  • 21. Data: 2022-05-31 22:19:29
    Temat: Re: Budowa własnego linuksowego komputerka
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 31 May 2022 12:52:02 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Można mu było dać zewnętrzny MMU.
    > Tylko z powodu błędów nie da się zrobić pamięci wirtualnej - trzeba wziąć 68010
    albo wyżej (dopiero 68030 miał wbudowane MMU).
    > Chyba że weźmie się dwa 68000, jak w apollo computer - co za kolesie...

    Moze sie myle, ale wydaje mi sie, ze normalny unix na 68000 byl.

    Czy jednak sie mylę ?

    J.

  • 22. Data: 2022-05-31 22:23:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 31 maja 2022 o 22:19:32 UTC+2 J.F napisał(a):

    albo wyżej (dopiero 68030 miał wbudowane MMU).
    > Moze sie myle, ale wydaje mi sie, ze normalny unix na 68000 byl.
    >
    > Czy jednak sie mylę ?

    Nie każdy "normalny unix" miał pamięć wirtualną.
    Sprawdź sobie, co to jest.

  • 23. Data: 2022-05-31 22:57:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 31 May 2022 13:23:20 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    albo wyżej (dopiero 68030 miał wbudowane MMU).

    > Nie każdy "normalny unix" miał pamięć wirtualną.
    > Sprawdź sobie, co to jest.

    Ale mapowanie pamieci chyba powinien miec, segmentacje, protekcje,

    J.

  • 24. Data: 2022-05-31 23:05:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/05/2022 22:57, J.F wrote:
    > Ale mapowanie pamieci chyba powinien miec

    Nie. Jesli masz dużo ramu, to po co coś gdzieś mapować. Masa OSów
    działała bez tego.

    >, segmentacje

    O Matko, tylko nie to badziewie.

    >, protekcje

    Jeśli ma być "bezpieczny". Ale nie musi.

  • 25. Data: 2022-05-31 23:16:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis wrote on 29.05.2022 11:14:

    > No i właśnie w tym drugim przypadku zaprojektowanie tego będzie nieco
    > trudniejsze. Odpada stosowanie płytek produkowanych domową metodą, a
    > łącząc pamięć DDR z układem trzeba pilnować sposobu prowadzenia ścieżek.
    > Do tego dochodzi jeszcze kwestia lutowania elementów w obudowach BGA
    > albo chociażby dwurzędowych QFN.

    Rozejrzyj się za procesorami do budżetowych set top boxów. Zazwyczaj są
    specjalnie robione w obudowach tqfp, mają wbudowany RAM DDR (niedużo bo
    np. 64MB), bootują z flasha QSPI, więc nie powinno być problemu z
    ogarnięciem tego na 2...4-warstwowych PCB.

    1. Allwinner V3s https://linux-sunxi.org/V3s
    2. C-Sky GX6605C
    https://www.gotronik.pl/c-sky-linux-development-boar
    d-p-6013.html

  • 26. Data: 2022-06-01 01:07:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 31 May 2022 23:05:57 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > O Matko, tylko nie to badziewie.

    On chyba miał na myśli tą segmentację od "segmentation fault".

    --
    Marek

  • 27. Data: 2022-06-01 01:09:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 31 May 2022 23:05:57 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie. Jesli masz dużo ramu, to po co coś gdzieś mapować. Masa OSów
    > działała bez tego.

    Dużo tzn. ile? Chcesz zniknąć mmap??

    --
    Marek

  • 28. Data: 2022-06-01 06:58:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 01 Jun 2022 01:07:57 +0200, Marek wrote:

    > On chyba miał na myśli tą segmentację od "segmentation fault".

    Bardziej taka, ze jest segment kodu, segment danych, segment stosu,
    i wszyskie niekreslonej wielkosci i jeszcze zmienne.

    J.

  • 29. Data: 2022-06-01 07:03:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 31 May 2022 23:05:57 +0200, heby wrote:

    > Nie. Jesli masz dużo ramu, to po co coś gdzieś mapować. Masa OSów
    > działała bez tego.

    Chocby dlatego, ze procesy maja te same adresy dla roznych pamieci.
    forka zrobisz i co?

    Wielozadaniowy to w zasadzie musi :-)

    J.

  • 30. Data: 2022-06-01 07:10:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/06/2022 01:09, Marek wrote:
    > Dużo tzn. ile?

    W embedded bardzo dużo, małe OSy nie uważają sztuczek z pamiecią za
    jakieś specjalnie krytyczne. Cała rodzina FreeRTOS, uCLinux, eCos, rózne
    klony MDSOS i pewnie Xdziesiąt innych.

    > Chcesz zniknąć mmap??

    W miganiu diodą może nie być przydatny. Bardzo mozliwe że w kręceniu
    silniczkiem respiratora też.