  • 1. Data: 2011-06-20 08:56:32
    Temat: Czujnik drgań, ochrona maszyn
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Chciałem wykonać układ ochronny do maszyny, którego zadaniem będzie
    kontrolowanie, czy narzędzie skrawające nie ułamało się. W nowszych typach
    takich maszyn stosuje się piezoelektryczne czujniki drgań oraz układ, który
    wyłącza maszynę w sytuacji awaryjnej -- zapewne dźwięk łamanego narzędzia
    skrawającego jest poza zakresem towarzyszącym normalnej pracy maszyny.
    Chciałem zapytać, jaki czujnik zastosować, żeby nadawał się do mojego
    zastosowania oraz żeby można go było kupić w Polsce. Znalazłem czujniki
    przyspieszenia drgań, prędkości drgań -- nie wiem, który będzie odpowiedni.
    Nie orientuję się, jakie parametry powinien mieć taki czujnik, żeby nadawać
    się do zastosowania w ochronie maszyny.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Robbo

  • 2. Data: 2011-06-20 11:02:22
    Temat: Re: Czujnik drgań, ochrona maszyn
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-20 10:56, Robbo pisze:
> [...]
    > wiem, który będzie odpowiedni. Nie orientuję się, jakie parametry
    > powinien mieć taki czujnik, żeby nadawać się do zastosowania w ochronie

    Czujnik jest mniej istotny niż algorytm. Nawet zwykła płytka
    piezoceramiczna powinna się sprawdzić, ale dopracowanie algorytmu to już
    będzie kosztowało nieco pracy sprawnego programisty i eksperymentatora.

    W. Bicz

  • 3. Data: 2011-06-20 12:17:37
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > Czujnik jest mniej istotny niż algorytm. Nawet zwykła płytka
    > piezoceramiczna powinna się sprawdzić, ale dopracowanie algorytmu to już
    > będzie kosztowało nieco pracy sprawnego programisty i eksperymentatora.

    Jeśli chodzi o urządzenie, które na podstawie sygnału z czujnika ma
    decydować o wyłączeniu maszyny po awarii, to znalazłem dwa rozwiązania:

    1. Proste. Wyłącza maszynę, gdy sygnał przekroczy pewną wartość.
    Takie urządzenie planowałem sobie zrobić. Czy to jest coś bardziej
    skomplikowanego niż odczyt wartości sygnału z czujnika i wyłączanie maszyny,
    gdy sygnał ten przekroczy ustawioną wartość?

    2. Bardziej skomplikowane. Zapamiętuje się wartość sygnału w różnych
    momentach cyklu pracy (urządzenia na ogół obrazują to na wykresie).

    R.

  • 4. Data: 2011-06-20 12:32:56
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robbo wrote:

> [...]
    > skomplikowanego niż odczyt wartości sygnału z czujnika i wyłączanie
    > maszyny, gdy sygnał ten przekroczy ustawioną wartość?

    Uśrednianie się przyda. Inaczej jak majster walnie pięścią w stół to się
    wyłączy. Algorytm zależy od maszyny. Można na przykład liczyć wędrującą
    medianę.

    > 2. Bardziej skomplikowane. Zapamiętuje się wartość sygnału w różnych
    > momentach cyklu pracy (urządzenia na ogół obrazują to na wykresie).

    Można zrobić. Wyłączasz maszynę i jednocześnie zatrzymujesz zapamiętywanie
    wartości. Ściągasz, jak jest potrzeba.

    Waldek

  • 5. Data: 2011-06-20 13:16:56
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    A sam czujnik można gdzieś taniej kupić?
    Niemcy proponują mi samą taką płytkę, bez obudowy, za ok. 200zł.
    W Polsce firma proponuje czujnik z obudową za 700zł.

    R.

  • 6. Data: 2011-06-20 13:25:59
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-20 15:16, Robbo pisze:
    > A sam czujnik można gdzieś taniej kupić?
    > Niemcy proponują mi samą taką płytkę, bez obudowy, za ok. 200zł.
    > W Polsce firma proponuje czujnik z obudową za 700zł.
    >
    > R.
    Koszt czujnika w porównaniu z kosztem analizatora jest nieistotny.

    W. Bicz

  • 7. Data: 2011-06-20 14:30:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Uśrednianie się przyda. Inaczej jak majster walnie pięścią w stół
    > to się wyłączy.

    Kiedyś do wykrywania takich zdarzeń stosowano tzw. detektor nożycowy.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2011-06-20 14:44:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Kiedyś do wykrywania takich zdarzeń stosowano tzw. detektor nożycowy.

    a dzisiaj potrzebny jest jeszcze detektor mowy nożyc. Na Atmelku :-)

    Waldek

  • 9. Data: 2011-06-20 15:19:14
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > Koszt czujnika w porównaniu z kosztem analizatora jest nieistotny.

    Rozumiem, że takie urządzenie wyposażone jest w jakiś tajny, skompilowany
    algorytm detekcji, z którego potrzeby zastosowania nie zdaję sobie na razie
    sprawy, i w związku z tym próbuję zrobić coś samodzielnie.
    Czy mógłbyś uchylić rąbka tajemnicy i napisać, co w takim analizatorze
    siedzi, jaki algorytm pracuje?

    R.

  • 10. Data: 2011-06-20 16:03:03
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robbo wrote:

> [...]
    > razie sprawy, i w związku z tym próbuję zrobić coś samodzielnie.
    > Czy mógłbyś uchylić rąbka tajemnicy i napisać, co w takim analizatorze

    Niektóre są naprawdę skomplikowane. Algorytm w nich siedzący to analiza
    cepstrum. Przynajmmiej coś takiego programował kiedyś kolega właśnie do
    analizy drgań maszyn.

    Waldek