  • 1. Data: 2017-07-13 13:22:18
    Temat: CNC/CAM - problem z tworzeniem obudowy dla elektronika
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Tak jak zapowiadałem, wziąłem się teraz za grubszy temat (jak dla mnie)
    jeśli chodzi o wykorzystanie CNC. Zdobyłem już pierwsze doświadczenia.
    No i chciałbym się Was podpytać jak sobie radzicie. Opiszę z czym mam
    problem ale niekoniecznie chcę się upierać przy n/w aplikacji.

    Otóż wykorzystuję jako CAM'a SimplyCam 3. Ideę chyba opanowałem ale albo
    ta aplikacja nie działa wskutek mnóstwa niedoróbek albo nie potrafię jej
    użyć. Oczywiście ideologia jest prosta: ładujemy DXF i na jego bazie
    tworzymy ścieżki / wiercenia / itp dla maszyny. No i tu zabawa się
    kończy a zaczyna koszmar.

    1. Nie istnieje możliwość (przynajmniej wprost) wyrównania dowolnego
    punktu kształtu do początku układu współrzędnych. Można go przesuwać
    ręcznie albo wpisać wartość przesunięcia. Ręcznie nigdy idealnie nie
    trafimy a żeby wpisać z palca wielkość przesunięcie to trzeba je znać. W
    tym sofcie nie dowiemy się jaka jest potrzebna. Nie ma sposobu
    wyrównania np. dolnego lewego wierzchołka prostokąta (z DXF wziętego) do
    czegokolwiek.

    2. Nie da się zaprojektować w DXF punktów wierceń. SimplyCam "potrafi
    wiercić" tylko tam, gdzie albo jest punkt albo jest arc. Ma się to nijak
    do rzeczywistości. Np. pięknie obrysowałem sobie w AI złącze D-SUB:

    http://www.alextronic.biz/Dimension/D-SUB/DB015F-15.
    jpg

    Chciałbym nawiercić otwory pod śruby. Po zaimportowaniu DXF miejsca na
    wiercenia (kółka po obu stronach gniazda) są spline'ami. Program nie
    potrafi wskazać środka czegoś takiego. Trzeba ręcznie wstawić punkt
    pośrodku (gratulacje jeśli ktoś trafi), albo obrysować otwór i dopiero
    ten obrys obrysu wykorzystać do wyznaczenia punktu środkowego.
    Dorysowanie w DXF "celownika" do wszelkich miejsc wiercenia to jakieś
    obejście, ale uwaga - jeśli te "celowniki" będą zgrupowane, to
    nieznacznie zostaną przesunięte w programie. Tak więc otwory powstaną w
    innych miejscach niż w projekcie!!!

    3. Niby jest jakaś guzik "get points" ale nikt nie wie do czego służy.
    Support po opłaceniu licencji zamilkł. Być może pozwala to jakoś
    wyznaczać środki wierceń.

    4. Nawet jeśli obrysujemy obrys raz jeszcze to szlag to trafi przy
    ponownym importowaniu DXF (bo np. poprawka była potrzebna w postaci
    przesunięcia nieco gniazda).

    5. No będę wspominał o ilości błędów tej aplikacji przewyższającej ilość
    funkcji.

    Tak się nie da pracować. Wiem, że ktoś z Was korzysta z tej aplikacji.
    Wiem też, że używacie innych. Czy da się jakoś ogarnąć temat CAMów nie
    chcąc wydawać np. 1500$?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-07-13 13:43:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-07-13 o 13:22, Marek S pisze:
    > Czy da się jakoś ogarnąć temat CAMów nie chcąc wydawać np. 1500$?
    Jak już wiele razy pisałem za 700 zł masz Piko. Program i sprzęt.

    Robert

  • 3. Data: 2017-07-13 13:57:41
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 13 lipca 2017 13:22:20 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > No i chciałbym się Was podpytać jak sobie radzicie. Opiszę z czym mam
    > problem ale niekoniecznie chcę się upierać przy n/w aplikacji.

    Chyba nikt tu nie korzysta z tego softu. Więc o pomoc będzie trudno.
    Zasugeruję tylko jedno: Zrób sobie takiego dxf-a aby w tym camie nic nie edytować.

    I polecę ci cam-bam-a. Nie kosztuje majatku (108EUR). Korzystam i sobie chwale mimo
    ze ma pare problemów.

  • 4. Data: 2017-07-13 14:00:00
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 13 lipca 2017 13:22:20 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    A druga sprawa k której juz wspominałem.
    Staraj sie całośc obróbki czynic przy jednym mocowaniu.
    Wtedy nie ma problemu z bazowaniem, celowaniem czy innego rodzaju mordunkiem.
    Czasem trzeba swoje potrzeby nieco zmitygować ale taki sposób podejscia do tematu
    jest zazwyczaj najsprawniejszy.

  • 5. Data: 2017-07-13 14:44:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-13 o 14:00, s...@g...com pisze:

    > A druga sprawa k której juz wspominałem.
    > Staraj sie całośc obróbki czynic przy jednym mocowaniu.

    Przy obudowach raczej nie planuję zmieniać mocowania. Ale to nie
    rozwiązuje niczego odnośnie niniejszego wątku :-)

    Przy PCB (jak kiedyś gadaliśmy) nie wyobrażam sobie z kolei pracować
    przy jednym mocowaniu skoro choćby rozmiar materiału zmienia się w
    kolejnych etapach obróbki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2017-07-13 14:48:00
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-13 o 13:57, s...@g...com pisze:

    > Chyba nikt tu nie korzysta z tego softu. Więc o pomoc będzie trudno.

    Korzysta :-)
    A po drugie: zgodnie z moimi własnymi słowami, które cytujesz - nie
    upieram się przy tym sofcie :-D

    > Zasugeruję tylko jedno: Zrób sobie takiego dxf-a aby w tym camie nic nie edytować.

    To jest możliwe tylko wtedy, gdy chciałbym kontury wycinać lub frezować
    wgłębienia. Wiercić się nie da w żaden sposób bez dorysowywania miejsc.

    > I polecę ci cam-bam-a. Nie kosztuje majatku (108EUR). Korzystam i sobie chwale mimo
    ze ma pare problemów.

    Sprawdzę go.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2017-07-13 16:46:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Jak już wiele razy pisałem za 700 zł masz Piko. Program i sprzęt.

    Tak, pamiętam.
    Pisałem też, ze czwartego sterownika kupować już nie będę bo niebawem
    koszt maszyny zrówna się z przemysłową.

    Zainstalowałem właśnie soft. Próbuje go użyć jako CAM wyłącznie ale nie
    ogarniam go na tyle. Nie potrafie wygenerować G-code z nigo. Jedyna
    forma zapisu to plik *.cam. Czy możesz mi na szybko podpowiedzieć jak po
    załadowaniu DXF, np. prostokąta, zdefiniować np. odstęp od ścieżki i
    zapisać jako g-code? Chciałbym uniknąć w miarę możliwości siedzenia 2
    dni nad softem by potem okazało się, że kod nie będzie kompatybilny z
    moją maszyną.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2017-07-13 19:23:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-07-13 o 16:46, Marek S pisze:

    > Tak, pamiętam.
    > Pisałem też, ze czwartego sterownika kupować już nie będę bo niebawem
    > koszt maszyny zrówna się z przemysłową.
    >
    > Zainstalowałem właśnie soft. Próbuje go użyć jako CAM wyłącznie ale nie
    Można go uruchomić jak samego CAM-a, ale to tak na marginesie.

> [...]
    > załadowaniu DXF, np. prostokąta, zdefiniować np. odstęp od ścieżki i
    > zapisać jako g-code? Chciałbym uniknąć w miarę możliwości siedzenia 2
    Bez sterownika lub pliku licencji nie można zapisać g-kodu. :-(
    Jak już widzisz w oknie CAM-a ów prostokąt to klikasz tylko na ikone
    rodzaju obróbki, które są pod zakładką ŚCIEŻKI.
    A w oknie poniżej masz parametry tejże ścieżki. Wybierasz narzędzie z
    listy. Narzędzia modyfikujesz klikając w zakładkę SYMULACJA/NARZEDZIA i
    tam jest przycisk NARZĘDZIA.
    Wychodząc z okna CAM-a widać g-kod, ale bez licencji czy sterownika nie
    zapiszesz.
    > dni nad softem by potem okazało się, że kod nie będzie kompatybilny z
    > moją maszyną.

    Mogę Ci podesłać przykładowy g-kod.

    Twórca PikoCam-a w pewnym momencie wzorował się na CamBam-ie :-)

    Robert

  • 9. Data: 2017-07-13 21:02:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Można go uruchomić jak samego CAM-a, ale to tak na marginesie.

    Dla mnie to właśnie cel główny a nie margines :-)

    > Bez sterownika lub pliku licencji nie można zapisać g-kodu. :-(

    No to kiszka :-(

    > Mogę Ci podesłać przykładowy g-kod.

    Dzięki, ale z powyższego względu nie dam rady go wykorzystać. Z tego co
    widzę, to samego CAM'a nie można kupić.

    Przypuszczam, że pozostaje mi eksperymentowanie z formatami plików. Po
    kawałku rozgryzam czego ten nieszczęsny SimplyCam nie lubi. Wychodzi na
    to, że prawie wszystkiego z wyjątkiem własnych plików demonstracyjnych.

    Zastanawiam się jeszcze nad freeCAD'em, który być może ma lepszą
    kontrolę nad DXF'ami niż AI. Testuję też Inkscape w zastosowaniu pseudo
    CADowskim, choć tu zdaje się być jeszcze gorzej.

    Plus może CamBam... hmmm

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2017-07-13 21:44:10
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-07-13 o 21:02, Marek S pisze:
    > Dzięki, ale z powyższego względu nie dam rady go wykorzystać. Z tego co
    > widzę, to samego CAM'a nie można kupić.
    Można, ale nie wiem za ile.

    Robert