  • 1. Data: 2013-01-05 20:16:05
    Temat: B327 a stal nierdzewna.
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Pytanie bardziej do chemika, ale może ktoś wie:

    Jak, na dłuższą metę, zachowuje się stal nierdzewna w wodnym roztworze
    nadsiarczanu sodu ?

    G.B.

  • 2. Data: 2013-01-05 20:27:25
    Temat: Re: B327 a stal nierdzewna.
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 05.01.2013 20:16, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:
    > Pytanie bardziej do chemika, ale może ktoś wie:
    >
    > Jak, na dłuższą metę, zachowuje się stal nierdzewna w wodnym roztworze
    > nadsiarczanu sodu ?
    >
    > G.B.

    Osobiście do mieszania roztworu w trakcie trawienia i do przewracania
    płytki używam pręta i pęsety właśnie ze stali nierdzewnej - nie
    zauważyłem aby miało to jakikolwiek wpływ na kąpiel albo na narzędzia. W
    roztworze mam też zawsze zanurzony termometr, którego końcówka jest
    wykonana także z jakiejś stali, ale podejrzewam że raczej z
    kwasoodpornej - tego też nic nie bierze.
    Kiedyś używałem pęsety ze zwykłej stali, ale pokrytej czymś galwanicznie
    - nadsiarczan zeżarł tą powłokę.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-01-05 20:39:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-01-05 20:16, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:
    > Pytanie bardziej do chemika, ale może ktoś wie:
    >
    > Jak, na dłuższą metę, zachowuje się stal nierdzewna w wodnym roztworze
    > nadsiarczanu sodu ?
    >
    > G.B.

    Popatrz na to z odwrotnej strony: niewielka ilość uwolnionych jonów
    żelaza katalizuje rozkład nadtlenodisiarczanu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2013-01-05 20:47:09
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

> [...]
    > kwasoodpornej - tego też nic nie bierze.
    > Kiedyś używałem pęsety ze zwykłej stali, ale pokrytej czymś galwanicznie

    Pytam bo chcę w czymś umieścić czujnik temperatury.
    W domowych warunkach miedź najlepiej przewodzi ciepło, ale w tym
    przypadku całkowicie odpada. ;-) Pomyślałem więc o nieprzelotowej
    tulejce ze stali nierdzewnej czymś uszczelnionej. Tokarz zrobi mi
    tulejkę o ściance nie grubszej niż 0.5 mm więc nie powinno być dużych
    przekłamań przy pomiarze.

    G.B.

  • 5. Data: 2013-01-05 20:50:15
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 05.01.2013 20:39, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Popatrz na to z odwrotnej strony: niewielka ilość uwolnionych jonów
    > żelaza katalizuje rozkład nadtlenodisiarczanu.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł

    No to kicha.

    Dzięki !

    G.B.

  • 6. Data: 2013-01-05 23:38:37
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    > Jak, na dłuższą metę, zachowuje się stal nierdzewna w wodnym roztworze
    > nadsiarczanu sodu ?

    Zwykle sruby zelazne skoroduja, to bedzie trwalo kilkadziesiat godzin.
    Stali kwasoodpornej nie ruszy, kiedys uzywalem pompy do przetaczania
    roztworu nadsiarczanu, w srodku pompy
    byly wlasnie sruby kwasowki, co kilka miesiecy rozkrecalem ta pompe i
    nawet sladu nadtrawienia nie widzialem.
    To samo bylo w pojemniku z natryskiem, zelazne sruby korodowaly a te
    ze stali kwasoodpornej nieruszone.
    W srodku trawiarki mialem element z 1mm wiertla, ono zostalo
    strawione po kilku miesiacach.
    Igla lekarska tez jest odporna:)

  • 7. Data: 2013-01-06 02:18:21
    Od: BolekW <B...@w...to.konfident>

    W dniu 2013-01-05 23:38, jan kowalski pisze:

> [...]
    > ze stali kwasoodpornej nieruszone.
    > W srodku trawiarki mialem element z 1mm wiertla, ono zostalo

    A ja widzialem piec ze stali nierdzewnej z totalnie skorodowanymi
    elementami . Ale widaomo dodatkowo wysoka temperatura i kwasne srodowisko.

  • 8. Data: 2013-01-06 03:32:25
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "BolekW" <B...@w...to.konfident> napisał w wiadomości
    > A ja widzialem piec ze stali nierdzewnej z totalnie skorodowanymi
    > elementami . Ale widaomo dodatkowo wysoka temperatura i kwasne srodowisko.

    Powiem - wierzę ci.
    Po tym, jak mi skorodował (dokładniej - zaśniedział mocno) w środku
    wodoszczelny zegarek, to mnie to już nie zdziwi.

  • 9. Data: 2013-01-06 08:27:12
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Powiem - wierzę ci.
    > Po tym, jak mi skorodował (dokładniej - zaśniedział mocno) w środku
    > wodoszczelny zegarek, to mnie to już nie zdziwi.

    Stal nierdzewna a kwasoodporna to różne gatunki. Samej stali nierdzewnej
    jest wiele rodzajów.

  • 10. Data: 2013-01-06 11:41:52
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    > Stal nierdzewna a kwasoodporna to różne gatunki. Samej stali nierdzewnej
    > jest wiele rodzajów.

    Jakos zawsze kojarzylo mi sie ze to jedno i to samo, niestety. Zle
    zrozumialem pytanie.