  • 11. Data: 2017-07-06 06:53:33
    Temat: Re: Arm cortex, how to?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Nie, kup ST-Link za $1.76 jesli zamierzasz zacząc od STM32. Te procesory
    > poza JTAG wspierają rowniez protokół "dwudrutowy" ktory ładnie potrafi
    > zrealizować ST-Link.
    >
    > https://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-ST-Lin
    k-V2-stlink-mini-
    STM8STM32-STLINK-simulator-download-programming-With
    -Cover/32241675269.html

    > , podłączam z jednej strony do
    >
    > Tak. Oprogramowanie to OpenOCD. W powiązaniu z Eclipse pozwala na
    > debugowanie w sposób "normalny" czyli breakpointy, wiązanie kodu ze
    > stanem CPU itd.
    >
    > Zasugerowalbym kupic płytki z serii Discovery, czasami wysypują sie na
    > allegro i OLXie jak studenci kończą projekty i można wyszarpać poniżej
    > 100zł.
    >
    > Jesli lubisz minimalizstycznie to za $1.72 jest taka mini:
    >
    > https://www.aliexpress.com/item/STM32F103C8T6-ARM-ST
    M32-Minimum-System-
    Development-Board-Module-For-Arduino/32326304541.htm

    > Działa i można migac diodą.
    No, dla przyjemności mignięcia diodą, można sie wykosztować:)

    Czyli, że ten ST-Link lub j-link to w zasadzie równorzędne urządzenia, tylko
    j-link do większej ilości procesorów pasuje, dobrze rozumuję?

    jp

  • 12. Data: 2017-07-06 07:17:30
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    w systemie siła 'POPIS/EU wrote:

    > ja jestem głupi, nie polemizuje
    > ale co ty mu kurwa radzisz?
    > http://allegro.pl/126-st-link-stlink-v2-programator-
    do-stm32-stm8-fv-
    i6798306430.html
    No właśnie chyba coś takiego kupię (na Allegro) tylko muszę poszukać
    sprzedawcy co ma taki ST-link i płytkę taką jak zapodał Sebastian. aby jedną
    przesyłką ogarnąć.

    jp

  • 13. Data: 2017-07-06 08:06:08
    Temat: Re: Arm cortex, how to? Podsumowanie
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    OK

    Dzięki Waszym poradom zakupiłem:

    http://allegro.pl/st-link-stlink-v2-swd-stm32-stm8-a
    rm-f-vat-23-
    i5480443953.html?reco_id=c5fd7484-6210-11e7-9d01-246
    e961084b8

    http://allegro.pl/board-stm32-arm-stm32f103c8t6-f-va
    t-23-
    i6233557250.html?reco_id=d25abcb4-6210-11e7-8c06-246
    e9610e9f8&ars_rule_id=201

    Na początek mam nadzieję, że wystarczy.

    Potem ewentualnie j-link

    Może uda sie pobawić przed wakacjami :)

    jp

  • 14. Data: 2017-07-06 09:07:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.07.2017 o 23:30, Jawi pisze:
    > W dniu 2017-07-05 o 15:48, jacek pozniak pisze

    > Ale zestawy STM32 nucleo czy discovery są już od 60pln. Mają na płytce
    > moduł ST-Linka, który jak pamiętam
    > można nawet oddzielić od płytki i używać osobno.
    > M0 - to strasznie okrojony jest

    Nie przesadzaj z tą strasznością. M0 jest też młodszym rdzeniem a to
    często oznacza, że na pokładzie z uC będziesz miał nowsze i bardziej
    elastyczne peryferia.

  • 15. Data: 2017-07-06 10:33:44
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2017-07-06 o 07:17, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > No właśnie chyba coś takiego kupię (na Allegro) tylko muszę poszukać
    > sprzedawcy co ma taki ST-link i płytkę taką jak zapodał Sebastian. aby jedną

    W sklepie Kamami dostaniesz i różne zestawy i st-link nieco drożej niż
    na Allegro. Jak masz łatwy dojazd do Legionowa to i na przesyłce
    zaoszczędzisz.
    Oczywiście nie ma porównania z cenami Ali, ale czasem czekać 2 miesiące
    na przesyłkę się nie opłaca. Chociaż czasem to ma dobroczynny wpływ na
    człowieka, bo głupi pomysł zdąży mu z głowy wyparować.

  • 16. Data: 2017-07-06 11:19:28
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Andrzej wrote:

    > W sklepie Kamami dostaniesz i różne zestawy i st-link nieco drożej niż
    > na Allegro. Jak masz łatwy dojazd do Legionowa to i na przesyłce
    > zaoszczędzisz.
    Niestety 200km :)
    > Oczywiście nie ma porównania z cenami Ali, ale czasem czekać 2 miesiące
    > na przesyłkę się nie opłaca. Chociaż czasem to ma dobroczynny wpływ na
    > człowieka, bo głupi pomysł zdąży mu z głowy wyparować.
    A poza tym będą wakacje i przesyłka może dojść w czasie gdy nie będzie jej
    miał kto odebrać. :)

    jp

  • 17. Data: 2017-07-06 18:17:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/6/2017 6:53 AM, jacek pozniak wrote:
    > Czyli, że ten ST-Link lub j-link to w zasadzie równorzędne urządzenia, tylko
    > j-link do większej ilości procesorów pasuje, dobrze rozumuję?

    Bardziej jest tak:

    a) J-Linka produkuje duza firma która stara się dawać dobrej jakości
    oprogramowanie (prywatnie uwazam że dziadowskie, ale ja jestem dziwny).
    Jest notorycznie kopiowana przez chińczyków i walczy z tym w taki sposob
    że soft wykrywa podrobki i uniemożliwia ich użycie. Kupując taniego
    J-Linka kupujesz podróbkę.

    b) ciężko mi znaleźć zastosowanie J-Linka które nie dalo by się zastapić
    *czymkolwiek* co jest interface do JTaga. Może nieco szybsze, ale nic
    poza tym funkcjonalnie.

    c) W przypadku STM32 zastosowanie J-Linka było kłopotliwe bo nie
    obsługiwało protokołu SWD. Możliwe że już zmienili i obsluguje. Bez SWD
    nie zaprogramujesz wielu płytek.

    d) ludzie używają JLinka bo ciagle im się wydaje ze łatwiej jest
    wyklikać niż napisać skrypt. Trudno, deewolucja.

    e) ST-Link zrobi wszystko to co J-Link nie tylko dlatego że OpenOCD nie
    widzi między nimi róznicy, ale rownież dlatego że producent JLinka
    wypuscił upgrade softu do STLinka który emuluje JLinka dla stm32 ...

    http://mikrokontroler.pl/2016/05/06/stlinkreflash-in
    terfejs-j-link-w-zestawach-stm32-nucleo-i-discovery/

  • 18. Data: 2017-07-06 18:18:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/6/2017 8:06 AM, jacek pozniak wrote:
    > Potem ewentualnie j-link

    Nie kupuj.

  • 19. Data: 2017-07-06 19:25:33
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > widzi między nimi róznicy, ale rownież dlatego że producent JLinka
    > wypuscił upgrade softu do STLinka który emuluje JLinka dla stm32 ...

    Acha, czyli OK.

    Już dostałem info, że st-link wyruszył do 'mojego' paczkomatu wiec, kto wie,
    może w weekend coś tam się uda wpalić i zamigać tą diodą która niby jest na
    tej płytce co ma przyjść. :)
    Na razie staram się ogarnąć arm-none-eabi-gcc; kompiluje coś tam (prymitywne
    przykłady z /usr/share/doc/gcc-arm...), ale potrzebuję chyba nagłówki do
    poszczególnych procesorów, z definicjami peryferiów i takie tam.
    Sciąga się je skąś czy jak?

    Po zainstalowaniu arm-gcc nie mam żadnych plików w rodzaju *stm*.h

    jp

  • 20. Data: 2017-07-06 20:29:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/6/2017 7:25 PM, jacek pozniak wrote:
> [...]
    > przykłady z /usr/share/doc/gcc-arm...), ale potrzebuję chyba nagłówki do
    > poszczególnych procesorów, z definicjami peryferiów i takie tam.

    Pobierz example do płytek Discovery jako dobry start na początek.

    Problem z STM32 jest taki że ST promuje własne środowisko i zgodnie z
    tym konceptem powinieneś je w zasadzie zassać:

    http://www.st.com/en/development-tools/sw4stm32.html

    Nagłówki z definicjami rejestrów i najwazniejsze - skryptem linkera,
    powinny być w komplecie. Nie używam i tu niewiele pomogę, ja składam
    firmware ręcznie, używając make i ukradzionych z jakiegos exampla nagłowkow.

    Jak się upierasz ssać ręcznie, to tu masz punkt startowy do poszukiwań:

    https://developer.arm.com/embedded/cmsis

    > Po zainstalowaniu arm-gcc nie mam żadnych plików w rodzaju *stm*.h

    Bo armów jest miliard i kazdy ma inny nagłowek pertyferiów. Ściąga się
    je od producenta.