  • 1. Data: 2013-01-06 15:06:39
    Temat: Upływ między ścieżkami...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ostatnio składałem prosty sygnalizator na mcu. Całość miala być
    zasilana z cr2032. Mcu był wybudzany zmiana poziomu na stykach, coś
    robił i szedł "spać". Ze względu na zasilanie bateryjne zalezalo mi
    na uzyskanie "fabrycznych" parametrów poboru prądu w czasie uśpienia,
    producent podawał ok 100nA. Prototyp na plytce stykowej w uspieniu
    pobierał faktycznie ok 0.1 uA co uznałem za dobry wynik. Zmontowalem
    układ na plytce uniwersalnej, mcu na podstawce. Pierwszy pomiar i
    zdziwienie, w uśpieniu układ pobiera ok 50uA (500x więcej!) i nie
    chce mniej. Mcu z powrotem z podstawki do płytki prototypowej do
    bliźniaczego układu, tutaj normalnie. Po dłuższym dochodzeniu
    zacząłem badać przejścia między ścieżkami na docelowej plytce,
    okazało się ze tam gdzie absolutnie nie powinno być przejścia jest
    rezystancja kilkadziesiąt kohm. Wpierw myślałem ze zostało
    zanieczyszczenie z lutowania ale nie, pod lupą wszystko czyste.
    W końcu się poddałem i w akcie desperacji zmierzyłem rezystancję
    fluxa jakiego używam (Amtech 4300). Zaskoczenie - flux przewodzi
    prąd, dlaczego?
    Od jakiegoś czasu używam fluxa no clean zamiast "kalafonii", bo jest
    czyściej po lutowaniu, jest "Pb-nie", rohs, itpe.
    Płytkę jeszcze raz umyłem dokładniej w isopropanolu, upływy się
    zmniejszyły ale nie do końca.
    Skoro jest to topnik no clean, to ja sobie nie wyobrażam płytki z
    bardziej wrażliwym układem analogowym polutowanym tym topnikiem, nie
    ma prawa działać, szczególnie jak sie dosłownie potraktuje "no
    clean".
    Domyślam się ze ten topnik zawiera jakieś sole, to trochę dziwne, bo
    logiczne rzecz biorąc topnik, jako coś co zawsze trochę pozostanie po
    lutowaniu powinien być absolutnie elektrycznie obojętny, przynajmniej
    z kalafonią takich problemów nie było :)

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-01-06 16:10:14
    Temat: Re: Upływ między ścieżkami...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-01-06 15:06, Marek pisze:
> [...]
    > logiczne rzecz biorąc topnik, jako coś co zawsze trochę pozostanie po
    > lutowaniu powinien być absolutnie elektrycznie obojętny, przynajmniej z

    Według danych producenta ten topnik zawiera kwas organiczny,
    prawdopodobnie adypinowy. Możesz spróbować wymyć mocno ciepłą wodą,
    potem izopropanolem i wysuszyć.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2013-01-06 19:46:09
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek napisał:
    > Skoro jest to topnik no clean, to ja sobie nie wyobrażam płytki z
    > bardziej wrażliwym układem analogowym polutowanym tym topnikiem, nie ma
    > prawa działać, szczególnie jak sie dosłownie potraktuje "no clean".

    W topniki "no clean" przestałem wierzyć po chwilowym zafascynowaniu, gdy
    naprawiałem przetwornicę i z gorliwością neofity użyłem właśnie czegoś
    takiego. Co mi tam - niech ładnie wygląda, bo lutowało się naprawdę
    fantastycznie. Huk, błysk bezpiecznika i tranzystor (jakiś BUT11) do
    wymiany. Po dłuższym zastanawianiu się nad przyczyną, włożyłem w topnik
    końcówki omomierza. Wykazał całkiem znaczące przewodzenie. Od tej pory
    czyszczę "no clean" bardzo starannie i używam tylko tam, gdzie to jest
    potrzebne. Topnik znakomicie ułatwia lutowanie nawet zaśniedziałych
    wyprowadzeń ale pozostawić można tylko kalafonię. O ile wiem, to są też
    topniki "no clean" pod warunkiem, że nie pozstawisz nieprzereagowanych
    śladów.
    Maciek

  • 4. Data: 2013-01-07 11:19:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Topnik znakomicie ułatwia lutowanie nawet zaśniedziałych wyprowadzeń ale
    > pozostawić można tylko kalafonię.

    Czyli "no clean" oznacz, że można nie czyste lutować ;-).
    P.G.

  • 5. Data: 2013-01-07 13:00:11
    Od: shg <s...@g...com>

    On Sunday, January 6, 2013 3:06:39 PM UTC+1, Marek wrote:
    > Zaskoczenie - flux przewodzi prąd, dlaczego?
    Bo zawiera substancje o charakterze jonowym, trochę rozpuszczalne w wodzie, a w
    powietrzu jest woda. Poza tym topnik reaguje z tlenkami, innymi śmieciami i samą
    miedzą (nie polecam zostawiania na kilka dni, piękna patyna) i tu dostajemy trochę
    soli.

> [...]
    > bardziej wrażliwym układem analogowym polutowanym tym topnikiem, nie
    > ma prawa działać, szczególnie jak sie dosłownie potraktuje "no

    On jest no-clean, ale do lutowania w piecu albo na fali, gdzie w całości odparowuje.
    Jak polejesz całą płytką, a polutujesz w jednym miejscu, to w innych (zimnych)
    zostanie.

> [...]
    > lutowaniu powinien być absolutnie elektrycznie obojętny, przynajmniej
    > z kalafonią takich problemów nie było :)
    Popularny RF-800 i podobne to 4% roztwór kwasu bursztynowego w izopropanolu. Wbrew
    temu co można znaleźć w MSDS, nie zawiera kalafonii.

    W kalafonii jest głównie kwas abietynowy, również substancja o charakterze jonowym,
    ale z kalafonią nie ma problemu, bo nie rozpuszcza się w wodzie, w efekcie
    przewodnictwo jonowe jest znikome.

  • 6. Data: 2013-01-07 13:43:07
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 7 Sty, 13:00, shg <s...@g...com> wrote:

> [...]
    ale z kalafonią nie ma problemu, bo nie rozpuszcza się w wodzie, w efekcie

    Bardzo bym prosił jaśniej, czy w świetle takich informacji RF-800
    trzeba zmywać czy może zostać bez późniejszych konsekwencji?

    pytający

  • 7. Data: 2013-01-07 14:00:10
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 07.01.2013 13:43, pytajacy wrote:

> [...]
    >
    > Bardzo bym prosił jaśniej, czy w świetle takich informacji RF-800
    > trzeba zmywać czy może zostać bez późniejszych konsekwencji?

    Nie trzeba zmywać, ale odparować by wypadało, jak każdy topnik "no clean".

    Michoo

  • 8. Data: 2013-01-07 14:09:14
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 7 Sty, 14:00, Michoo <m...@v...pl> wrote:

> [...]
    przewodnictwo jonowe jest znikome.

    > Nie trzeba zmywać, ale odparować by wypadało, jak każdy topnik "no clean".

    Odparować znaczy wyschnąć w temperaturze pokojowej?
    Czy odparować znaczy wysuszyć w temperaturze np. 250 stopni?

    pytajacy

  • 9. Data: 2013-01-07 14:41:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    pytajacy wrote:
    > On 7 Sty, 14:00, Michoo <m...@v...pl> wrote:
    [..]
    > Odparować znaczy wyschnąć w temperaturze pokojowej?
    > Czy odparować znaczy wysuszyć w temperaturze np. 250 stopni?

    W pracy mamy jeden prawdziwy flux no clean, podczas lutowania całkowicie
    odparowuje, jak nie zapomne to spiszę nazwę, ma konsystencję wody.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 10. Data: 2013-01-07 14:44:18
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 07.01.2013 14:09, pytajacy wrote:

    > Odparować znaczy wyschnąć w temperaturze pokojowej?

    Jeżeli płytka nie będzie miała kontaktu z wilgocią to powinno wystarczyć
    w przeciwnym wypadku nie zaryzykowałbym powłoki z wysuszonego kwasu.

    > Czy odparować znaczy wysuszyć w temperaturze np. 250 stopni?

    Ja używam ~190 stopni dla RMA223 - po zakończeniu lutowania hotair na
    duży nawiew i w chwilę ładnie wszystko znika bez śladu, bez babrania się
    z myciem (i w przeciwieństwie do kalafonii nie zostawia białego osadu).

    Michoo