  • 1. Data: 2022-10-25 11:18:47
    Temat: Bateria do laptopa
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Czy ktoś się orientuje jak działa elektronika w bateriach do laptopa?
    Chodzi mi o to czy na wyjętej z lapka baterii powinno na jakichś stykach
    występować pełne napięcie baterii?
    Próbuję zregenerować taką baterię od Asusa, podłączyłem do elektroniki
    naładowane ogniwa i jakoś nie widzę napięcia na stykach :)
    Dla porównania wyjąłem inną baterię od innego lapka i też nie widzę
    napięcia na stykach. Nie jest przypadkiem tak że to napięcie wystąpi
    dopiero po włożeniu baterii do lapka?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2022-10-25 12:18:18
    Temat: Re: Bateria do laptopa
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    On 2022-10-25 11:18, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > Dla porównania wyjąłem inną baterię od innego lapka i też nie widzę
    > napięcia na stykach. Nie jest przypadkiem tak że to napięcie wystąpi

    Tak, ale mechanizm nie jest mi znany. Gdy muszę użyć ogniw w baterii do
    zasilania czegoś to wypruwam je z obudowy, odcinam elektronikę i lutuję
    się do ogniw. Na zdrowy rozum musi być to proste włączenie poprzez
    zwarcie dwóch styków bo inaczej czuwająca elektronika żarłaby prąd z aku
    doprowadzając do jego zgonu. ALE jeśli doprowadzisz do zbytniego
    rozładowania to aku nie jest wykrywane, nie wstaje i nie daje się
    ładować - tak więc i czuwania nie można wykluczyć.

  • 3. Data: 2022-10-25 12:23:15
    Temat: może to pomoże:)
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=-MGQ0Ap_raM&ab_chann
    el=EcProjects

  • 4. Data: 2022-10-25 12:26:42
    Temat: Re: może to pomoże:)
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    On 2022-10-25 12:23, sirapacz wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=-MGQ0Ap_raM&ab_chann
    el=EcProjects
    i to:
    https://batteryuniversity.com/article/bu-911-how-to-
    repair-a-laptop-battery

    "Some batteries are equipped with a solid-state switch that is normally
    in the "off" position and no voltage is present at the battery
    terminals. Connecting the switch terminal to ground or pulling it up
    often turns the battery on. If this does not work, the pack may need a
    code for activation. Battery manufacturers keep these proprietary codes
    a well-guarded secret to which even service personnel have no access."

  • 5. Data: 2022-10-25 14:35:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Oct 2022 12:26:42 +0200, sirapacz wrote:
> [...]
    repair-a-laptop-battery

    > "Some batteries are equipped with a solid-state switch that is normally

    Chyba wszystkie - zabezpieczenie.

    > in the "off" position and no voltage is present at the battery
    > terminals. Connecting the switch terminal to ground or pulling it up

    Ale niekoniecznie takie.
    Natomiast:
    -zabezpieczenie moze chronic przed zwarciem - jak napiecie wyjsciowe
    zerowe/niskie - odcinamy wyjscie. I napiecie wyjsciowe pozostaje
    zerowe :-)

    -zabezpieczenie ma chronic przed nadmiernym rozladowaniem - i ten sam
    mechanizm.

    Powinno pomóc naladowanie baterii, chocby krotkie.
    Ale np telefonach czesto jest tak, ze bez glownego procesora
    ładowanie nie ruszy. A procesor startuje na baterii.

    A i ten układ zabezpieczający wymaga zasilania ... i jak sie bateria
    za bardzo rozladuje, to tez moze nie ruszyc.

    Bywa, ze taka mocno rozladowana bateria potrzebuje paru godzin
    z podłączoną ładowarką, zanim ruszy.
    Widac ktos pomyslal, i jakis drobny prąd płynie przez zabezpieczenia
    odcinające.

    > often turns the battery on. If this does not work, the pack may need a
    > code for activation. Battery manufacturers keep these proprietary codes
    > a well-guarded secret to which even service personnel have no access."

    To takich jeszcze nie widzialem, ale swiat idzie z postępem :-)

    J.

  • 6. Data: 2022-10-25 17:17:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 25 października 2022 o 12:25:43 UTC+2 sirapacz napisał(a):

    > often turns the battery on. If this does not work, the pack may need a
    > code for activation. Battery manufacturers keep these proprietary codes
    > a well-guarded secret to which even service personnel have no access."

    Ja mam cholernego hp, chyba spadek po dellu - ogólnie komputerek milutki,
    tym bardziej że udało się go kupić z 8GB RAM - i to już sporo lat temu - tylko to
    durne zasilanie.
    Najpierw był popsuty kabelek od zasilacza - w sumie standard w polizanych lapkach,
    więc po dłuższym czasie robienia origami z kablem w końcu kupiłem zamiennik - nie
    dało
    się wziąć innego z taką samą wtyczką, bo wtyczka 3-bolcowa - w środkowym jest
    1-wire do EEPROMu w zasilaczu - i musi się odczytywać dobra wartość żeby lapek
    zaczynał ładować baterię.

    A ostatnio (tzn. już pewnie z rok czy nawet dwa) znów przestał chcieć ładować.
    EEPROM się wyłopotał na wietrze?
    Cóż, wyjąłem baterię i robi za stacjonarkę. Chyba że bateria zdechła.
    Albo się ew. tak wyładowała, że trzeba przez dłuższy czas potrzymać na ładowaniu?
    Tak sam w tablecie - jak rozładuje się aż do five blinks of death to podładowanie do
    stanu,
    w którym się włączy z ładowarką, trochę trwa.
    Dziwnie w sumie też działa z podłączoną ładowarką - jak się pracuje (ta, pracuj, gra
    się ;)
    gdy pokazuje 100% baterii to to 100% zostaje - powiedzmy po 2h spada do 90%.
    Ale jak się zacznie np. na 40% to po godzinie już pika, że poniżej 15% :(

  • 7. Data: 2022-10-26 11:17:04
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > gdy pokazuje 100% baterii to to 100% zostaje - powiedzmy po 2h spada do 90%.
    > Ale jak się zacznie np. na 40% to po godzinie już pika, że poniżej 15% :(

    rozjechane ogniwa - zwiastun śmierci baterii bo jak jedno w końcu będzie
    mieć 3V a reszta 4,2 to śmierć już w zasadzie nastąpiła. Zawsze
    myślałem, że ogniwa w bateriach lapkowych są balansowane. No i niby
    kabelki są pomiędzy ogniwami ale podejrzewam, że jedynie do pomiarów a
    nie wyrównywania.

  • 8. Data: 2022-10-27 13:56:35
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Powinno pomóc naladowanie baterii, chocby krotkie.
    > Ale np telefonach czesto jest tak, ze bez glownego procesora
    > ładowanie nie ruszy. A procesor startuje na baterii.

    W telefonach tak, ale jeszcze nie widziałem laptopa, który nie umiałby
    działać bez baterii.

    Z drugiej strony w telefonach to nie jest takie proste -- widziałem kiedyś
    procedurę ratunkową dla telefonu, która wymagała odłączenia baterii i
    podłączenia telefonu przez USB do komputera. Zgłaszał się wtedy jakoś
    inaczej niż normalnie i można było wrzucić nowy flash.

    --
    Przychodzi baba do lekarza:
    - Panie doktorze, dziękuję za wspaniałe leczenie.

  • 9. Data: 2022-10-27 14:03:54
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    sirapacz <n...@s...pl> wrote:

    > Na zdrowy rozum musi być to proste włączenie poprzez zwarcie dwóch
    > styków bo inaczej czuwająca elektronika żarłaby prąd z aku doprowadzając
    > do jego zgonu.

    Kupiłem jakiś czas temu EEE PC. Takie mały, 7-calowy (choć są różne
    wersje, mi zależało na tej najmniejszej), dosyć słaby laptop do
    niewymagających zastosowań. Przydaje się w terenie, na wyjazdach, czy
    choćby żeby przeprogramować radiotelefon w samochodzie. Używany był, i to
    dosyć mocno, bo bateria CMOS była już zupełnie rozładowana (wymieniłem).

    Główna bateria trzyma w nim wystarczająco długo, żeby się nie przejmować
    (spokojnie pracuję na baterii godzinę, może nawet dłużej, a więcej raczej
    nie potrzebuję -- to nie jest laptop do długiej pracy), ale jak naładuję
    laptopa i zostawię go z baterią choćby na tydzień, to potem mam
    kilkanaście procent baterii (a jak zostawię dłużej, to rozładowuje ją do
    zera tak, że nie startuje z baterii).

    Nie mierzyłem poboru prądu, gdy laptop jest wyłączony (ciężko to zrobić
    bez rozbierania wszystkiego albo robienia jakiejś rzeźby na drutach), nie
    wiem też, czy to jest w nim normalne, czy może mój egzemplarz ma jakiś
    problem. Radzę sobie wyciągając baterię na czas przechowywania, a używam
    go na tyle rzadko, że to nie problem (a jak potrzebuję użyć, to zwykle nie
    mam czasu go wcześniej ładować -- chcę żeby był gotowy do pracy, chociaż
    dorobiłem do niego dodatkową ładowarkę samochodową i z power banka).

    Taka ciekawostka.

    --
    Po roku studiow przyjezdza do domu studentka i od progu wola:
    - Mamo, mam chlopaka!

  • 10. Data: 2022-10-27 14:05:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Tak sam w tablecie - jak rozładuje się aż do five blinks of death to
    > podładowanie do stanu, w którym się włączy z ładowarką, trochę trwa.

    To podładowanie może się odbywać bardzo małym prądem, tzw. precharge.

    --
    Profesor biologii mowi do studentow:
    - Zaraz pokaze panstwu zabe. Bedzie ona tematem dzisiejszego wykladu.