  • 1. Data: 2009-02-04 09:46:01
    Temat: Czujnik Halla najtaniej
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Nie siedzę w temacie od dość dawna dlatego prosze o pomoc, jak szybko i
    tanio skonstrowac czujnik halla. Może jest dostepny gotowy scalak i nota
    aplikacyjna.
    Prosił mnie o pomoc koleg, który strasznie lubi wkładac róznosci do
    samochodów. Na Allegro są samochodowe czujniki Halla do aparatów
    zapłonowych i wałow obrotowych. Maja trzy końcówki. Typowo by było
    zailanie, masa i wyjscie np typu otwarty kolektor. Czy moze ma ktos
    rozpisany taki czujnik samochodowy ?.

    pozdrawiam
    AK

  • 2. Data: 2009-02-04 17:37:25
    Temat: Re: Czujnik Halla najtaniej
    Od: othello <b...@v...com>

    Andrzej Kmicic wrote:
> [...]
    > zapłonowych i wałow obrotowych. Maja trzy końcówki. Typowo by było
    > zailanie, masa i wyjscie np typu otwarty kolektor. Czy moze ma ktos

    Oczywiscie ze w dzisiejszych czasach nikt nie bedzie projektowal
    czujnika/wylacznika Halla. Rowniez oczywiscie sa one powszechnie
    dostepne na rynku i to w dodatku bardzo tanio i roznego rodzaju.
    W zaleznosci gdzie i do czego to ma byc stosowane dobierasz odpowiedni
    rodzaj.
    Z badziej popularnych na rynku s grupy "dla hobbystow" to cala rodzina
    czujnikow (Hall Effect Sensor)i wylacznikow (Hall Effect Switch) firmy
    INFINEON np:TLE4906,
    albo ALLEGRO (nie to 'Allegro'z Polski na ktore sie powolujesz) np:
    1201.....1205
    3211.....3214
    3113.....3120
    i wiele innych modeli
    Roznia sie one przede wszystkim napieciem zasilania, jedne moga byc
    zasilane np 2.7V do 5.5V inne moga miec zasilanie nawet 30V.
    Druga rzecz to sprawa wielkosci poboru pradu ze zrodla i wielkosci
    dolaczonego max obciazenia; jedne mozna obciazyc 20mA na wyjsciu, inne z
    grupy micropower mozesz obciazyc max 1uA - te szczegolnie nadaja sie do
    zasilania z malych baterii.
    Trzeci istotny element decydujacy w doborze hallotronu to sposob reakcji
    na pole magnetyczne; jednym wystarczy wzrost natezena pola magnetycznego
    powyzej pewnego progu aby zmienic stan (powiedzmy zalaczyc) i przy
    zmniejszeniu ponizej pewnego progu nastepuje zmiana stanu (wylaczenie)
    niezaleznie od polaryzacji magnesu (N czy S), inne wymagaja zmiany
    polaryzacji magnetycznej aby przejsc w stan przeciwny, Jeszcze inne
    pracuja tylko przy polaryzacji 'S'.
    Wazna zaleta niemal wszystkich jest to ze pracuja w systemie cyfrowym
    (digital), sygnal z nich nadaje sie do bezposredniego podlaczenia do
    microprocessora bez stosowania zadnych dodatkowych zabiegow
    "wygladzajacych" czy eliminujacych drgania stykow przelacznikow
    mechanicznych.
    Szczegoly znajdziesz w notach katalogowych (Datasheet):

    http://www.allegromicro.com/en/
    albo:
    http://www.infineon.com/cms/en/product/channel.html?
    channel=ff80808112ab681d0112ab68f47200a6

  • 3. Data: 2009-02-04 17:45:42
    Od: "PC" <l...@w...pl>

    Sklep internetowy:
    http://mse.beep.pl/listtest.php?grupa=CZU02

    PC

  • 4. Data: 2009-02-04 23:30:23
    Od: Lukasz Spychalski <l...@s...polbox.com>

    Andrzej Kmicic wrote:

    > Nie siedzę w temacie od dość dawna dlatego prosze o pomoc, jak szybko i
    > tanio skonstrowac czujnik halla. Może jest dostepny gotowy scalak

    Nie masz pod reka starego wiatraka od PC?

    --
    pozdrawiam,
    Lukasz Spychalski

  • 5. Data: 2009-02-05 10:04:33
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Lukasz Spychalski pisze:

    > Nie masz pod reka starego wiatraka od PC?

    Mówisz o wiatraku od zasilacza czy ten mały od procesora ?. Tam są
    czujniki do wydłubania ?.
    pozdr
    AK

  • 6. Data: 2009-02-05 10:48:14
    Od: Marcin Stanisz <m...@b...poczta.onet.pl>

    Dnia Thu, 05 Feb 2009 11:04:33 +0100, Andrzej Kmicic napisał(a):
    > Mówisz o wiatraku od zasilacza czy ten mały od procesora ?. Tam są
    > czujniki do wydłubania ?.

    Jeśli ma 3 kabelki wychodzące z to ma i czujnik Halla.

    Marcin Stanisz

    "A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
    Terry Pratchett, "Truth"

  • 7. Data: 2009-02-05 11:08:15
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-02-05 11:04:33 +0100, Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl> said:

    > Mówisz o wiatraku od zasilacza czy ten mały od procesora ?. Tam są
    > czujniki do wydłubania ?.

    To jedyny półprzewodnik w środku, nie da się pomylić. No może czasem w
    tych bardziej zaawansowanych jest jeszcze dioda smd...

    --
    DJ

  • 8. Data: 2009-02-05 16:43:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Stanisz" <m...@b...poczta.onet.pl>
    napisał w wiadomości

    > Jeśli ma 3 kabelki wychodzące z to ma i czujnik Halla.

    Ale niekoniecznie taki jak trzeba.
    Tam jest 4 nozkowy scalaczek, dwie nozki zasilaja cewki, z jednej
    z nich sie zbiera sygnal do impulsowania ..

    A scaleczek byc moze jest jakis bardziej inteligentny, np generuje
    impulsy rozruchowe jak sie nic nie kreci :-)

    To juz raczej naped FDD 3.5 - tam przy silniku cos takiego bywalo.

    J.

  • 9. Data: 2009-02-05 18:24:04
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Andrzej Kmicic pisze:
> [...]
    > zapłonowych i wałow obrotowych. Maja trzy końcówki. Typowo by było
    > zailanie, masa i wyjscie np typu otwarty kolektor. Czy moze ma ktos

    W "TME" są czujniki TLE4905 po ok 3PLN.

    Pozdro
    JS