  • 1. Data: 2013-03-16 01:17:30
    Temat: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Parę osób tu na forum pisało, że przewagą RAW nad JPG jest m.in. to, że
    zawsze w przyszłości możemy wycofać się z naniesionych korekt albo
    zastosować nowe. Np. możemy RAW uczynić monochromatycznym a potem
    powrócić do koloru gdy mamy taką potrzebę. Przecież to samo możemy
    zrobić z JPG. Wszystko zależy od aplikacji jaką przetwarzamy obraz a
    konkretnie od sposobu w jaki zarządza ona obrazami. Może warto wspomnieć
    o tym jasno napisać i obalić to przekonanie...

    Marek

  • 2. Data: 2013-03-16 08:13:26
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 16.03.2013 01:17, Marek pisze:
> [...]
    > konkretnie od sposobu w jaki zarządza ona obrazami. Może warto wspomnieć
    > o tym jasno napisać i obalić to przekonanie...

    Znasz taką aplikację? Bo obawiam się, że nie ma, a wtedy to co piszesz
    jest bzdurą.

    --
    Pozdrawiam ARIUSZ
    http://www.ariusz.com

  • 3. Data: 2013-03-16 08:54:12
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-16 08:13, Ariusz wrote:
    [...]
    > Znasz taką aplikację? Bo obawiam się, że nie ma, a wtedy to co piszesz
    > jest bzdurą.
    A standardowy Paint z Windows to co? :-D Przecież OP chodzi chyba o to,
    że JPG-a którego wyprodukował aparat można traktować jako cyfrowy
    negatyw i jeśli po jego wywołaniu efekt nam nie pasuje to możemy wywołać
    negatyw ponownie zamiast próbować dokonywać zmian na wcześniej
    otrzymanej "odbitce".

  • 4. Data: 2013-03-16 10:33:59
    Od: Sebastian Nibisz <s...@g...com>

    W dniu sobota, 16 marca 2013 01:17:30 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > konkretnie od sposobu w jaki zarządza ona obrazami. Może warto wspomnieć
    > o tym jasno napisać i obalić to przekonanie...

    Plik RAW przechowuje niezmodyfikowany obraz bazowy, tak więc jeżeli w aparacie
    ustawisz parametry dla obrazu takie jak tryb obrazu, ostrość itp., a obraz będzie
    zapiany w formacie RAW, to modyfikacje wprowadzone przez aparat można w przyszłości
    cofnąć. Obraz zapisany w formacie JPG nie przechowuje obrazu bazowego a więc zmian
    wprowadzonych przez aparat cofnąć się nie da. Oczywiście możesz nanieść nowe zmiany w
    obrazie JPG i potem je cofnąć, ale pod warunkiem, że masz dostęp do oryginalnego
    obrazu JPG.

  • 5. Data: 2013-03-16 15:34:21
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marek napisa?(a):

    > Parę osób tu na forum pisało, że przewagą RAW nad JPG jest m.in. to, że
    > zawsze w przyszłości możemy wycofać się z naniesionych korekt albo
    > zastosować nowe.

    RAW jest zawsze taki sam. Nic sie w nim nie zmienia. Różnica jest taka
    jak między negatywem a odbitką ;)

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 6. Data: 2013-03-16 21:31:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 08:13, Ariusz pisze:

    > Znasz taką aplikację? Bo obawiam się, że nie ma, a wtedy to co piszesz
    > jest bzdurą.

    ACDSee Pro 6. Chyba też Camera Raw - ale tego nie sprawdzałem. Widziałem
    obsługę TIFF i JPG lecz nie testowałem.

    Marek

  • 7. Data: 2013-03-16 21:55:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 10:33, Sebastian Nibisz pisze:

    > Plik RAW przechowuje niezmodyfikowany obraz bazowy,

    A plik JPG przechowuje częściowo zmodyfikowany obraz bazowy - zgodnie z
    ustawieniami aparatu (odszumianie, efekty itp). Więc jest jakieś tam
    podobieństwo. Pewnie zgodzisz się ze mną ale nie o tym jest wątek :-)
    Komentarz proforma.

    > tak więc jeżeli w
    > aparacie ustawisz parametry dla obrazu takie jak tryb obrazu, ostrość
    > itp., a obraz będzie zapiany w formacie RAW, to modyfikacje
    > wprowadzone przez aparat można w przyszłości cofnąć.

    W tym sensie tak. Można np. własny balans bieli zastosować itp. Jeśli
    aparat zrobi to w JPG, to kiszka. Nic już nie zrobimy. Tu zgoda.
    Jednakże chodziło mi po JPG zapisane już na HDD. Jeśli zastosujemy
    podobne narzędzia jakimi traktujemy RAWy, to odwracalność zmian jest
    identyczna.

    > Obraz zapisany w
    > formacie JPG nie przechowuje obrazu bazowego a więc zmian
    > wprowadzonych przez aparat cofnąć się nie da.

    Cofnąć da się bez problemu. Właśnie to sprawdziłem. Zmniejszyłem
    nasycenie do zera, zapisałem, zamknąłem aplikację, otworzyłem tego JPG
    raz jeszcze i przywróciłem kolor.

    Fakt przechowywania przez RAW obrazu bazowego nie ma tu znaczenia. To
    jest taka sama bitmapa jak każda inna. Ma więcej bitów jedynie. Jedyna
    różnica między RAWem a JPG z punktu widzenia przetwarzania na PC polega
    na tym, że aplikacje nie potrafią bazgrać po bitmapie zwanej RAW bo
    gdyby potrafiły, to tak samo trwale by zmodyfikowały ją jak to z JPGiem
    można (ale nie trzeba) zrobić. Aplikacje natomiast zamiast modyfikować
    RAW zapisują sobie zestaw modyfikacji w pliku np. XML (rozszerzenie
    XMP). Gdy otwierasz RAW, to te modyfikacje jedna po drugiej, sukcesywnie
    są nanoszone na niezmieniony RAW. Dokładnie to samo można zrobić z JPG,
    co bez problemu mi się udaje osiągnąć. W JPG aplikacje fotograficzne
    dają Ci wybór: czy chcesz nieodwracalną modyfikację zrobić (edit), czy
    odwracalną (develop). Wiele osób wybiera wariant "nieodwracalnie" bo
    albo nie dysponuje programem dającym taką alternatywę albo nie wie o
    tym, że tak można. Czyli de facto JPGi dają Ci większą możliwość
    przetwarzania bo masz wybór jak chcesz tego dokonać a w RAWach nie masz
    takiej możliwości.

    > Oczywiście możesz
    > nanieść nowe zmiany w obrazie JPG i potem je cofnąć, ale pod
    > warunkiem, że masz dostęp do oryginalnego obrazu JPG.

    Właśnie! Czyli jeśli z JPGiem postępujesz jak z RAWem - czyli wszelkie
    modyfikacje zapisujesz poza plikiem bitmapy, to wszystko możesz cofnąć.
    Prawda? :-)

    Marek

  • 8. Data: 2013-03-16 22:00:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 15:34, januszek pisze:

    > RAW jest zawsze taki sam. Nic sie w nim nie zmienia. Różnica jest taka
    > jak między negatywem a odbitką ;)

    A JPG też może (choć nie musi) być zawsze taki sam. Jeśli aplikacja
    zapisuje wszelkie modyfikacje poza tym plikiem (tak jak jest to w
    RAWach), to wszystko da się cofnąć :-) A więc to kwestia aplikacji a nie
    formatu danych. Zwykle aplikacje nie potrafią rysować po RAWach a po
    JPGach tak. I tylko na tym różnica polega. Jeśli z JPGiem postępujesz
    dokładnie tak samo jak z RAWem, to cofniesz wszystkie zmiany. Masz wybór
    metody w JPG a w RAW - nie.

    Marek

  • 9. Data: 2013-03-16 22:01:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > konkretnie od sposobu w jaki zarządza ona obrazami. Może warto
    > wspomnieć o tym jasno napisać i obalić to przekonanie...

    to obal je a nie p....

    wybacz ostre słow ale gadasz jakieś głupoty...

    czy wiesz na czym polega wywoływanie rawów?

  • 10. Data: 2013-03-16 22:04:16
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > Jednakże chodziło mi po JPG zapisane już na HDD. Jeśli zastosujemy
    > podobne narzędzia jakimi traktujemy RAWy, to odwracalność zmian jest

    jest tylko mała kupka problemów...

    RAW przechowuje obraz z dokłądnością 12 14 czy moze i wiecej bitów czyli
    bazowa dynanamika obrazu jest bardzo duża, JPG ma dynamikę 8bitów.

    jak zrobisz JPG z głupio dobranym balansem bieli i jakimś algorytmem
    wzmacniania ceni czy świateł to z tego gówna nie ulepisz sesnownego obrazu
    bo nie bedzie z czego, braknie ci danych.