  • 191. Data: 2011-10-31 16:40:46
    Temat: Re: Ceny dysków
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Andrzej" wrote
    > Na razie nie da się inaczej. Ale ten HDD jest najcichszy z możliwych i
    > może być wolny.
    > [...]
    > nie są, ale nie przeszkasza mi to, bo jeśli na niektóre przetworzenia
    > muszę
    > czekać 3 min, to jeśli skróce ten czas do 2 min to i tak będzie długo

    Zaprzeczasz sam sobie. Z jednej strony przeszkadza Ci 20 sekund dłuższy
    start systemu, z drugiej strony nie ma znaczenia, czy operacja X zajmuje
    2 czy 3 minuty. Przecież w wypadku powtarzania operacji X kolejne Y razy,
    tracisz Y minut życia. Osobiście wolałbym 20 sekund dłuższy czas startu
    systemu (który u mnie rozkłada się na stratę około 3 sekund dziennie),
    niż bezsensownie tracić czas na obróbce danych.

    Jak dla mnie taki konfig, gdzie system startuje 50% krócej (co przekłada
    się mniej więcej na 20 sekundową różnicę czasu startu systemu), a obróbka
    danych zajmuje 30% dłużej, to zwykła sztuka dla sztuki i z sensem nie ma
    nic wspólnego. Jeśli operację trwającą na obecnym HDD, trwającą godzinę,
    miałbym robić na 30% wolniejszym dysku, łatwo by było obliczyć, że strata
    by wyniosła 20 minut. Bez sensu.

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 192. Data: 2011-10-31 16:55:40
    Od: Andrzej <a...@w...pl>

    ".Peeter" wrote:

    > "Andrzej" wrote
    >
    > Zaprzeczasz sam sobie. Z jednej strony przeszkadza Ci 20 sekund dłuższy
    > start systemu, z drugiej strony nie ma znaczenia, czy operacja X zajmuje
    > 2 czy 3 minuty.

    nie ma znaczenia, bo w tym czasie mogę wykonać inną operacje, no choćby
    napisać tego posta, wszak komputer żyje.
    Czy już rozumiesz w tym rzecz?

> [...]
    > systemu (który u mnie rozkłada się na stratę około 3 sekund dziennie),
    > niż bezsensownie tracić czas na obróbce danych.

    wiesz, ja potrzebuje szybkiego otwarcia komputera, potem szybkiego
    otwarcia poszczególnych aplikacji, a procesy.. no cóż... to poszczam
    sobie w tle i mało mnie już obchodzą. Między innymi dlatego nie podkręcam
    procesora choć mam wyjątkowy egzemplarz

> [...]
    > danych zajmuje 30% dłużej, to zwykła sztuka dla sztuki i z sensem nie ma

    ma jeśli poznasz preferencje użytkownika
    Moje już znasz.

    > Jeśli operację trwającą na obecnym HDD, trwającą godzinę,
    > miałbym robić na 30% wolniejszym dysku, łatwo by było obliczyć, że strata
    > by wyniosła 20 minut.

    realnie mniej, bo przy słabym procesorze szybki dysk w niczym nie pomaga.
    Mój SSD jest 2x szybszy od HDD, a operacje dyskowe przeniesione na SSD
    trwają zaledwie 5% szybciej. Sam widziesz, że nie warto.

  • 193. Data: 2011-10-31 17:07:30
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 31/10/2011 16:55, Andrzej wrote:

    > nie ma znaczenia, bo w tym czasie mogę wykonać inną operacje, no choćby
    > napisać tego posta, wszak komputer żyje.
    > Czy już rozumiesz w tym rzecz?

    A robiąc to samo z HDD nagle zamiera?

    > realnie mniej, bo przy słabym procesorze szybki dysk w niczym nie pomaga.
    > Mój SSD jest 2x szybszy od HDD, a operacje dyskowe przeniesione na SSD
    > trwają zaledwie 5% szybciej. Sam widziesz, że nie warto.

    Teraz już pogubiłem się kompletnie. Skoro twój megaszybki i drogi SSD
    przyspiesza operacje o 5%, to po co go kupować?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 194. Data: 2011-10-31 17:20:17
    Od: Andrzej <a...@w...pl>

    kamil wrote:

    > A robiąc to samo z HDD nagle zamiera?

    raczej nie.
    Przy czystym kopiowaniu można się liczyć z lekkim zamarciem,
    ale przy procesie dysk jeszcze ma wolne zasoby.

    > Teraz już pogubiłem się kompletnie. Skoro twój megaszybki i drogi SSD
    > przyspiesza operacje o 5%, to po co go kupować?

    przyspiesza o 5% operacje na procesach, gdzie parę giga trzeba przetworzyć
    z jednego formatu na drugi. Do tych operacji nie opłaca się kupować, tak jak
    i nie opłaca się kupować do trzymania danych.

    I ja do tych operacji go nie kupiłem!

    Kupiłem go do systemu, bo tam jest on najbardziej przydatny i tylko tam widać
    jego dobrodziejstwa. Tu nie sposób zauważyć jego wydajność.
    Jak ktoś ma dużo RAMu to plik wymiany przerzuca do RAMdysku.
    Jak mysłisz po co?

  • 195. Data: 2011-10-31 17:42:52
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Teraz już pogubiłem się kompletnie. Skoro twój megaszybki i drogi SSD
    > przyspiesza operacje o 5%, to po co go kupować?

    Panowie,

    Powinniście uznać uznać podstawową zasadę, słowami można udowodnić
    największą bzdure. SSD ma swoje zastosowania, jeżeli przez 1/2 dnia nic
    nie robie na notebooku, a przez nastepne jestem na spotkaniach, gdzie
    kazda sekunda sie liczy, srednie przyspieszenie wyniesie moze 5%, ale
    prezentacje otworze 10x predzej niz na HDD 5400, co zaiste wplynie na
    odbior przez klienta.

    Mowmy o praktycznych zastosowanianiach, nie matematycznych bo na tych
    drugich raczej sie nie zarabia.

  • 196. Data: 2011-11-01 09:05:15
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Przemysław Ryk napisa?(a):

    > I ile razy dziennie uruchamiasz system, żeby to rzeczywiście robiło jakąś
    > różnicę?

    Nie chodzi tylko o start systemu ale takze o szybkosc uruchamiania
    aplikacji i co najwazniejsze wczytywanie poziom/plansz w grze. U mnie,
    na ten przyklad, czas startu planszy w Starcrafcie II po wymienia HDD na
    SSD zmniejszyl sie trzykrotnie. Wczesniej inni grajacy czekali na mnie a
    teraz ja na nich ;P

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 197. Data: 2011-11-01 09:54:19
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 31 Oct 2011 13:23:54 +0100, Andrzej napisał(a):

    > u mnie Win7 na SSD startuje 12s

    I ile razy dziennie uruchamiasz system, żeby to rzeczywiście robiło jakąś
    różnicę?

    [ Ashby: It's as though, uh, Janis and Alanis had a baby. Moody: Yeah, ]
    [ and they put it a dumpster to howl away it's pathetic little existence. ]
    [ ("Californication 2x08 Going Down and Out in Beverly Hills") ]

  • 198. Data: 2011-11-01 10:14:19
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 31 Oct 2011 15:42:03 +0100, Andrzej napisał(a):

    > tak 'se' tłumacz,
    > ale te 10 s wcześniej rzutuje też na całą resztę.
    > Dysk jest po prostu szybszy, a czas bootowania, może dla niektórych
    > bez znaczenia, jest tego wymiernikiem/wskaźnikiem

    Dobra - dajmy na to, że oszczędzę nawet minutę na starcie systemu (u mnie
    komputer z już prawie 3 letnią Vista x64 z powrzucanymi różnymi rzeczami
    podnosi się po włączeniu zasilania ponad dwie minuty). Rzutuje to na czas
    uruchamiania programów. OK. Załóżmy, że przeglądarka podnosi mi się nie w 5
    sekund, a w 15. No faktycznie - jest różnica. Tylko pytanie - na ile
    istotna?

    Bo widzisz - ja podstawowy zestaw programów po prostu uruchamiam i najwyżej
    minimalizuję. Uruchamianie / Zamykanie i tak w kółko co kilka minut? Po
    jasną cholerę?[1]

    Teraz dochodzimy do clue dowcipu - wczytywania obrabianych danych. Tak jakoś
    w tym wątku cały czas się przewija teza "SSD na system i programy, HDD na
    dane". Czyli czas wczytywania danych specjalnie mi się nie zmieni - bo i
    tak, i tak je czytam z HDD.

    To w sumie jaki jest ten realny zysk ze skrócenia startu systemu czy o kilka
    sekund szybszego uruchomienia programu? Zbierze się z godzina na cały rok?

    Już pomijam fakt, że restart robię w zasadzie wtedy, gdy aktualizacje się
    tego dopominają / pech trafi, że energetyka na trochę zasilanie wyłączy.

    [ Tam gdzie kończy się logika, zaczynają się kobiety:) ]
    [ (http://bash.org.pl/51069) ]

    [1] Choć owszem - zdarzają się takie paskudy. Swego czasu Firefox pamięć
    konsumował chętnie, ale oddawać już nie miał zamiaru. W tej chwili używane
    przeze mnie oprogramowanie wspomagające tłumaczenia, a raczej odpalany wraz
    z nim SQL Server trzeba po prostu co jakiś czas zrestartować, bo po pierwsze
    konsumuje około 1GB ramu (to mi powiedzmy średnio przeszkadza), a po drugie
    - jak dochodzi do maksymalnego rozmiaru w pamięci, to oprogramowanie
    wspomagające tłumaczenia lubi się wykopyrtnąć.

  • 199. Data: 2011-11-01 11:04:19
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 29 Oct 2011 21:55:07 +0200, Andrzej napisał(a):

    (ciach...)

    > o tym co jest dzisiaj ale ja wskazuje na to, że dziś nic się nie zmieniło.
    > Dane cały czas dzielimy na te o bezpośrednim dostępie na których pracujemy
    > i te archiwalne, które trzeba wyciągać.

    Można mieć na dysku bezpośrednio w komputerze, w małym NAS, na macierzy w
    firmowej sieci wreszcie w chmurze. Tyle tylko, że jednak konieczność
    zmagazynowania / udostępnienia takich, a nie innych ilości danych (a to cały
    czas rośnie) sprawia, że dyski SSD jeszcze długo klasycznych HDD nie wyprą.

    Dwa dyski 7200 rpm po 500GB / 1TB do spięcia w RAID0 nie wychodziło taniej
    od SSD sensownej pojemności na system i oprogramowanie - o miejscu na dane
    nawet nie wspominając (teraz owszem - sytuacja jest, jaka jest, ale na to
    akurat wpływu specjalnie nikt nie miał). Zmajstrowanie sobie RAID10 na
    czterech dyskach wychodziło niewiele drożej od 120GB SSD (AFAIR 1100 zł
    patrząc po cenach, w jakich ostatnio kupowałem 1TB 3,5" napęd).
    Wydajnościowo w porównaniu z RAID0 / RAID10 to - z tego co kojarzę - SSD
    wygrywa w zasadzie jedynie czasem dostępu.

    Może w najbardziej krytycznych miejscach, gdzie naprawdę potrzeba
    błyskawicznego dostępu do danych i makabrycznych transferów, ktoś policzy i
    wyjdzie mu, że macierz na SSD jest tańsza niż kilka macierzy z klasycznymi
    dyskami. Ale raczej na pewno nie wtedy, jeżeli pod uwagę będzie musiał
    jeszcze wziąć zapotrzebowanie na przestrzeń.

    > Jeśli ktoś chce mieć wszystko na jednym dysku to jeszcze długo będzie
    > musiał czekać.

    Ja mogę mieć na kilku dyskach spiętych w RAID - naprawdę mi to nie
    przeszkadza. No ale żeby uzyskać sensowną pojemność używając SSD, to
    musiałbym spiąć tak z 10 napędów po 100GB. Owszem - prawdopodobnie wydajność
    by to miało nie z tej planety, ale jak sobie pomyślę o cenie dysków i
    kontrolera (jakoś średnio kojarzę płytę główną udostępniającą 10 portów
    SATA, gdzie można utworzyć RAID korzystając z nich wszystkich).

    [ Serce jest zakładnikiem, powiada stara mądrość. Lepiej go nie oddawać. ]
    [ (Pani, Glen Cook "Sny o stali") ]

  • 201. Data: 2011-11-01 11:04:19
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 31 Oct 2011 15:09:56 +0100, Andrzej napisał(a):

    > uruchamiam kilka razy dziennie, wiec ten czas jest dłuższy

    1. No dobra - to tak średnio ile razy dziennie?
    2. I ile na tym czasu zaoszczędzisz?
    3. I po jasnego gołąbka tak po kilka razy dziennie on i off?

    > ale aż takim maniakiem nie jestem - procesorów np. nie podkręcam ;)

    Wtedy - o ile przesadziłbyś z podkręcaniem - może częste ponowne
    uruchomienia byłyby potrzebne. :)

    > ja też, ale sprzedałem wszystkie luźne HDD i starczyło na SSD, nawet dwa

    Czyli innymi słowy - trzymałeś w domu puste dyski HDD? Skoro nie - tak
    orientacyjnie:
    1. jaka była łączna pojemność tych HDD?
    2. jakiej pojemności SSD za to nabyłeś?
    3. co zrobiłeś z danymi z owych HDD?

    [ Ziemia ma skórę. Ta skóra ma choroby. Jedna z tych chorób nazywa się ]
    [ - człowiek. (Friedrich Nietzsche) ]