  • 11. Data: 2011-09-01 18:11:12
    Temat: Re: Ciekawa lampa dla Canona
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-09-01 19:24, b...@n...pl pisze:

    > Bo powinna być też podawana moc w ws.

    Owszem, w Ws, ale to nie moc a energia błysku. Podawanie energii błysku
    ma jednak tę wadę, że zupełnie pomija wpływ układu optycznego
    formującego błysk - a on też może być lepszy lub gorszy (nawet przy tym
    samym kącie świecenia lampy).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2011-09-01 18:33:42
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 01 Sep 2011 20:11:12 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > ma jednak tę wadę, że zupełnie pomija wpływ układu optycznego
    > formującego błysk - a on też może być lepszy lub gorszy (nawet przy tym

    Dlatego liczba przewodnia dla 50 mm jest najlepsza.
    Może z tym oszustwem to pojechałem, ale manipulacja to jest bezapelacyjnie.
    Tak samo jak kiedyś na innym chińskim wynalazku widziałem podanie liczby
    przewodniej dla ISO 400. Bo tak.

    Na Dealextreme mają lampy oznaczone w stylu ABC-58 (literki dowolne)
    Daaaaaleko w opisie - liczba przewodnia: 31

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 13. Data: 2011-09-01 19:21:53
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2011-09-01 20:33, Waldek Godel pisze:

> [...]
    > Tak samo jak kiedyś na innym chińskim wynalazku widziałem podanie liczby

    Nie ma co tragizować.
    Nikon dla SB-800 podaje "liczba przewodnia 38/53 (ISO 100/200 dla filmu
    35 mm)" w innym miejscu "Liczba przewodnia (ISO 100,38 ogniskowa
    obiektywu 35 mm)".
    Olympus dla FL-36R podaje "Oferują liczbę przewodnią 20 przy ogniskowej
    12mm (ekwiwalent ogniskowej 24mm w aparacie małoobrazkowym /35mm/; ISO
    100) oraz liczbę przewodnia 36 przy ogniskowej 42mm (ekwiwalent 84mm;
    ISO 100".
    Sony dla F43AM podaje "Zewnętrzna lampa błyskowa z liczbą przewodnią 43
    (m, obiektyw 105 mm, ISO 100)".
    Jednym słowem każdy piszę jak mu się podoba i na ile mu pozwala uczciwość.
    W ogóle Sony to jest chyba japoński wynalazek?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 14. Data: 2011-09-02 10:36:38
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 01.09.2011 20:11, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > ma jednak tę wadę, że zupełnie pomija wpływ układu optycznego
    > formującego błysk - a on też może być lepszy lub gorszy (nawet przy tym

    A liczba przewodnia jest psu na budę gdy dajesz np dyfuzor, jakiś
    softbox reporterski. To jest wielkość orientacyjna.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 15. Data: 2011-09-02 11:17:07
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 02 Sep 2011 12:36:38 +0200, b...@n...pl napisał(a):

    > A liczba przewodnia jest psu na budę gdy dajesz np dyfuzor, jakiś
    > softbox reporterski. To jest wielkość orientacyjna.

    Owszem, nie (c)
    Będzie po dokładnie to samo, po co ta sama liczba przewodnia bez dyfuzora
    czy softboxa - do porównania zasięgu dwóch lamp.
    Lampa o LP 50 będzie miała dokładnie dwukrotnie większy zasięg od lampy 25.
    Lampa z dyfuzorem o LP 50 będzie miała dokładnie dwukrotnie większy zasięg
    od lampy 25 z dyfuzorem. Nie będzie to ani 50 ani 25 ale porównanie wciąż
    będzie działało.
    Sama wartość jest ZAWSZE orientacyjna, bo liczba osób które miały okazję
    robić fotki z przysłoną 1.0 jest tak niewielka.

  • 16. Data: 2011-09-02 14:14:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, Waldek Godel wrote:

> [...]
    > Lampa z dyfuzorem o LP 50 będzie miała dokładnie dwukrotnie większy zasięg

    Niekoniecznie.
    Dwie lampy o LP 25 dla tych samych parametrów wcale nie muszą dawać
    tyle samo światła, bo mogą istotnie różnić się tym jak bardzo
    "odcinają" światło poza obszarem objętym kadrem.
    Pamiętać trzeba, że "po obwodzie" mamy *dużo* tego światła, i to
    czy lampie ch-ka kątowa spada 20 stopni poza kadrem o 10% lub 30%
    (i w podobnym postępie dalej) da istotną różnicę - lampa z "precyzyjnym"
    oświetleniem będzie miała istotnie mniejszą energię błysku.
    Po założeniu dyfuzora (tudzież przy wykorzystywaniu odbicia od ściany,
    parasolki czy innej blendy) owo "niewykorzystywane" przy błysku na
    wprost światło może dawać istotną różnicę.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-09-02 16:00:47
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-09-02 12:36, b...@n...pl pisze:

    > A liczba przewodnia jest psu na budę gdy dajesz np dyfuzor, jakiś
    > softbox reporterski. To jest wielkość orientacyjna.

    Energia błysku się wprawdzie nie zmienia, ale i tak po założeniu
    dyfuzora jest mało przydatna - nie wiadomo, jaki procent tej energii
    zostanie przez dyfuzor przepuszczony w stronę oświetlanego motywu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2011-09-02 17:02:02
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-09-02 13:17, Waldek Godel pisze:

> [...]
    > od lampy 25 z dyfuzorem. Nie będzie to ani 50 ani 25 ale porównanie wciąż

    Tak prosto nie będzie...
    Załóżmy, ze masz dyfuzor w postaci dużej, płaskiej płyty mlecznego,
    dobrze rozpraszającego światło plastiku na który świecisz od tyłu ze
    stałej odległości - np. 50cm - lampą o dość szerokim kącie świecenia -
    np. 60 stopni. Dyfuzor jest tak duży, że lampa nie oświetla całej jego
    powierzchni. Patrząc podczas błysku od strony motywu zobaczysz na
    powierzchni dyfuzora dużą, świecąca plamę i właśnie ta plama oświetla
    motyw. Jeśli teraz do oświetlenia dyfuzora zastosujesz umieszczona w tej
    samej odległości lampę o identycznej liczbie przewodniej, ale mniejszym
    kącie świecenia - świecąca plama na powierzchni dyfuzora będzie miała tę
    samą jaskrawość, ale mniejszą powierzchnię - i ilość światła emitowanego
    przez plamę w stronę oświetlanego motywu będzie mniejsza.
    Powyższy eksperyment dowodzi, że dla liczby przewodniej układu
    lampa/dyfuzor istotna jest nie tylko liczba przewodnia lampy, ale i kąt
    jej świecenia. Zatem oświetlenie dyfuzora lampą o dwukrotnie większej
    liczbie przewodniej ale innym kącie świecenia wcale nie musi spowodować
    dwukrotnego wzrostu zasięgu.

    > Sama wartość jest ZAWSZE orientacyjna, bo liczba osób które miały okazję
    > robić fotki z przysłoną 1.0 jest tak niewielka.

    To nie ulega wątpliwości:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)