  • 1. Data: 2014-08-11 16:16:50
    Temat: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Marek <f...@f...com>

    Tak przy okazji konkursu googla na przetwornice dc->ac i komentarzy w
    tej sprawie:

    http://goo.gl/ZBjYcy

    Czy faktycznie nie byłoby prościej zrobić rewolucję i przejść na DC
    w konsumenckich "punktach odbioru"? AC niech zostanie w dystrybucji i
    przesyle, a w domu niech będzie w gniazdku DC....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-08-11 16:31:31
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-08-11 16:16, Marek pisze:
> [...]
    > konsumenckich "punktach odbioru"? AC niech zostanie w dystrybucji i
    > przesyle, a w domu niech będzie w gniazdku DC....

    Przechlapane. Koniec z tanimi transformatorami.
    Inna sprawa to bezpieczeństwo - AC cię trzepnie i w większości
    przypadków puszczasz przewód pod napięciem . DC złapie Cię skurcz,
    szybka elektroliza i pozamiatane.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2014-08-11 16:39:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 16:31:31 +0200, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > Inna sprawa to bezpieczeństwo - AC cię trzepnie i w większości
    > przypadków puszczasz przewód pod napięciem . DC złapie Cię skurcz,
    > szybka elektroliza i pozamiatane.

    Mnie w dzieciństwie złapał ac, też był skurcz, oderwać się nie
    mogłem, gdyby nie przytomonść i pomoc osoby obok byłoby po mnie.
    Ne widzę potrzeby aby dc było wysokonapięciowe, urządzeń dużej mocy
    jest o wiele mniej. niż tych pozostałych. Myślę że intalacja domowa
    24V DC zasiliłaby 99% urządzeń powszechnego użytku.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-08-11 16:53:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

    > Przechlapane. Koniec z tanimi transformatorami.

    Tanimi dla kogo? Bo przypuszczam, że w produkcji masowej
    koszt sztuki przetwornicy i transformatora może być podobny,
    z przewagą przetwornicy przy większych mocach: miedź!
    Zobacz np. ceny świetlówek kompaktowych (zwłaszcza najtańszych!),
    każda zawiera przetwornicę impulsową. A dla amatora i tak wszystko
    jest drogie, bo koszt elementu rzadko dominuje w cenie końcowej...

    > Inna sprawa to bezpieczeństwo - AC cię trzepnie i w większości
    > przypadków puszczasz przewód pod napięciem . DC złapie Cię skurcz,
    > szybka elektroliza i pozamiatane.

    Zależy, czym dotkniesz. Skurcz jest niebezpieczny dopiero wtedy,
    gdy się kończyna zaciska na przewodzie. W pozostałych sytuacjach
    (np. wierzchem dłoni) może być zbawienny, bo Cię odrzuci. Przeciętny
    użytkownik raczej nie jest narażony na ten pierwszy "use case".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2014-08-11 17:04:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Czy faktycznie nie byłoby prościej zrobić rewolucję i przejść na DC w
    > konsumenckich "punktach odbioru"? AC niech zostanie w dystrybucji i
    > przesyle, a w domu niech będzie w gniazdku DC....

    Kompatybilność wsteczna: rozwój techniki dopiero od ~40 lat pozwala
    na w miarę masowe budowanie np. inwerterów do silników indukcyjnych,
    a *tanio* to się chyba daje robić dopiero od dekady. Co więc zrobisz
    z tymi starymi lodówkami, odkurzaczami, pralkami, wiertarkami itd.?

    Druga sprawa to to, że ten sam rozwój umożliwia swego rodzaju
    "abstrakcję", tj. parametry zasilania są coraz mniej istotne:
    uniwersalne przetwornice impulsowe spowodowały, że kwestia napięcia
    wejściowego i częstotliwości są bez większego znaczenia w zakresie
    np. 90..250V 50/60Hz. Zadziałają dobrze nawet przy zasilaniu DC.

    Przetwornice w topologiach SEPIC albo p. Ciuka idą jeszcze dalej:
    napięcia wejściowe i wyjściowe mogą być w dowolnej sensownej relacji
    do siebie -- dostaniesz 12V na wyjściu i z 20, i z 5V na wejściu.
    Byle moc się zgadzała.

    Skoro więc ta sprawa ma coraz mniejsze znaczenie, to po co cokolwiek
    zmieniać?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-08-11 17:37:59
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu by?o DC....
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 16:16:50 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    >w konsumenckich "punktach odbioru"? AC niech zostanie w dystrybucji i
    >przesyle, a w domu niech będzie w gniazdku DC....

    Robi sie odwrotnie. Coraz czesciej uzywa sie DC do przesylania na duze
    odleglosci

    http://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_cur
    rent

    A.L.

  • 7. Data: 2014-08-11 17:38:47
    Od: A.L. <a...@a...com>

> [...]

    >w konsumenckich "punktach odbioru"? AC niech zostanie w dystrybucji i
    >przesyle, a w domu niech będzie w gniazdku DC....

    A jakie silniki mozna by wowczas uzywac?

    A.L.

  • 8. Data: 2014-08-11 18:01:06
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 17:38:47 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > A jakie silniki mozna by wowczas uzywac?

    Bezszczotkowych (BLDC).
    To nie tylko zabawki do wentylatorków komputerowych.
    Są choćby w ciut lepszych pralkach.

    pzdr
    bartekltg

  • 9. Data: 2014-08-11 18:09:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > A jakie silniki mozna by wowczas uzywac?

    A czy większość silników nie jest DC?
    Jak kiedyś dawno naprawiałem jakiś odkurzacz to wydaje mi się, że miał
    silnik DC.
    W wiertarce też chyba widać komutator, ale nigdy nie rozbierałem.

    Za to lutownicę transformatorową musiałbym czymś zastąpić.
    P.G.

  • 10. Data: 2014-08-11 18:09:40
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 09:01:06 -0700 (PDT), bartekltg
    <b...@g...com> wrote:

    >Bezszczotkowych (BLDC).
    >To nie tylko zabawki do wentylatorków komputerowych.
    >Są choćby w ciut lepszych pralkach.

    Owszem. Ale o ile podniosloby to koszt urzadzen napedzanych przez
    siniki AC?...

    A.L.