  • 1. Data: 2014-03-24 22:01:31
    Temat: Bylo niedawno o przekaznikach, a ja dalej zielony.
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Do przelaczania jest zaroweczka 1kW (PAR 64). Jak rozgrzana, to wiadomo
    troche ponad 4A, ale w momencie wlaczenia to juz... no wlasnie,
    zmierzona opornosc zimnego wlókna to ok. 3 Ohm, czyli "uderzeniowo" prad
    jest spory. W pdfach roznych przekaznikow (ani elektromech., ani SSR)
    nikt sie tym parametrem nie chwali, nie wiem ile czasu jaki prad
    znacznie przekraczajacy znamionowy moze taki przekaznik wytrzymac. Jak
    to ugryzc, jak dobrac przekaznik, zeby styki sie nie upalily od
    wlaczania, albo nie poszedl z dymem polprzewodnikowy?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2014-03-24 22:44:33
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 marca 2014 22:01:31 UTC+1 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    >
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    >
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Stycznik.

  • 3. Data: 2014-03-25 08:00:15
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Pawel O'Pajak wrote:
> [...]
    > przekaznik wytrzymac. Jak to ugryzc, jak dobrac przekaznik, zeby
    > styki sie nie upalily od wlaczania, albo nie poszedl z dymem

    parametry jak dla triaka wkońcu to główny element + włączanie w zerze
    czyli nie ma tego uderzenia jak w mechanicznych przekaźnikach

    jeffrey

  • 4. Data: 2014-03-25 10:05:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > Stycznik.

    Kogutek444! Zaczynasz być nudny!

  • 5. Data: 2014-03-25 10:16:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-24 22:44, Zachariasz Dorożyński pisze:
> [...]

    A może softstart, na przykład U2008 Telefunkena (czy jak mu tam teraz na
    imię). Żaróweczce dobrze zrobi :-)

    Paweł

  • 6. Data: 2014-03-25 21:55:11
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-03-25 08:00, Jeffrey pisze:

    > parametry jak dla triaka wkońcu to główny element + włączanie w zerze
    > czyli nie ma tego uderzenia jak w mechanicznych przekaźnikach

    żarówka 1kW nie rozgrzeje się w 50ms...

    @

  • 7. Data: 2014-03-25 22:07:30
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <k...@c...goznac>

    Powitanko,

    > żarówka 1kW nie rozgrzeje się w 50ms...

    No i wlasnie tego sie obawiam. Czy da sie w ogóle czas rozgrzewania
    wyliczyc? Pewnie mozna przekladnik zapodac i oscyloskopem zmierzyc, ale
    to chyba troche doktorat z wlaczania lampki;-) Z jednej strony SSR kusza
    duzym zakresem napiec sterujacych, wlaczaniem w zerze itp, z drugiej
    elektromechaniczny jakis nawet 10 x prad znamionowy wytrzyma. Nie
    rozumiem dlaczego w SSR, w koncu na triakach nie podaja wytrzymalosci na
    udar.
    Niby prosta sprawa zarowke wlaczyc...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2014-03-25 22:10:03
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-25 21:55, Artur Miller pisze:

    > żarówka 1kW nie rozgrzeje się w 50ms...

    A w 10 ms to już na pewno nie ;-)

    Paweł

  • 9. Data: 2014-03-25 22:33:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-24 22:01, Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > to ugryzc, jak dobrac przekaznik, zeby styki sie nie upalily od
    > wlaczania, albo nie poszedl z dymem polprzewodnikowy?

    Dla SSR zwykle podają parametr I^2t zwany całką Joule'a. Dla przykładu
    10 A OMRON ma ten parametr 260 A^2s, a więc prąd Twojej zimnej żarówki
    (77A) będzie mógł płynąć przez 44 ms bez uszkodzenia struktury. Trochę
    za mało do rozgrzania włókna. Dla SSRa 40 A jest to 810 A^2s, co daje
    138 ms. Trzeba by zmierzyć prąd przy starcie żarówki oscyloskopem i
    oszacować, czy to starczy.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 10. Data: 2014-03-26 00:06:37
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <k...@c...goznac>

    Powitanko,

    > Trzeba by zmierzyć prąd
    > przy starcie żarówki oscyloskopem i oszacować, czy to starczy.

    Dzieki za troche teorii, nie za bardzo kumam jak to obliczyles, ale
    doucze sie. Nie znalazlem w tych, ktore ogladalem tego parametru, ale
    jest surge current 20mSec (max) i dla takiego 80A jest to 1000A. Tak z
    pamieci bez mierzenia, to moze byc nawet 1 s do pelnej jasnosci. Chyba
    nie bede ryzykowal i wstawie zwykle przekazniki 16A. Takie 12A spokojnie
    pracowaly.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa