  • 1. Data: 2009-11-10 16:39:44
    Temat: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Problemik jest taki. Chińczycy w ramach oszczędności do urządzenia nie
    przysyłają zasilaczy. Urządzenie zawiera silnik prądu stałego na 12V i do
    tego urządzenia wcześniej dawali zasilacz wtyczkowy impulsowy 12V 2,5A.
    Próbny zasilacz o identycznych parametrach niestety chyba ma za mały 'zapas
    mocy' potrzebny do rozruchu silnika. W urządzeniu siedzi jeszcze elektronika
    sterująca, która czasem głupieje nawet jak już ruszy z zasilacza. Z
    transformatorowego zasilacza działa świetnie. Nie zrobiono miękkiego startu
    tego silnika, zdaje się jest załączany przekaźnikiem. Nie miałem jeszcze
    okazji, aby zrobić pomiary przy rozruchu, poza tym firma chciałaby już kupić
    coś co działa, nie próbować kolejnych zasilaczy. Być może, że 3 lub 3,5A by
    wystarczyło, a może nie. Ingerencja w bebechy urządzenia lub zasilacza nie
    jest dopuszczalna. Urządzenie ma spełniać normy medyczne.

    Mam do grupowiczów pytanie - czy do takich zasilaczyków producent może
    określać jeszcze dodatkowe jego parametry jak właśnie możliwość chwilowego
    przeciążenia, aby zachował się przez chwilę jak źródło prądu bez znacznego
    ograniczania prądu (szybkiego wyłączenia napięcia)?

    Michał

  • 2. Data: 2009-11-10 16:50:09
    Temat: Re: Chwilowe przeci??anie zasilacza impulsowego
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Micha? Lankosz schrieb:
> [...]
    > okazji, aby zrobiae pomiary przy rozruchu, poza tym firma chcia?aby ju? kupiae
    > co? co dzia?a, nie próbowaae kolejnych zasilaczy. Byae mo?e, ?e 3 lub 3,5A by
    > wystarczy?o, a mo?e nie. Ingerencja w bebechy urz?dzenia lub zasilacza nie
    > jest dopuszczalna. Urz?dzenie ma spe?niaae normy medyczne.
    >
    > Mam do grupowiczów pytanie - czy do takich zasilaczyków producent mo?e
    > okre?laae jeszcze dodatkowe jego parametry jak w?a?nie mo?liwo?ae chwilowego
    > przeci??enia, aby zachowa? sie przez chwile jak OEród?o pr?du bez znacznego
    > ograniczania pr?du (szybkiego wy??czenia napiecia)?

    masz różna możliwości:
    1. Pogonić chińczyków, coby przysyłali z pasującymi zasilaczami. O ile
    jest to urządzenie medyczne i ma na to CE, to muszą też przysłać
    pasujący zasilacz, inaczej CE nie jest ważne.
    2. Olać punkt 1, bo i tak nie ma ch..usteczki na to i pomierzyć inrush
    current. Potrzebujesz do tego szybkiej sondy i oscyloskop z pamięcią. Z
    tymi parametrami poszukać odpowiednich zasilaczy z dopuszczeniem
    medycznym. Takowe posiada na przykład firma Friwo, gdzie my je zakupujemy.

    Tylko weź pod uwagę, że CE de iure nie jest ważne, jak dołączysz swój
    zasilacz.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-11-10 21:48:07
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7ltjnbF3ec3riU1@mid.uni-berlin.de...
    > masz różna możliwości:
    > 1. Pogonić chińczyków, coby przysyłali z pasującymi zasilaczami. O ile
    > jest to urządzenie medyczne i ma na to CE, to muszą też przysłać pasujący
    > zasilacz, inaczej CE nie jest ważne.

    Podobno kompletnie nieopłacalna wysyłka. Firma robi na własną rękę badania.

> [...]
    > medycznym. Takowe posiada na przykład firma Friwo, gdzie my je zakupujemy.
    >
    > Tylko weź pod uwagę, że CE de iure nie jest ważne, jak dołączysz swój

    J/w.
    Dziękuję za wskazówki, tylko o jaką szybką sondę chodzi? Oscyloskop cyfrowy
    100MHz mam i na małym rezystorku napięcie zarejestruję.

    Michał

  • 4. Data: 2009-11-11 14:49:20
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Micha? Lankosz schrieb:
    > U?ytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisa? w
    > wiadomo?ci news:7ltjnbF3ec3riU1@mid.uni-berlin.de...
    >
    > Podobno kompletnie nieop?acalna wysy?ka. Firma robi na w?asn? reke badania.

    Czyli kupujecie OEM bez CE i robicie badania na własny koszt? Czy to
    jest tańsze?

    > J/w.
    > Dziekuje za wskazówki, tylko o jak? szybk? sonde chodzi? Oscyloskop cyfrowy
    > 100MHz mam i na ma?ym rezystorku napiecie zarejestruje.

    OK, musiałem mierzyć kompletne urządzenie bez ingerencji w nic, nawet w
    kabel: ustrojstwo było podłączone do symulatora zasilania ISS. Dlatego
    pisałem o szybkiej sondzie, bo mierzyłem na istniejącym kablu sondą
    prądową. Oczywiście możesz to zrobić na małym oporniku z możliwie małą
    indukcyjnością pamiętając, że prądy mogą być duże. Np. u nas było na
    dzień dobry ok. 100A, przy prądzie nominalnym 3.5A (28V DC).
    A tak apropos, to taki rezystorek może też pomóc ograniczyć prąd
    rozruchowy i aparacik wstanie na nogi na dowolnym zasilaczu. Tak na mój
    rozum to ustrojstwo jest dość do dupy zrobione skoro usiłuje zastartować
    zanim napięcia są ok.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-11-11 18:12:31
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    Michał Lankosz wrote:
> [...]
    > przeciążenia, aby zachował się przez chwilę jak źródło prądu bez znacznego
    > ograniczania prądu (szybkiego wyłączenia napięcia)?

    -----------------

    Ze szkoly.., prad rozruchowy dla silnika DC,
    to ok. 10xIznam
    Cieszysz sie?

  • 6. Data: 2009-11-11 21:19:42
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "HaMMeR" <t...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Ze szkoly.., prad rozruchowy dla silnika DC,
    > to ok. 10xIznam
    > Cieszysz sie?

    Nie bardzo. Sugerujesz kupić do tych urządzeń zasilacze 12V i 15A, gdy
    oryginalnie dodawane były wtyczkowe 2,5A? Co więcej, wcześniej były podobno
    2A transformatorowe... Charakterystyki silników kiedyś przerabiałem, ale
    tutaj jest całe urządzenie, czyli na przykład jeszcze jakieś elektrolity w
    środku i dodatkowo przetwornica.

    Michał

  • 7. Data: 2009-11-11 22:09:58
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Michał Lankosz pisze:

> [...]
    > tutaj jest całe urządzenie, czyli na przykład jeszcze jakieś elektrolity w

    No to kup zasilacze transformatorowe 2,5A i będzie śmigać.
    Olać impulsówkę chińską.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-11-11 22:20:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Wednesday, November 11, 2009, 11:09:58 PM, you wrote:

    > No to kup zasilacze transformatorowe 2,5A i będzie śmigać.
    > Olać impulsówkę chińską.

    Są rozwiązania zasilaczy impulsowych przystosowane do dużych obciążeń
    chwilowych - np. cała serie PeakSwitch firmy Power Integrations. Na
    przykład zasilacz o mocy ciągłej 32W i chwilowej 81W:
    http://www.feryster.pl/polski/PDFFiles/epr93.pdf

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-11-12 14:38:37
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    Michał Lankosz wrote:
> [...]
    > tutaj jest całe urządzenie, czyli na przykład jeszcze jakieś elektrolity w

    Alez skad! Mialem na mysli chwilowa wartosc pradu rozruchowego,
    a te wlasnie moga zapewnic zasilacze o elastycznej obciazalnosci,
    tzn, majace wysoka wydajnosc pradowa w impulsie t.j. duza pojemnosc
    na wyjsciu w przypadku zasilaczy liniowych lub w przypadku zasilaczy
    impulsowych, duze szybkosci pracy przetwornic i stosowanie elementow wykonawczych
    o zwiekszonych parametrach przelaczania mocy.

  • 10. Data: 2009-11-12 23:41:31
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

> [...]
    > wykonawczych
    > o zwiekszonych parametrach przelaczania mocy.

    W takim razie co mam powiedzieć sprzedawcy, żeby sprzedał zasilacz
    spełniający oczekiwania? 12V, jaki prąd i co jeszcze, na co nie rozdziawi
    szczęki ze zdziwienia, albo powie że nie ma mimo, że ma, tylko o tym nie
    wie?

    Michał