogowej, ale nie musi. W bebechach może mieć coś w tym rodzaju:
    ADC -> DSP -> FFT -> DAC, nie da się?
    A jak działają te dzielniki?:
    http://www.analog.com/en/products/rf-microwave/frequ
    ency-dividers-multipliers-detectors/frequency-divide
    rs-prescalers-counters.html
    Z tego co rozumiem one zachowują obwiednię sygnału choć pracują z
    częstotliwościami mikrofalowymi....

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-12-30 09:53:23
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > Włóż to między bajki.

    A nie wsytarczyła by do tego jednowstęgowa modulacja z wytłumioną nośną?
    Tylko trzeba by jeszcze ustalić na jakiej częstotliwości ma być ta nośna
    i skąd ją brać :-)

  • 5. Data: 2016-12-30 15:18:17
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Może źle zasugerowałem, że ta operacja ma się odbywać w dziedzinie
    > analogowej, ale nie musi. W bebechach może mieć coś w tym rodzaju: ADC
    > -> DSP -> FFT -> DAC, nie da się?

    Nie dla kilkuset MHz, znaczy tak, można, jednobitowo.

    Ale wiesz co to obwiednia?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 6. Data: 2016-12-30 17:01:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Dec 2016 14:18:17 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Ale wiesz co to obwiednia?

    Pytasz o znaczenie potoczne czy fachowe?
    Definicje fachową masz tutaj:
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Obwiednia_sygna%C5%8
    2u

    Ja miałem na myśli znaczenie potoczne czyli kształt. Więc co z tymi
    wskazanymi układami?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-12-30 19:34:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > A nie wsytarczyła by do tego jednowstęgowa modulacja z wytłumioną nośną?

    Myślę, że nie tędy droga. Że nawet-jeśli-co, to zaraz obwiednia rozjechała
    by się, wskutek nieuniknionego rozchwiania się zależności fazowych i
    umniejscowienia w widmie.

    > Tylko trzeba by jeszcze ustalić na jakiej częstotliwości ma być ta nośna i
    > skąd ją brać :-)

    Najprędzej mi się wydaje, że można by coś próbować, robiąc coś na kształt
    tego, co robią oscyloskopy do u.w.cz., gdzie próbkuje się przebieg okresowy.
    Zachowana zostaje obwiednia, a jakby to lokalnie do kupy złożyć, to
    wszystkie częstotliwości były by odpowiednio mniejsze i nawet pewnie złożyły
    by się na interesujący nas kształt. Pamiętajmy wszakże, że jednak, jakby się
    zabrać za sygnał jednowstęgowy, to skoszeniu o współczynnik podziału ulegną
    nie tylko częstotliwości, ale i relacje między nimi. Jeśli to nie
    przeszkadza, to można by szukać.
    Przesuwanie widma sygnału odpowiednio niżej/wyżej też mi się wydaje mało
    szczęśliwe, gdyż wtedy nie zachowa się relacji podziałów i to, co wyżej,
    podzieli się w mniejszym stopniu niż to, co niżej.
    Najbezpieczniejszym wydaje mi się próbkowanie przebiegu cyklicznego, gdzie
    wynik przez nas oczekiwany, wydaje mi się, że będzie najbliższy oczekiwań,
    FFT już spodziewam się gorszych rezultatów, bo jakoś nie umiem (co ja na to
    poradzę?) wyobrazić sobie dokładnego zachowania kształtu przebiegu (nie
    mówię, że się nie da, tylko, że mi wyobraźnia nie podpowiada), ale też
    jeszcze powinno się sprawdzić, choć obliczenia mogą być mocochłonne.
    Najgorszą metodą wydaje się być podział, gdyż tu wietrzę za dużo
    kombinowania. Podobnie w drugą stronę to wszystko.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 8. Data: 2016-12-30 20:28:23
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 30.12.2016 o 19:34, HF5BS pisze:

> [...]
    >
    > Myślę, że nie tędy droga. Że nawet-jeśli-co, to zaraz obwiednia
    > rozjechała by się, wskutek nieuniknionego rozchwiania się zależności

    Nie wiem, nie jestem specem w tej dziedzinie, wydaje mi się że przy
    odpowiednio wąskim paśmie sygnału oryginalnego nie powinno być z tym
    problemu. Napisz coś więcej jak możesz.

    > Najprędzej mi się wydaje, że można by coś próbować, robiąc coś na
    > kształt tego, co robią oscyloskopy do u.w.cz., gdzie próbkuje się
    > przebieg okresowy.

    Mówisz o próbkowaniu ekwiwalentnym, które ma sens tylko dla przebiegów
    okresowych. Jakiś czas temu ktoś wrzucał na grupę linka do opisu
    oscyloskopu z "prawdziwym" próbkowaniem 100GHz i tam pasmo było dzielone
    na kawałki po xGHz, wyższe częstotliwości modulowane tak, żeby je
    przesunąć do zakresu 0....xGHz, próbkowane 2*xGHz i potem sygnał
    oryginalny był odtwarzany z poskładanego do kupy widma.

    Znalazłem: https://www.youtube.com/watch?v=U3w_EWgGQuk
    Jak widać da się.

  • 9. Data: 2016-12-30 21:17:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Nie wiem, nie jestem specem w tej dziedzinie, wydaje mi się że przy
    > odpowiednio wąskim paśmie sygnału oryginalnego nie powinno być z tym
    > problemu. Napisz coś więcej jak możesz.

    Kiedyś chciałem zrobić coś podobnego, gdzie w ten sposób uległo by zawężeniu
    przesyłane pasmo (które później było by przywracane do normy), ale wyszło
    mi, że nie ma siły, aby coś się nie rozjechało. Choćby w tym rzecz, że
    mniejsza częstotliwość, to i dłuższy okres przebiegu, więc już coś tracimy.
    A jeszcze relacje fazowe i czasowe...? Więc jak z przekładem poetyckim, albo
    pięknie, albo wiernie.
    Zrezygnowałem, uznając, że nie ma sensu, zrobi się to prościej innymi
    metodami.

> [...]
    > przesunąć do zakresu 0....xGHz, próbkowane 2*xGHz i potem sygnał
    > oryginalny był odtwarzany z poskładanego do kupy widma.

    No właśnie...

    > Znalazłem: https://www.youtube.com/watch?v=U3w_EWgGQuk

    Ale zawsze coś kosztem czegoś, więc idealnie nie ma jak. Bardzo podobnie
    owszem.

    > Jak widać da się.

    "A czy ja coś mówiłem" :)
    Da się. Inna sprawa, czy "rozjazd" jest istotny w sprawie, czy nie.
    Poza tym - to przecież próbkowanie. W czasie pomiędzy próbkami może zdarzyć
    się wszystko, czego nie będzie jak przenieść, każda przemiana sygnału coś
    nam zabiera. Więc słusznie stwierdzić należy, ze tylko, gdy przebieg jest
    cykliczny. Niby można FFT, ale tu też wszystkiego naraz nie policzymy
    raczej. Bo znowu jak z poezją - pięknie, lub wiernie.

  • 10. Data: 2016-12-30 21:28:14
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Pytasz o znaczenie potoczne czy fachowe?

    To one się różnią?

    > Definicje fachową masz tutaj:
    > https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Obwiednia_sygna%C5%8
    2u

    I innej być nie może.

    > Ja miałem na myśli znaczenie potoczne czyli kształt. Więc co z tymi
    > wskazanymi układami?

    Kształt pojedynczego okresu sygnału przetwarzanego? Zdecydowanie nie
    określiłbym tego obwiednią.
    Nie zagłębiłem się zbytnio ale po schemacie blokowym widać opamp na
    wejściu, dzielnik i opamp na wyjściu, żadnych A/D ani D/A nie widzę więc
    nie może być mowy o odtwarzaniu widma sygnału.