  • 1. Data: 2022-10-25 11:17:19
    Temat: Bateria do laptopa
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Czy ktoś się orientuje jak działaja elektronika w bateriach do laptopa?
    Chodzi mi o to czy na wyjętej z lapka baterii powinno na jakichś stykach
    występować pełne napięcie baterii?
    Próbuję zregenerować taką baterię od Asusa, podłączyłem do elektroniki
    naładowane ogniwa i jakoś nie widzę napięcia na stykach :)
    Dla proównania wyjąłem inną baterię od innego lapka i też nie widzę
    napięcia na stykach. Nie jest przypadkiem tak że to napięcie wystąpi
    dopiero po włożeniu baterii do lapka?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2022-10-27 16:13:46
    Temat: Re: Bateria do laptopa
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Jacek Maciejewski napisał(a):
    > Czy ktoś się orientuje jak działaja elektronika w bateriach do laptopa?

    https://training.ti.com/how-cell-balancing-feature-w
    orks-bq77915

    Podobno tryb pasywny. Skoro tak, musi też być tryb aktywny.

    Strzelam. Tryb pasywny do ogniw o małej pojemności, tryb aktywny
    do ogniw o dużej pojemności.

  • 3. Data: 2022-10-27 16:41:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 07:13:46 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> [...]
    >
    > Podobno tryb pasywny. Skoro tak, musi też być tryb aktywny.
    >
    > Strzelam. Tryb pasywny do ogniw o małej pojemności, tryb aktywny

    Jakos tak, bo tu jak widzisz - moc jest wytracana w rezystorach.

    Nie wiem co oni nazywaja aktywnym, ale jest np takie rozwiazanie,
    gdzie kondensator jest przełączany rownolegle do ogniwami.
    Tam gdzie wyzsze napiecie - zabiera troche ładunku, tam, gdzie nizsze
    - oddaje.

    Jak im dziala to rozwiązanie z FETami, to by trzeba doczytac w pdf,
    bo na filmie to jakos dziwacznie - wogole nie sterowane ?

    J.

  • 4. Data: 2022-10-27 17:49:04
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Nie wiem co oni nazywaja aktywnym

    Też nie wiem. Gdybam. W trybie aktywnym ładowanie z większą sprawnością "jakoś" bez
    użycia rezystorów?
    I w druga stronę, rozładowanie z całkowitym odcięciem rozładowanego ogniwa, czyli
    elektronika mocno się komplikuje. W laptopie nie ma sensu, ale w samochodzie
    gra jest warta świeczki.

    Proszsz* tryb aktywny vs pasywny
    https://www.ti.com/lit/an/slyt322/slyt322.pdf

    Od internetów Cię odcięli? :)

    *
    https://youtu.be/tV5p8bgAwGA

  • 5. Data: 2022-10-27 18:33:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 08:49:04 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> [...]

    > elektronika mocno się komplikuje. W laptopie nie ma sensu, ale w samochodzie

    Powiedzialbym, ze napiecie wyjsciowe za bardzo spadnie ...
    ale to argument dobry w laptopie, a nie w samochodzie.

    Przy tych kilkuset V niech sobie spada.
    Tylko elektronika faktycznnie sie komplikuje ... ale moze warto, na
    wypadek powaznej awarii ogniwa.

    A druga sprawa - ten pasywny balancing na rezystorach, przy
    samochodowych mocach ... istotnie mogą byc za duze straty.

    Szczegolnie jak ostatnio sie mowi o 350kW ładowania.
    Ale to chyba nie w koncówce.

    > Proszsz* tryb aktywny vs pasywny
    > https://www.ti.com/lit/an/slyt322/slyt322.pdf
    >
    > Od internetów Cię odcięli? :)

    kiedys cos podobnego widzialem, wiec teraz nie szukalem.

    > https://youtu.be/tV5p8bgAwGA

    Dziekuje, bo mi sie wyjasnilo sterowanie tymi zewnętrznymi FETami :-)

    Rys 8 ...
    Hm, ciekawe co na to sterownik ... bo nagle widzi duzy spadek napiecia
    na ogniwie, czy mi sie tylko wydaje, bo prad Ibias mały, spadki
    na Rext małe, a FETy specjalne, aby działaly przy małym napieciu Ugs ?

    J.