  • 1. Data: 2022-02-26 21:40:35
    Temat: Android, custom ROM-y (firmware) i nagrywanie rozmów
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Przypomnę się z pytaniem które kiedyś już tu zadawałem - tym razem
    trochę pod innym kątem.

    Otóż mam sobie smartfon SAMSUNG J5 (2017), czyli SM-J530F/DS i
    oryginalnie jest na nim Android 8. Nie aktualizowałem go do nowszej
    wersji, gdy w Internecie pojawiły się informacje, że Android od 9-tki w
    górę blokuje nagrywanie rozmów. Rozmowy nagrywam za pomocą ACR Call
    Recorder -
    <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.n
    ll.acr&hl=en>, którą
    to aplikację zainstalowałem z SAMSUNG Galaxy Store. Zakupiłem licencję,
    by odblokować dodatkowe funkcje programu. Na J5 wszystko działa.

    Niedawno jednak, kupiłem nowy smartfon - też SAMSUNG - Galaxy A32 4G.
    Staremu brakowało pamięci (ma 2/16), a chciałem, by nowy miał te same
    funkcje, czyli 2x gniazdo SIM + osobne gniazdo na karty pamięci oraz
    gniazdo minijack na słuchawki i wbudowane radio FM. Poza tym GUI i
    funkcje Androida w SAMSUNG-ach mi odpowiadają. Bawiłem się kiedyś w
    sklepie smartfonem od Xiaomi i paru funkcji mi brakowało. W każdym razie
    - udało się przenieść całą zawartość J5, z programami, plikami i danymi
    na tego nowego. ACR też się przekopiował. Tylko program licencji trzeba
    było odinstalować i zainstalować ponownie ze sklepu Google Play, bo bez
    tego uruchamiał się w okrojonej wersji. Trzeba też było w opcjach
    dostępności zezwolić ACR-owi na dostęp do rozmów. Udało się (a
    przynajmniej tak mi się wydawało): program działał w takim samym trybie,
    jak na starym telefonie. Rozczarowanie przyszło, gdy skopiowałem na
    komputer nagranie oszustki, która dzwoniła i wciskała mi, że 10 lat temu
    założyłem konto do handlowania Bitcoinami i teraz ona oferuje pomoc, by
    to konto odzyskać i spieniężyć zawartość portfela kryptowaluty (chciałem
    obrobić plik i wysłać do jakiegoś Sekuraka, Niebezpiecznika czy Zaufanej
    Trzeciej Strony). Rozczarowanie, bo nagrał się jedynie mój głos, a głos
    rozmówczyni w odtwarzanym pliku jest niesłyszalny. Wychodzi na to, że
    Android 11 blokuje nagrywanie głosu rozmówcy. I bym się na to nie
    wkur...ł, gdyby nie fakt, że znajoma ma z pracy smartfon SAMSUNG A71
    (nota bene on również ma te wszystkie - pożądane przeze mnie funkcje:
    2xSIM + microSD, radio FM -
    <https://www.samsung.com/pl/smartphones/galaxy-a/gal
    axy-a71-blue-128gb-sm-a715fzbuxeo/>,
    ale dla mnie był nieco za duży - 6,7 cala vs 6,4 rozmiar ekranu), z
    Androidem 10 czy 11 również z ACR-em i jej nagrywanie działa normalnie -
    w nagraniu słychać obie strony. Generalnie, miałem nadzieję, że w
    Androidzie 10 i kolejnych przywrócono nagrywanie rozmów. Okazało się, że
    jednak nie: Google blokuję tę możliwość w smartfonach z Androidem w
    niektórych rejonach świata -
    <https://www.androidpolice.com/2021/08/18/call-recor
    ding-in-the-google-phone-app-is-rolling-out-to-pixel
    s/>
    (jest w artykule wymieniona lista krajów z dozwoloną opcją nagrywania
    rozmów w smartfonie). Ba, mając włączone nagrywanie w kraju, który
    zezwala obywatelom rejestrowanie rozmów, gdy wjedzie się ze smartfonem
    do takiego, który na to nie zezwala to opcja nagrywania jest blokowana.
    SAMSUNG z Galaxy Store również usunął aplikację ACR Call Recorder i
    pochodne, więc można liczyć tylko na Google Play, pod warunkiem, że
    mieszkamy w kraju, gdzie można sobie nagrywać.

    Więc się znowu ździebko wkurw...łem i po internetowym rekonesansie
    kupiłem używany smartfon, na który da się wgrać alternatywny system z
    Androidem oraz zrobić root (na razie czekam na przesyłkę). W
    międzyczasie jednak, pogłębiając wiedzę na temat custom ROM-ów,
    natrafiłem na kuriozalne informacje, że także na custom ROM-ach
    blokowane jest nagrywanie rozmów. Np. taki LineageOS -
    <https://lineageos.org/> również blokuje opcją nagrywania, w zależności
    od kraju karty SIM zarejestrowanej w sieci. O PixelExperience nawet nie
    wspomnę - <https://download.pixelexperience.org/>, bo podążą linią Google.

    W tym momencie docieram do zasadniczego pytania: czy ktoś z Szanownych
    P.T. Usenetowiczów grupy pl.misc.telefonia.gsm korzysta ze smartfona z
    alternatywną wersją Androida i ma opcję nagrywania rozmów, która działa
    tak, jak powinna? I oczywiście jaka to jest wersja AOSP, bo przeglądając
    wątki dotyczące Android Open Source Projects na forum XDA przy wielu
    odmianach ludzie piszą, że nagrywanie jest, a inni, że nagrywanie nie
    działa. Można dostać pierdolca. Doradzi ktoś coś sensownego i
    działającego z nagrywaniem? Planuję zainstalować coś, co obsłuży sklep
    F-Droid oraz Android Auroa, z aplikacjami bez usług Google.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2022-02-26 23:31:41
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 26.02.2022 o 21:40, Krystek pisze:

> [...]
    > działającego z nagrywaniem? Planuję zainstalować coś, co obsłuży sklep
    > F-Droid oraz Android Auroa, z aplikacjami bez usług Google.

    Ja tego tematu nie zrealizowałem bo nie mam nowego telefonu, na którym
    mógłbym wgrać lieanageos, ale rozpoznawałem i tu chodzi o jeden pliczek
    z definicjami, który sobie można zmodyfikować jak się chce. Piszą
    ludzie, którzy usiłują rozwiązać problem bez root'a albo nie bardzo
    ogarniają o co chodzi.

  • 3. Data: 2022-02-27 09:37:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:621a9043$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    user Krystek pisze tak:

    > Niedawno jednak, kupiłem nowy smartfon - też SAMSUNG - Galaxy A32 4G.
    > Staremu brakowało pamięci (ma 2/16)

    Te telefony to była pułapka 16gb to parodia
    skoro błyskawicznie się zajmuje 14gb
    To chyba dziecku na komunię.

    Więcej nie dam się nabrać.

    Wpisywanie hasła w J5 to niedoróba
    zanim się wyświetli klawiatura okno się złośliwie zamyka.

    --
    Piter

    po czym poznać głupiego
    po dzwonku jego

  • 4. Data: 2022-02-27 12:34:10
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.02.2022 o 09:37, PiteR pisze:
    > in <news:621a9043$0$487$65785112@news.neostrada.pl>

    > Te telefony to była pułapka 16gb to parodia
    > skoro błyskawicznie się zajmuje 14gb
    > To chyba dziecku na komunię.

    Parę lat temu miałem 8GB. To nie starczało nawet na aktualizacje
    preinstalowanych aplikacji.

    Następny kupiłem 32GB, to na drugi dzień było zajęte 17GB, a bardzo
    szybko 25GB.

    Dopiero 64GB jako tako się trzyma.

    MJ

  • 5. Data: 2022-02-27 20:40:15
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2022-02-26 o 23:31, ii pisze:

> [...]
    > z definicjami, który sobie można zmodyfikować jak się chce. Piszą
    > ludzie, którzy usiłują rozwiązać problem bez root'a albo nie bardzo

    Nie mogę teraz znaleźć tej strony (a szukałem chyba z 1,5 godziny
    teraz), bo natrafiłem na nią kilka dni temu i nie zapisałem linku, ale
    patent z wgrywaniem pliczku nie za bardzo działa, bo po aktualizacji
    systemu jest nadpisywany i opcja nagrywania rozmów - blokowana.

    Za to znalazłem poradnik jak zmodyfikować pliki systemowe w LineageOS,
    które odpowiadają za możliwość włączenia opcji nagrywania w systemie -
    <https://gitlab.e.foundation/e/backlog/-/issues/1932

    Przy okazji szukania starych linków, zebrałem też trochę nowych, ciekawych:

    Zmodyfikowana wersja dialera Google umożliwiająca nagrywanie - paczka do
    wgrywania przez Magisk -
    <https://github.com/schr-0dinger/google_dialer_mod/r
    eleases?

    Jeśli ktoś ma smartfony OnePlus i zależy mu/jej na nagrywaniu rozmów
    połączeń to znalazłem poradnik -
    <https://www.droidwin.com/enable-call-recorder-onepl
    us/>

    Parę tricków do tweakowania smartfonów z Androidem -
    <https://iphonewired.com/industry/111994/>

    I na koniec - lista custom ROM-ów z ich ogólnym porównaniem i różnicami
    między wersjami - <https://gearjail.neocities.org/pda-os.html>

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 6. Data: 2022-02-28 19:35:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2022-02-27 o 09:37, PiteR pisze:
> [...]
    >
    > Więcej nie dam się nabrać.
    >
    > Wpisywanie hasła w J5 to niedoróba
    > zanim się wyświetli klawiatura okno się złośliwie zamyka.

    Kiedy go kupowałem to myślałem o tym, by mieć smartfon małego rozmiaru
    (+ te opcje, które wymieniłem). Wcześniej korzystałem z MS Lumii 550. O
    tym, że Android działa jako tako dowiedziałem się już w trakcie używania.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 7. Data: 2022-02-28 20:00:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2022-02-27 o 12:34, Michał Jankowski pisze:

> [...]
    > preinstalowanych aplikacji.
    >
    > Następny kupiłem 32GB, to na drugi dzień było zajęte 17GB, a bardzo

    Gdy go kupowałem, to jeszcze nie wiedziałem, że będę potrzebował więcej
    pamięci do sensownego działania systemu. Wcześniej korzystałem ze
    smartfona MS Lumia 550 (choć z kartą pamięci). Inna sprawa, że chciałem
    mieć smartfon z gniazdem na karty pamięci microSD i sporo rzeczy
    wrzucałem na kartę - np. galeria zdjęć miała ustawiony zapis obrazów na
    karcie (a zebrało się ich trochę). Tak samo część pamięciożernych
    aplikacji poprzenosiłem na kartę.

    W SAMSUNG-ach sporo pamięci zajmuje sklep Galaxy i wbudowane aplikacje
    producenta.

    Ale jak to mawiał Ferdynand Kiepski ,,Pałka się przegła", gdy G.
    zablokowało nagrywanie (a stwierdziłem, że jednak ta opcja jest dla mnie
    przydatna), więc planuję wgrać jakiś alternatywny ROM na smartfona, bez
    tych wszystkich śmieci i spróbować aktywować tę funkcję. Nawet stare
    smartfony z pamięcią 2/16 śmigają na takim odchudzonym sofcie. Jest
    szansa na reaktywację jakiegoś starszego urządzenia.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 8. Data: 2022-02-28 21:04:40
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

> [...]
    > P.T. Usenetowiczów grupy pl.misc.telefonia.gsm korzysta ze smartfona z
    > alternatywną wersją Androida i ma opcję nagrywania rozmów, która działa

    Ja używam A52s 5G i mam natywne nagrywanie rozmów po zmianie regionu na Indonezję,
    wszystko poza tym działa jak powinno, aktualizuje się itp.

  • 9. Data: 2022-02-28 21:25:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2022-02-28 o 21:04, m4rkiz pisze:

    > Ja używam A52s 5G i mam natywne nagrywanie rozmów po zmianie regionu na Indonezję,
    > wszystko poza tym działa jak powinno, aktualizuje się itp.

    Oooo. Dzięki za poradę. To mogłoby rozwiązać mój problem. Ale język
    systemu jaki masz ustawiony? Polski, angielski?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 10. Data: 2022-02-28 21:31:05
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 28.02.2022 o 21:25, Krystek pisze:

    > Oooo. Dzięki za poradę. To mogłoby rozwiązać mój problem. Ale język
    > systemu jaki masz ustawiony? Polski, angielski?

    polski, zmiana csc wpływa tylko na to jakie funkcje oprogramowania są dozwolone,
    języki
    pozostają bez zmian