  • 1. Data: 2018-12-26 17:44:57
    Temat: Cewka HV
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Potrzebuję cewkę 200uH o wytrzymałości 6kV do pracy impulsowej.
    Średnia moc będzie nieduża, drut 1mm spokojnie da radę. Rdzenia
    nie ma sensu dawać, wg symulacji nawet największe toroidy HiFlux
    się nasycają. Pozostaje cewka powietrzna o topologii Brooksa albo
    toroid powietrzny. Póki co chcę sprawdzić wariant pierwszy.

    Tylko czym i na czym ją nawinąć? Zwykły drut DNE1 z przekładkami
    międzywarstwowymi z poliimidu, czy TIW? A może TIW z przekładkami?
    No i jeszcze karkas: sprzedaje ktoś ceramiczne albo szklane szpulki?
    Ceramiczne toroidy znalazłem kiedyś w sklepie dla artystów, ale to
    maleństwa, nie do takich zastosowań.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-12-27 02:04:17
    Temat: Re: Cewka HV
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2018 17:44:57 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > Średnia moc będzie nieduża, drut 1mm spokojnie da radę. Rdzenia
    > nie ma sensu dawać, wg symulacji nawet największe toroidy HiFlux

    A prad/energia jaka ?

    > Pozostaje cewka powietrzna o topologii Brooksa albo
    > toroid powietrzny. Póki co chcę sprawdzić wariant pierwszy.

    Nie lepiej toroid ? Rozproszenie mniejsze, zaklocenia mniejsze i
    napiecia miedzyzwojowe mniejsze ...

    > Tylko czym i na czym ją nawinąć? Zwykły drut DNE1 z przekładkami
    > międzywarstwowymi z poliimidu, czy TIW? A może TIW z przekładkami?

    Wielowarstwowa ma byc ? To chyba jednak z przekladkami ... i zalana
    epoksydem ?

    > No i jeszcze karkas: sprzedaje ktoś ceramiczne albo szklane szpulki?
    > Ceramiczne toroidy znalazłem kiedyś w sklepie dla artystów, ale to
    > maleństwa, nie do takich zastosowań.

    A jakie to ma miec wymiary ?

    Plastykowe mozna z drukarki 3D, choc prawde mowiac - taka szpulke tez
    latwo zrobic - dwie tarcze i rurka.
    Przy odrobinie samozaparcia moze sie da na goraco wygiac koniec rurki.

    A jak wolisz ceramiczne - jest chyba jeszcze pare domow kultury z
    kolami garncarskimi i piecami do ceramiki :-)

    J.

  • 3. Data: 2018-12-27 02:31:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A prad/energia jaka ?

    W wariancie hardcore kilkanaście megawatów, typowo koło megawata.
    Tylko w bardzo krótkim czasie, więc ograniczenia są po stronie
    strukturalnej, a nie termicznej: nie chcę, by mi tę cewkę siły
    elektrodynamiczne rozerwały. No i ma się nie dać przebić.

    > Nie lepiej toroid ? Rozproszenie mniejsze, zaklocenia mniejsze i
    > napiecia miedzyzwojowe mniejsze ...

    Lepiej, ale znacznie trudniej wykonać, poczynając od zdobycia karkasu.

    > Wielowarstwowa ma byc ? To chyba jednak z przekladkami ... i zalana
    > epoksydem ?

    Epoksydem planuję nasycać co warstwę z powodów mechanicznych.

    > A jakie to ma miec wymiary ?

    Z obliczeń wychodzi rzędu 4x2cm w wariancie płaskim.
    Eksperyment 33 zw. TIW 1mm, L=~18mm, r=5mm daje 7.5uH,
    co się nieźle zgadza z teorią. "AL" wychodzi między 6 a 7.

    > A jak wolisz ceramiczne - jest chyba jeszcze pare domow kultury z
    > kolami garncarskimi i piecami do ceramiki :-)

    I artysta-plastyk, który wymodeluje toroid? :-]
    Ale ogólnie pomysł nie jest zły, w innych zastosowaniach
    to może być właściwe rozwiązanie.

    Mniejsze warianty sprzedają w sklepach z koralikami.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2018-12-27 03:32:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Dec 2018 02:31:35 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > strukturalnej, a nie termicznej: nie chcę, by mi tę cewkę siły
    > elektrodynamiczne rozerwały. No i ma się nie dać przebić.

    Ale energia jednego impulsu jaka - bo od tego dobor rdzenia trzeba by
    zaczac.

    > Lepiej, ale znacznie trudniej wykonać, poczynając od zdobycia karkasu.

    Rurke plastikowa wygiac w miare latwo, szklana chyba tez ...

    > I artysta-plastyk, który wymodeluje toroid? :-]

    Raczej o szpulce myslalem - toroid to chyba sam bym potrafil :-)

    > Ale ogólnie pomysł nie jest zły, w innych zastosowaniach
    > to może być właściwe rozwiązanie.
    >
    > Mniejsze warianty sprzedają w sklepach z koralikami.

    A wieksze w seksshopach, ale chyba juz tylko silikonowe :-)

    https://www.aliexpress.com/item/1PCS-Handing-Ring-Ch
    andelier-Glass-Crystals-Lamp-Prisms-Parts-Drops-Pend
    ant-50mm-H0TB

    Akryl ?

    J.

  • 5. Data: 2018-12-27 10:07:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale energia jednego impulsu jaka - bo od tego dobor rdzenia trzeba by
    > zaczac.

    Napisałem, około 1MW (160A@6kV). Rdzeń nie ma szans się nie nasycić.
    W powietrzu pole wychodzi ok. 2.5T

    > Rurke plastikowa wygiac w miare latwo, szklana chyba tez ...

    Ale ma słabe właściwości mechaniczne.

    > A wieksze w seksshopach, ale chyba juz tylko silikonowe :-)

    LOL! To też jest ciekawy kierunek badań. :-D

    To też jest jakaś opcja:

    http://www.termtech.pl/page/product/id/90/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2018-12-27 14:41:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Napisałem, około 1MW (160A@6kV). Rdzeń nie ma szans się nie nasycić.
    >W powietrzu pole wychodzi ok. 2.5T

    No, jesli w powietrzu chcesz 2.5T ... to istotnie krotkie musza byc te
    impulsy :

    >Ale ma słabe właściwości mechaniczne.

    Mozna zalac epoksydem.

    >To też jest jakaś opcja:
    >http://www.termtech.pl/page/product/id/90/

    szpulki ladne.

    J.

  • 7. Data: 2018-12-27 19:19:28
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-12-27 o 14:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski"  napisał w wiadomości grup

    > No, jesli w powietrzu chcesz 2.5T ... to istotnie krotkie musza byc te
    > impulsy :

    Podwórkowa maszynka do rezonansu ;)

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2018-12-27 19:29:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Podwórkowa maszynka do rezonansu ;)

    Mnie sie kojarzy z "coin shrinking"

    http://www.capturedlightning.com/frames/shrinkergall
    ery.html

    Ale oni pisza o znacznie wiekszych pradach ...

    J.

  • 9. Data: 2018-12-27 19:34:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale oni pisza o znacznie wiekszych pradach ...

    Rozczaruję Was, Panowie: pasywny tłumik do surge kategorii B3
    wg normy IEEE C62.41-1991. 6kV/3kA w impulsie 8/20us, 81 dżuli.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2018-12-27 21:17:31
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Napisałem, około 1MW (160A@6kV). Rdzeń nie ma szans się nie nasycić.
    > W powietrzu pole wychodzi ok. 2.5T

    Piotr, odpuść temat. Szkoda by było gdybyś przestał pisać na grupie ;)

    A na serio, jak Ty to chcesz testować? Dla mnie takie moce to jakiś kosmos.

    Miłego.
    Irek.N.