  • 1. Data: 2014-08-11 15:41:32
    Temat: Antena na amatorskim laminacie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak się zastanawiam, czy w amatorskich warunkach (termotransfer) możliwe
    jest wykonanie anteny (dla BT, GSM, WiFi lub po prostu modułu ISM) w
    formie ścieżek wytrawionych na PCB? Wystarczy pobrać jakieś gotowe
    rozwiązanie w formie biblioteki Eagle PCB i wykorzystać w swoim
    projekcie, czy też sprawa jest bardziej skomplikowana?

    W jakim stopniu wpływ na taką antenę miałaby np. grubość miedzi na
    laminacie (i jej zmiana podczas polerowania płytki) przed trawieniem?
    Czy minimalne podtrawienia lub różnice w stopniu zaczernienia ścieżek
    tonerem mogłyby wpłynąć w zauważalny sposób na parametry takiej antenki?

  • 2. Data: 2014-08-11 16:09:28
    Temat: Re: Antena na amatorskim laminacie
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Aug 2014 15:41:32 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Wystarczy pobrać jakieś gotowe
    > rozwiązanie w formie biblioteki Eagle PCB i wykorzystać w swoim
    > projekcie, czy też sprawa jest bardziej skomplikowana?
    Tak

> [...]
    > Czy minimalne podtrawienia lub różnice w stopniu zaczernienia ścieżek
    > tonerem mogłyby wpłynąć w zauważalny sposób na parametry takiej antenki?
    Znikome.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-08-11 19:34:23
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > Czy minimalne podtrawienia lub różnice w stopniu zaczernienia ścieżek
    > tonerem mogłyby wpłynąć w zauważalny sposób na parametry takiej antenki?

    W warunkach amatorskich po pierwsze nie wiesz na dobra sprawę na czym te
    antenę robisz. Grubość miedzi na laminacie 1.5 mm nie jest strasznie
    istotna - bardziej liczy się rzeczywista grubość laminatu i dokładna
    znajomość jego przenikalności elektrycznej. Idzie to zmierzyć - ale
    trzeba mieć elementarne przyrządy a przede wszystkim wiedzę.

    I nie "gotowce" tylko trzeba przeliczyć projekt stosownie do parametrów
    posiadanego laminatu. Też wiedza.

    Zaś co do warunków - metodami wręcz chałupniczymi robiłem układy
    mikrofalowe z dokładnością nieosiągalna dla przeciętnego wytwórcy PCB -
    kolejne warianty maski stopniowane co 50 um szerokości ścieżek, doborem
    parametrów trawienia zagęszczałem raster szerokości do około 15 um - i
    po iluś próbach wykonałem ścieżki które dawały przejście koncentryk
    klasy laboratoryjnej - złącze N klasy laboratoryjnej (VSWR < 1.005) -
    ścieżka z VSWR < 1.05. Do 18 GHz...

    --
    Darek

  • 4. Data: 2014-08-11 21:29:24
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.08.2014 19:34, "Dariusz K. Ładziak" wrote:

> [...]
    > znajomość jego przenikalności elektrycznej. Idzie to zmierzyć - ale
    > trzeba mieć elementarne przyrządy a przede wszystkim wiedzę.

    I tu jest pies pohrzebany. O ile narzędzi projektowych i teorii
    znajdziesz w sieci masę na ten temat, to wszystko rozbija się o gówniany
    laminat. Oczywiście można próbować, ale ja bym chyba kupił gotową
    antenę, np. ceramiczną.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2014-08-12 18:21:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jakub Rakus wrote:

    > I tu jest pies pohrzebany. O ile narzędzi projektowych i teorii
    > znajdziesz w sieci masę na ten temat, to wszystko rozbija się o gówniany
    > laminat.

    E tam. Po pierwsze nikt nie powiedział, że ta antenka musi być optymalna
    i mu te kilka decybeli różnicy nie zrobi, a przenikalność FR4 znajdzie
    sobie w wikipedii. A jeśli jednak ma szczególne wymagania, to może sobie
    za niewielkie pieniądze kupić kawałek porządnego laminatu mikrofalowego
    z rodowodem i ponownie nic mierzyć musiał nie będzie:

    http://allegro.pl/laminat-teflonowy-rogers-18-18-2-s
    tr-1-2mm-230-305-i4493194497.html

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-08-12 20:48:29
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.08.2014 18:21, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > za niewielkie pieniądze kupić kawałek porządnego laminatu mikrofalowego
    > z rodowodem i ponownie nic mierzyć musiał nie będzie:

    Wierzysz w przenikalność FR4 podaną w Wiki? Przeczytaj sobie ten artykulik:
    http://elektronikab2b.pl/technika/19215-plytki-druko
    wane-do-ukladow-wcz
    Być może uda się zrobić dobrą antenę, ale równie dobrze zamiast kilku
    decybeli może się zrobić kilkanaście i robi się problem.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2014-08-12 22:44:47
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-12 20:48, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > Być może uda się zrobić dobrą antenę, ale równie dobrze zamiast kilku
    > decybeli może się zrobić kilkanaście i robi się problem.

    Jak ty to wyczytałeś z tego artykułu?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2014-08-13 13:24:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jakub Rakus wrote:

    > Wierzysz w przenikalność FR4 podaną w Wiki?

    Wierzę w stopniu zależnym od potrzeb. Tytanianu baru
    do żywicy epoksydowej nie dosypują, więc przenikalności
    rzędu kilku tysięcy bym się nie spodziewał... Sama nazwa
    tego laminatu mówi, z czego on się składa: Fiberglass +
    (epoxy) Resin, wariant nr 4. To teraz policz, jak zmienią
    się parametry anteny przy przenikalności z przedziału 4..6
    zamiast deklarowanego 4,8.

    A jeśli nieznaczna nieokreśloność jest problemem, to podałem
    drugie rozwiązanie, które byłeś łaskaw wyciąć: dokładnie
    wyspecyfikowany laminat teflonowy Rogersa za jedyne 70 zł.

    > Przeczytaj sobie ten artykulik:

    Znałem go już, ale dzięki za jego podanie: innym się może bardzo przydać.

    > http://elektronikab2b.pl/technika/19215-plytki-druko
    wane-do-ukladow-wcz

    http://elektronikab2b.pl/images/stories/Jnc9NzQzJmg9
    NDky/69332:plytki_drukowane.jpg

    Cały decybel na cal przy *8GHz*, 0.1 dB dla 2GHz. Oraz wniosek:

    "Z przedstawionych danych doświadczalnych wynika, że ? rzeczywiście
    wpływa na impedancję linii, a zależność ta jest proporcjonalna do
    pierwiastka kwadratowego z ?. Spora różnica w ? wywołuje zmianę
    impedancji tylko o 2,7 ?. Ale w praktyce tak duże różnice zdarzają się
    tylko sporadycznie."

    Miło mi tym samym, że potwierdzasz moją tezę, że dla sensownej
    długości ścieżek materiał podkładowy nie ma znaczenia. :-)

    > Być może uda się zrobić dobrą antenę, ale równie dobrze zamiast kilku
    > decybeli może się zrobić kilkanaście i robi się problem.

    Ale skąd wiesz, że się robi? OP nic nie powiedział o zastosowaniu.

    Pozdrawiam, Piotr