  • 31. Data: 2020-07-02 21:40:34
    Temat: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 1 lipca 2020 17:41:38 UTC-5 użytkownik Marek napisał:

    > Ssie niestety wybloatowany współczesny soft. Uruchom sobie userland z
    > lat około 2000, to jest dopiero rakieta.

    Niby tak, niby nie.

    Mozna poprzycinac nieco w OS-ie. Jak mialem maline to to wszystko co mialem (http,
    smb, transmission, svn, nagios, temperaturki, mysql) dzialalo ok.

    Musialem nico zmienic ustawienia mysql zeby na malej ilosci pamieci se radzil ale
    ogolnie dzialalo znosnie.

    I dzis mam podobny zestaw i calosc dziala fajnie. czy jakbym sie cofnal do starej
    wersji mysql czy starego jadra bylo by szybciej? nie sadze. Moze na 256MB ram tak, na
    4GB raczej nie.

  • 32. Data: 2020-07-02 23:50:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Jul 2020 12:40:34 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
> [...]
    > cofnal do
    > starej wersji mysql czy starego jadra bylo by szybciej? nie sadze.

    Tu nawet nie chodzi tylko o ram. Stary soft jest po prostu prostszy i
    nie zajmuje CPU tysiącem niepotrzebnych rzeczy.

    --
    Marek

  • 33. Data: 2020-07-03 07:51:11
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 2 lipca 2020 16:51:22 UTC-5 użytkownik Marek napisał:

    > Tu nawet nie chodzi tylko o ram. Stary soft jest po prostu prostszy i
    > nie zajmuje CPU tysiącem niepotrzebnych rzeczy.

    Jakie to rzeczy sa niepotrzebne a jednak wykonywane w sensownej dystrybucji linuxa
    wraz z wspomnianymi softami?

  • 34. Data: 2020-07-03 09:30:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-02 o 12:37 -0700, s...@g...com napisał:
    > 4B 400
    > i3 4200

    Nie idąc od razy w i3, intel robi od kilku lat bardzo fajne (i
    tanie) Celerony serii Jxxxx - świetna sprawa do domowego NAS, sam
    wymieniłem kilka lat temu swoje RPi na J1900 w miniITX.

    > Kazdy 10W sredniego zuzycia pradu to jakies 45pln na rok. Mozna se
    > policzyc czy i kiedy sie malina zaczyna oplacac.

    W zależności od tego co ma robić ten serwerek, to można też go
    automatycznie wyłączać/włączać tylko na czas, kiedy jest istotnie
    potrzebny. https://autowol.sourceforge.io/

    Mateusz

  • 35. Data: 2020-07-03 13:51:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Jul 2020 22:51:11 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > Jakie to rzeczy sa niepotrzebne a jednak wykonywane w sensownej
    > dystrybucji
    > linuxa wraz z wspomnianymi softami?

    Na przykład implementacja apt-get. A debianie 3.0 w najnowszym
    kernelem można to uruchomić na 32mb RAM. Na debianie 8.0 z tym samym
    karmelem niewykonalne albo wykonuje się absurdalnie długo.
    I nie mam na myśli kwestii parsowania ilości pakietów obu wersjach.
    Po prostu narzędzie nowsze korbi bardziej.
    przykład narzędzia który nie jest krytyczne ale czasami jednak do
    czegoś jest potrzebne .
    Można tak można tak wymieniać w. nieskończoność.
    Mysql 3.0 z PHP 3.0 jest wyraźnie szybszy na komputerku
    32MBram/200Mhz procesor niż najnowszy MySQL i pho na najnowszyn
    debianie na najnowszyn Raspi z Gigaherzowyn procesorem i GB ram,
    gdzie ten postęp ja się pytam??

    --
    Marek

  • 36. Data: 2020-07-03 17:20:20
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 02.07.2020 o 21:38, Jary pisze:
    > Coś piszesz od rzeczy :)

    Niezupelnie. Problem polegal na tym (z tego co wyczytalem w necie i
    changelogu do kernela), ze touchpad po wybudzeniu generowal bardzo duza
    ilosc przerwan i CPU zamiast schodzic do minimalnej czestotliwosci, to
    dzialal na maksymalnej, mimo, ze nie byl obciazony.
    Obecnie, jak jest naprawione, to laptop w idle(po kilku minutach) moze
    zejsc nawet do 4-5 W poboru energii, a normalnie, ciagnie ok 8-10W.
    Przed naprawa tego i po wybudzeniu laptopa, laptop ciagnal ok 40-50W (z
    tego co pamietam) bez obciazenia. Sprawdzałem to kilkukrotnie przez ok
    godzine i pobor pradu nie zmniejszal sie.

    Biorac pod uwage, ze laptop chodzi prawie caly dzien, wiec po miesiacu
    mogloby sie troche skumulowac tych W. Pomijam juz kwestie tego, ze
    wiatrak wyl caly czas, a teraz, jesli go nie obciaze czyms konkretnym,
    to wiatraki nie wlaczaja sie.

  • 37. Data: 2020-07-03 17:56:09
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 03.07.2020 o 13:51, Marek pisze:
    > Mysql 3.0 z PHP 3.0 jest wyraźnie szybszy na komputerku 32MBram/200Mhz
    > procesor niż najnowszy MySQL i pho na najnowszyn debianie na najnowszyn
    > Raspi z Gigaherzowyn procesorem i GB ram, gdzie ten postęp ja się pytam??

    Obawiam sie, ze nie doczekasz sie powrotu czasow, kiedy soft byl
    zoptymalizowany na maksa. Teraz nie uzywa sie juz jezykow ktore grzebia
    bezposrednio po sprzecie, tylko leci to przez kilka warstw posrednich
    miedzy programista, a sprzetem.
    Teraz rozwoj softu nalezy do firm, ktorym zalezy na maksymalizacji
    zyskow, a obecnie najwiekszy koszt rozmowju oprogramowania, to
    programista. Jakby programista mial siedziec ze 3x wiecej czasu nad
    optymalizacja softu, skoro ma do dyspozycji dzisiatki gigabajtow ramu,
    kilka, czy kilkanascie rdzeni, to programy by kosztowaly znacznie
    wiecej, niz teraz.

  • 38. Data: 2020-07-03 18:20:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel napisał:

> [...]
    > optymalizacja softu, skoro ma do dyspozycji dzisiatki gigabajtow ramu,
    > kilka, czy kilkanascie rdzeni, to programy by kosztowaly znacznie

    Gotów jestem za PHP i MySQL płacić nawet 30 razy więcej, niż płaciłem
    do tej pory.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2020-07-03 21:54:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Jul 2020 17:56:09 +0200, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    wrote:
> [...]
    > ramu,
    > kilka, czy kilkanascie rdzeni, to programy by kosztowaly znacznie

    Ależ nic nie trzeba optymalizować, nie ma obowiązku używania
    wybloatowanego softu, bo jest dostępny stary ale jary - dałem
    przykłady.

    --
    Marek

  • 40. Data: 2020-07-03 21:54:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Jul 2020 18:20:33 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Gotów jestem za PHP i MySQL płacić nawet 30 razy więcej, niż
    > płaciłem
    > do tej pory.

    Rozwiń bo to ciekawe.

    --