  • 11. Data: 2011-03-29 21:10:32
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-03-29 22:15, Grzegorz Krukowski pisze:

    > Wracając do tej dyskusji

    Wszyscy "ortodoksyjni" 8-) Czyli trochę z klapkami na oczach.

    > warto również zauważyć, że dzięki modułom Pascalowym można bardzo
    > ładnie pokazać przejście od programowania strukturalnego, poprzez
    > modularyzację aż do konceptu programowania obiektowego.

    Właśnie zdałem sobie sprawę, że tę drogę przechodziłem nawet od jeszcze
    prostszych elementów - ciągu przetwarzanych instrukcji w BASCICu
    i asemblerze. Strukturalizacja (danych i programu) to już był pierwszy,
    ważny krok. Nb w Pascalu właśnie 8-)

    > Możliwe jest
    > bowiem pokazanie, że programowanie strukturalne wraz z modularyzacją
    > dają efekty takie jak podejście obiektowe. I to wszystko w sposób
    > jasny i uporządkowany, co ma niebagatelne znaczenie w procesie
    > dydaktycznym.

    Tak naprawdę to wszystko sprowadza się do stanu, sposobu jego
    reprezentowania i modyfikacji lub (komplementarnie) przetwarzania
    danych przez funkcje. Tego warto nauczyć jak najprostszymi narzędziami.

    Obiekty dość dobrze nadają się do reprezentowania sporej części
    problemów. Ale uczenie w ten sposób np. rekurencji to trochę jak nauka
    jazdy od razu na ciężarówce z przyczepą. Stąd pomysł przesunięcia
    nauczania OOP "na później" wygląda dla mnie sensownie.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 12. Data: 2011-03-30 05:51:30
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Szyk <s...@o...pl> wrote:
    > Jednym słowem to muszą być świry!!!
    > Bo oczywiste jest, że programowanie obiektowe odzwierciedla naturalne i
    > intuicyjne metody radzenia sobie ludzi ze złożonością otaczającego
    > świata. Ludzie po prostu grupują sobie funkcjonalności i atrybuty w
    ... taa, tylko kompilator nie jest w stanie potem zrobic z tego
    wlasciwego kodu;-) Zwlaszcza takiego ktory mozna urownoleglic. IMHO,
    to tropche tak jak z gadaniem do komputera w jezyku naturalnym, dla ludzi
    to naturalne ale komputery nie lubia niejednoznacznosci. Widzisz analogie?;-)
    Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 13. Data: 2011-03-30 11:45:30
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 29 Mar, 18:58, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > jeden z najlepszych amerykanskich uniwersytetow, Carnegie-Mellon
    > oglosil ze pzrestaje uczyc programwoania obiektowego na wstepnych
    > kursach programwoania

    Nie przestaje uczyć, tylko usuwa z wymaganego zbioru i to tylko z
    "introductory course". Uczy nadal, co sam nawet zacytowałeś.

    Poza tym chyba trochę się ktoś rozpędził w interpretacjach. Wywalenie
    OO bo jest niemodularne (albo raczej: nie mają związku z
    modularnością) to debilizm. To nie OO jest niemodularne, tylko pewne
    jego realizacje takie są. W szczególności Java, C++ też. Samo OO nic
    do modularności nie ma.

    Sam w innym poście napisałeś, że są języki, w których pojęcia "klasy"
    i "modułu" są rozdzielone (chociaż nie do końca są ortogonalne). W
    takim razie, zamiast wywalać OO jako cały paradygmat i w ten sposób
    wylewać dziecko z kąpielą należało raczej zmienić język na taki, w
    którym OO i modularność ze sobą nie kolidują.

    Czyli chaos. Nie przejmowałbym się tym i pewnie to chwilowa anomalia.

    > "Object-oriented programming is eliminated entirely from the
    > introductory curriculum,

    Przecież "introductory curriculum" to nie całe studia.

    Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
    kolejności.
    Czyli proszę się rozejść, nie ma na co patrzeć.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 14. Data: 2011-03-30 12:52:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 30 Mar 2011 04:45:30 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >wylewać dziecko z kąpielą należało raczej zmienić język na taki, w
    >którym OO i modularność ze sobą nie kolidują.

    Na przyklad?... Jakie?... Nie pytam "w ogolnosci" a w kontekscie
    nauczania.

    A.L.

    P.S. A tak na marginesie, to jeszcze raz sie zgodze z koncepcja ze OO
    nie jest tematem na POCZATKOWE nauczanie

  • 15. Data: 2011-03-30 13:08:10
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-03-30 13:45, Maciej Sobczak pisze:
    [...]
    > Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
    > kolejności.
    > Czyli proszę się rozejść, nie ma na co patrzeć.

    Właśnie chyba o kolejność idzie. Jak kogoś masz nauczyć kompletnych
    podstaw, to tłumaczenie mu, że mnożenie to wysłanie komunikatu multiply
    z parametrem do obiektu klasy int, to jednak overkill 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 16. Data: 2011-03-30 13:08:51
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <s...@g...com> wrote:

    >Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
    >kolejności.

    Niekoniecznie. Cytuje:

    " A proposed new course on object-oriented design
    methodology will be offered at the sophomore level for those students
    who wish to study this topic."

    O ie jest traktowane jako "swiety obowiazek" a jako rzecz opcjonalna

    A.L.

  • 17. Data: 2011-03-30 15:00:22
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 29.03.2011 22:15, Grzegorz Krukowski pisze:
> [...]
    Widzę, że A.L. znowu głosi prawdy objawione - w c++ nikt nigdy nie pisał
    systemu pluginowego gdzie wszystko jest zbiorem modułów spinanych przez
    określone api? Tak, pewnie.

    Michoo

  • 18. Data: 2011-03-30 21:31:01
    Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>

    > oglosil ze pzrestaje uczyc programwoania obiektowego na wstepnych
    > kursach programwoania

    Jezeli celem "wstepnych kursów programowania" jest przeglad koncepcji
    programowania, to usuwanie z niego któregokolwiek z paradygmatów jest
    dyskusyjne. Mozna dyskutowac o "wyrównywaniu proporcji", jesli z jakiegos
    powodu nauczanie mialo charakter zbyt "inzynierski" i opieralo sie na
    przyklad wylacznie o jezyki obiektowe. Ale usuwac? To pachnie podejsciem
    dogmatycznym, zamiast oczekiwanym - praktycznym.

    Z wlasnego podwórka - w Instytucie Informatyki UWr, gdzie pracuje, od dawna
    programowania nie uczy sie na przykladzie zadnego konkretnego jezyka -
    zamiast tego studenci uczeszczaja na "Programowanie", gdzie

    "Celem zajec jest przedstawienie studentom mozliwie szerokiego kregu
    zagadnien zwiazanych z programowaniem komputerów, ze szczególnym
    uwzglednieniem podstawowych konstrukcji wystepujacych w jezykach
    programowania i zwiazanych z nimi technik tworzenia programów."

    Program obejmuje:

    Podstawy inzynierii oprogramowania. (3 godz.)
    Definicje indukcyjne, rekursja i dowody przez indukcje strukturalna. (1
    godz.)
    Gramatyki regularne i bezkontekstowe. Analiza leksykalna i skladniowa.
    Lekser. Parser. Konkretne i abstrakcyjne drzewa rozbioru. (3 godz.; Teoria
    informatyki)
    Metody opisu semantyki jezyków programowania. Strukturalna semantyka
    operacyjna. Semantyka denotacyjna. Definicje rekurencyjne i funkcje
    czesciowe. (5 godz.; Wstep do semantyki jezyków programowania)
    Logika Hoare'a i dowodzenie poprawnosci programów. Metoda niezmienników.
    Synteza programów metoda wstepujaca i zstepujaca. (5 godz.; Wstep do
    semantyki jezyków programowania)
    Struktura wspólczesnych jezyków programowania. Nazwy, komórki i wartosci,
    struktury sterujace, funkcje i procedury, dynamiczne struktury danych,
    wyjatki. Typy danych, mocna typizacja, rekonstrukcja typów. (7 godz.)
    Pojecie translatora. Zasieg zmiennych, wywolywanie funkcji i zarzadzanie
    pamiecia. Jezyki o strukturze blokowej, rekordy aktywacji, metody przydzialu
    pamieci dla zmiennych lokalnych i globalnych. Funkcje wyzszego rzedu, funarg
    problem. Automatyczne zarzadzanie pamiecia i odsmiecanie. (6 godz.;
    Translatory)
    Algebraiczne specyfikacje typów danych. Typy definiowane indukcyjnie (listy,
    drzewa, stosy, kolejki itd.) Indukcyjne dowody ich wlasnosci. (4 godz.;
    Algorytmy i struktury danych)
    Moduly, rodzajowosc i abstrakcja danych. Ukrywanie (encapsulation) danych.
    Rozwiazania w konkretnych jezykach (moduly, pakiety w Adzie, klastery w
    Clu). Rodzajowosc (funktory, pakiety rodzajowe, wzorce (templates) w C++).
    (6 godz.; Algorytmy i struktury danych)
    Programowanie funkcjonalne. Programowanie deklaratywne a imperatywne. Skutki
    uboczne. Porzadek wartosciowania. (4 godz.; Programowanie funkcjonalne)
    Programowanie obiektowe, metodologia OO, obiekty i klasy, abstrakcyjne typy
    danych a klasy, podtypowanie a dziedziczenie, jezyki bezklasowe, Smalltalk.
    Obiektowy styl programowania w C++. Java. (6 godz.; Programowanie obiektowe)
    Wspólbieznosc. Elementarne metody synchronizacji: semafory, monitory, rejony
    krytyczne. CSP. CCS. Model asynchroniczny. Programowanie rozproszone.
    Kanaly, watki, coroutines. Mechanizmy wspólbieznosci w Adzie i innych
    jezykach programowania. Pieciu filozofów itp. Obliczenia sterowane
    przeplywem danych. (6 godz.; Obliczenia równolegle i rozproszone, Systemy
    operacyjne)
    Programowanie w logice. Prolog. (4 godz.; Programowanie logiczne)

    Mozna spierac sie o szczególy, ale jest tu dokladnie to, co daje podstawe do
    studiowania wielu dalszych zagadnien zwiazanych z programowaniem.

    I gdyby mój Szanowny Kolega prowadzacy wyklad oglosil wszem i wobec, ze z
    programu nauczania usunal zagadnienia zwiazane z programowaniem obiektowym,
    bo "it is both anti-modular and anti-parallel by its very nature, and hence
    unsuitable for a modern CS curriculum" to - podobnie jak tam - zwyczajnie
    "zubozylby" ten wyklad.

    Jezyki funkcjonalne bronia sie same, nie trzeba im pomagac na sile usuwajac
    z programu nauczania Jave. Efekt moze byc odwrotny od zamierzonego. W
    kontekscie polskim nie mamy sie kompletnie czego wstydzic - zalaczony wyzej
    przyklad pokazuje, ze tam gdzie sie chce, tam mozna.

    pozdrawiam uprzejmie,
    Wiktor Zychla

  • 19. Data: 2011-03-31 05:29:23
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > unsuitable for a modern CS curriculum" to - podobnie jak tam - zubzoylby ten wyklad

    raczej chodzi o to: "staramy sie nauczyc
    metod rozwiazywania problemow i pisania
    programow, uwazamy ze objektowy paradygmat
    programowania nie jest wcale taki specjalnie dobry
    zeby warto go bylo tak promowac moze warto
    wlasnie skupic sie na czyms innym"

    od zawsze powtarzam ze mnie obiektowka
    odrzuca - modularnosc tak ,ale powinno to
    byc raczej nieco inaczej robione i trzeba sie
    zastanowic jak; ciekawe jest czemu uwazaja
    ze o-o jest z natury anty rownolegle i anty modulowe -
    byc moze moglbym przedefiniowac i poprawic je
    by bylo i 'rownolegle' i 'modulowe' - klaruja mi sie
    tu pewne rzeczy wiec moglbym zapodac jakis 'esej'

  • 20. Data: 2011-03-31 05:45:16
    Od: p...@p...onet.pl

    jest cos takiego jak jakis miesiecznik czy
    kwartalnik dla profesorow informatyki teoretycznej
    ktory czytaja na Harwardzie w Mit itd
    w ktorym sie zapodaje prace naukowe?
    pytam nieco zartobliwie ale ciekaw jestem