  • 11. Data: 2009-11-01 23:05:58
    Temat: Re: Centertel - pierwszy cennik
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    telefoniczny "duża cegła" drugie około tysiąc

    > A srednia pensja byla wtedy nizsza, i to bylo kilka srednich.
    >
    > Gdzies w sieci jest jakies "muzeum", sa tam stare cenniki.
    Jak było w 2008 przez jakiś czas za free archiwum GW, to sobie troszkę
    pościągałem stamtąd wykopalisk na temat Centka.

    <cytat>
    Gazeta Stołeczna nr 142, wydanie waw z dnia 17/06/1992 - 18/06/1992 , str. 6

    W piątek zostanie uruchomiona w Warszawie pierwsza w Polsce sieć
    telefonów komórkowych.

    [ciach]

    Jak zostać właścicielem?

    Aby zostać właścicielem telefonu komórkowego trzeba udać się na ulicę
    Jasną 24 do salonu handlowego Centertelu (tel. 27 76 51 wew. 265 lub
    285). Można tam dowiedzieć się, jak korzystać z aparatu, obejrzeć
    telefon komórkowy, a także zadzwonić na próbę.

    [ciach]

    Ile będzie kosztowało korzystanie?

    Centertel oferuje klientom dwa rodzaje aparatów komórkowych
    produkowanych przez fiński koncern telekomunikacyjny Nokia:

    - przenośny Nokia Talkman 620 - można zainstalować w samochodzie;

    - ręczny Nokia Cityman 450 - niewiele większy od zwykłej słuchawki
    aparat ważący tylko 760 gramów, który można nosić w teczce lub kieszeni;

    Pierwszy z nich kosztuje 1433 dolary, drugi 1767 dolarów. Oprócz tego
    klient musi zapłacić 500 dolarów za przyłączenie do sieci.

    Wraz z aparatami firma dostarcza akumulator oraz dwie ładowarki do
    akumulatorów. Jedna zasilana jest z sieci, druga z akumulatora
    samochodowego.

    Miesięczny abonament będzie kosztował 25 dolarów. Prócz tego użytkownik
    aparatu komórkowego będzie płacić 35 centów za minutę rozmowy w
    godzinach szczytu (od godz. 7 do 22) i 33 centy poza szczytem (od godz.
    22 do 7). Klienci Centertelu muszą płacić za korzystanie z łączy tzn.
    zarówno, gdy dzwonią do kogoś, jak i gdy odbierają telefon.
    </cytat>

    Coś mi się też kojarzy, że za rozmowy międzynarodowe była jakaś skromna
    dopłata 2 albo 2,5 USD za minutę ;-).

    > O ile pamietam to same rozmowy nie byly takie drogie .. dopiero
    > pozniejsze GSM wywindowaly.

    Dla nieVATowców podwyżki wiązały się z wprowadzeniem VAT w 1993 oraz
    podwyżką na usługi telekomowe z 7 na 22% bodajże w 1998. Ponadto AFAIK w
    1995 była jakaś podwyżka cen zasadniczych w Centku w celu zmniejszenia
    popytu (bo sieć się zaczęła zapychać) - czyli przyczyną był raczej brak
    GSM :-).

    Przemek

  • 12. Data: 2009-11-02 00:02:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 02 Nov 2009 00:05:58 +0100, Przemysław Kowalik wrote:
> [...]

    >1995 była jakaś podwyżka cen zasadniczych w Centku w celu zmniejszenia
    >popytu (bo sieć się zaczęła zapychać) - czyli przyczyną był raczej brak

    Nie pamietam kursu dolara, ale tych 35c to chyba nie wiecej niz 1.50 ?

    GSM chyba przekraczaly 4zl w gorszych taryfach.

    J.

  • 13. Data: 2009-11-02 02:50:48
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Był to koszt równy mniej więcej trzyletniemu samochodowi Polonez.
    Ale dla porównania laptop kosztował 10-12 tys. PLN (po przeliczeniu z PLZ).
    Zyskiem z posiadania komórki było nie tyle używanie podczas podróży (jazdy), bo
    pokrycie dróg jako takich było marne, lecz używanie
    jako quasi-stacjonarnego lub przewoźnego na terenach, gdzie za Chiny ludowe inaczej
    nie dało się dodzwonić lub skąd nie dało się
    zadzwonić nawet nieziemskimi (czyli nie uwzgledniając państwa PKP w państwie ;))
    kombinacjami.
    Czyli Centek zatoczył koło i 450 MHz wróciło tam, skąd przyszło (tereny wiejskie i
    małomiasteczkowe ;)))
    JaC

    -----

  • 14. Data: 2009-11-02 02:52:54
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Drogo, bo tamtych czasach telepieski impuls to było gadanie do usr...ej smierci np.
    przez całą przedtaryfikacyjną noc.
    JaC

    -----

  • 15. Data: 2009-11-02 06:28:34
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Nie pamietam kursu dolara, ale tych 35c to chyba nie wiecej niz 1.50
    > ?
    Pewnie nawet sporo mniej, ale pamiętaj, że to było też za przychodzące.
    Poza tym, IMHO sensowne jest porównanie cennika NMT z GSM w chwili
    wejścia GSM. AFAIR wtedy Plus i Era miały po 3 taryfy na zasadzie
    "tańszy abo - droższe rozmowy" a Centek był porównywalny z taryfami
    "środkowymi" (ale miał tanie rozmowy w pozaszczycie - jakieś 25 gr netto
    22-8 i całe niedziele - to było chyba taniej niż międzymiastowe ze
    stacjonarki).

    Przemek

    > GSM chyba przekraczaly 4zl w gorszych taryfach.

    Chyba nie. AFAIR najwyższa cena brutto połączenia krajowego to było 3.66
    w pierwszym TT w godzinach szczytu, a

  • 16. Data: 2009-11-02 15:29:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie pamietam kursu dolara, ale tych 35c to chyba nie wiecej niz 1.50 ?
    >
    > GSM chyba przekraczaly 4zl w gorszych taryfach.

    Nie wydaje mi sie. Wtedy byly 3 taryfy, dosc chyba podobne u obu
    operatorow, w najtanszych taryfach (ok 40 zl) minuta kosztowala ponizej
    2 zl (przynajmniej w Erze ale nie wyobrazam sobie by Plus mogl byc
    duzo drozszy).
    Duzo pozniej w taktaku bylo 3 zl + VAT, Plus mial tez pozniej taryfe za
    10 zl (czy ile to tam kosztowalo), chyba bylo to tansze niz taktak.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2009-12-15 19:30:13
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sun, 01 Nov 2009 14:17:21 +0100, Atlantis napisał(a):

    > W takiej sytuacji często jest jedno wyjście: daj sobie spokój z
    > Internetem, biegnij do jakiejś większej (np. uniwersyteckiej)
    > biblioteki.

    ... do biblioteki upowaznionej to tzw. egzemplarza obowiązkowego, tam mają
    obowiązek gromadzenia wszelkich wydawnictw, a wydawcy nadsyłania dorobku
    wydawniczego.
    Wykaz masz w Dz.U Nr 29 z 1997 r poz. 161

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Remont na trasie W-Z
    http://foto.3mam.net/warsaw/m/index.php