  • 1. Data: 2013-03-16 22:43:24
    Temat: Czy Camera Raw występuje w różnych wariantach?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Kupiłem książkę:
    http://helion.pl/ksiazki/swiatla-ujecie-retusz-od-pu
    stego-studia-do-gotowej-fotografii-scott-kelby,swujr
    e.htm

    Czytam o retuszu zdjęć. Autor bardzo często używa funkcji w Camera Raw o
    nazwie "recovery". Można ją zobaczyć tu:

    http://pdf.helion.pl/swujre/swujre.pdf

    na 11tej stronie pod suwakiem exposure. Opcja służy do automatycznego
    maskowania wypalonych pikseli. Nie widziałem czegoś takiego. Pod spodem
    jest "fill light". Również czegoś takiego nie widziałem. O co tu chodzi?

    Marek

  • 2. Data: 2013-03-16 23:11:00
    Temat: Re: Czy Camera Raw występuje w różnych wariantach?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > na 11tej stronie pod suwakiem exposure. Opcja służy do automatycznego
    > maskowania wypalonych pikseli. Nie widziałem czegoś takiego. Pod spodem
    > jest "fill light". Również czegoś takiego nie widziałem. O co tu chodzi?

    Recovery było w okolicach 5.4, ale w nowych algorytmach chyba już tego nie
    ma.

    Zresztą nigdy nie działało zbyt dobrze.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 3. Data: 2013-03-16 23:12:06
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-03-16 22:43, Marek pisze:

    > na 11tej stronie pod suwakiem exposure. Opcja służy do automatycznego
    > maskowania wypalonych pikseli. Nie widziałem czegoś takiego. Pod spodem
    > jest "fill light". Również czegoś takiego nie widziałem. O co tu chodzi?

    Chodzi o to, że nikt nie ma szklanej kuli, żeby wiedzieć jaką wersją
    ACRa dysponujesz.

    --
    marcin

  • 4. Data: 2013-03-16 23:22:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 23:12, mt pisze:

    > Chodzi o to, że nikt nie ma szklanej kuli, żeby wiedzieć jaką wersją
    > ACRa dysponujesz.

    Najnowszą.

    Marek

  • 5. Data: 2013-03-16 23:41:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > na 11tej stronie pod suwakiem exposure. Opcja służy do automatycznego
    > maskowania wypalonych pikseli. Nie widziałem czegoś takiego.

    Wiele aparatów ma to wbudowane, można to zrobić też z RAWem. Po prostu,
    niektóre piksele świecą same z siebie, trzeba je wymaskować i wypełnić
    średnią z ich otoczenia.
    Podobnie, mogą być zawsze ciemne albo jeszcze inne.

    Można np. zrobić czarne zdjęcie przy dużym ISO i czasie, wtedy od razu
    widać białe piksele (one nie muszą być zresztą całkiem zepsute).
    Podobnie robi się, albo robiło się kalibrację, takżę np. przy
    "winietowaniu".
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2013-03-16 23:52:05
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > średnią z ich otoczenia.
    > Podobnie, mogą być zawsze ciemne albo jeszcze inne.

    Fajnie, ale ja nie o to pytam :-)

    Marek

  • 7. Data: 2013-03-17 11:37:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-03-16 23:22, Marek pisze:

    > Najnowszą.

    W zasadzie sam sobie odpowiedziałeś. Tak, istnieją różne wersje
    CameraRaw, najnowsza różni się od starszych w sposób opisany przez Ciebie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-03-17 16:25:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 11:37, Paweł Pawłowicz pisze:

    > W zasadzie sam sobie odpowiedziałeś. Tak, istnieją różne wersje
    > CameraRaw, najnowsza różni się od starszych w sposób opisany przez Ciebie.

    Napisałem trochę zaskoczony gdyż nieczęsto widuje się, że w nowszym
    sofcie usuwa się połowę narzędzi z poprzednich wersji. Zwykle kolejne
    wersję są bardziej funkcjonalne. Dlatego pomyślałem, że nie o wersję
    chodzi tylko o może alternatywny plugin - bardziej rozbudowany wariant.

    Marek

  • 9. Data: 2013-03-17 16:53:37
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <ki4n94$bji$2@node2.news.atman.pl>,
    Marek <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > wersję są bardziej funkcjonalne. Dlatego pomyślałem, że nie o wersję
    > chodzi tylko o może alternatywny plugin - bardziej rozbudowany wariant.

    Jest jeszcze jedno - Camera Raw wyswietla sie roznie w zaleznosci od
    uzytego programu. Znaczy, np. inaczej w Photoshopie, a inaczej w
    Photoshopie Elements. Poderzewam, ze tez inaczej w roznych wersjach
    samego Photoshopa.
    --
    TA

  • 10. Data: 2013-03-17 17:59:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-17 16:25, Marek pisze:
> [...]
    > wersję są bardziej funkcjonalne. Dlatego pomyślałem, że nie o wersję
    > chodzi tylko o może alternatywny plugin - bardziej rozbudowany wariant.

    Akurat masz zmianę na lepsze, nowe algorytmy odzysku podprzepaleń (bo
    przepaleń nie da się odzyskać - tam nic nie ma) są lepsze, poza tym
    zniknęły problemy z mocno zakrzywianymi kontrastami (takie nieciekawe
    ''aureolki'' na krawędziach)
    Ale możesz wymusić kompatybilność wsteczną, tylko nie pamiętam dokładnie
    gdzie, coś z profilami Adobe 2003 czy jakoś tak, nie mogę tego znaleźć,
    raz tylko ''kliknęło mi się''. Jednakże nie ma sensu.

    Brakuje za to suwaczka jasności, tzn. wygody jego istnienia, bo nijak
    jego brak nie wpływa na jakość obróbki.

    --
    pozdrawia Adam
    /jestem błędem statystycznym, ale szczęśliwym/