  • 1. Data: 2014-02-09 20:59:13
    Temat: Czy ma sens stosować binarne wyjście z sieci neuronowej? [cross]
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Przypuśćmy że chcemy z warstwy wyjściowej sieci rozpoznającej znaki
    dostawać każdą z 2^16 możliwości UTF-16 Unicode. To zmuszało by nas do
    działania z siecią z olbrzymią ilością komórek. Zamiast tego wystarczyło
    by 16 a pobudzana była by nie jedna ale dowolna ich ilość. Mielibyśmy
    binarne wyjście sieci neuronowej. Tak jest w przykładzie Unicode OCR z
    codeproject.
    Jednak czy nie powoduje to braku uogólniania? W tym przykładzie pięknie
    odgaduje tekst, gdy jest wyraźny oraz napisany dokładnie tym samym
    fontem co przy nauce. Jeżeli font się różni, dostajemy nie pojedyncze
    błędy ale całkiem błędną odpowiedź.
    Czy zamiast tego lepiej jest już stosować zasadę jednej pobudzonej
    komórki? I kilka sieci, np jedna tylko do cyfr, druga dla małych i
    dużych, trzecia tylko do dużych itp.

  • 2. Data: 2014-02-09 22:39:14
    Temat: Re: Czy ma sens stosowa? binarne wyj?cie z sieci neuronowej? [cross]
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 09 Feb 2014 20:59:13 +0100, Borneq <b...@a...hidden.pl>
    wrote:

> [...]
    >Czy zamiast tego lepiej jest już stosować zasadę jednej pobudzonej
    >komórki? I kilka sieci, np jedna tylko do cyfr, druga dla małych i

    Czy wiesz w ogole na jakiej zasadzie dzialaja sieci neuronowe?

    A.L.

  • 3. Data: 2014-02-13 12:46:22
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-02-09 22:39, A.L. pisze:

    > Czy wiesz w ogole na jakiej zasadzie dzialaja sieci neuronowe?

    Patrzyłem na OCR+sieci komórkowe i widzę że te dwie dziedziny się nie
    bardzo lubią. FANN nie ma w przykładach rozpoznawania znaków, natomiast
    Tesseract działa na zupełnie innej zasadzie, która nie wiem czy będzie
    wystarczająca dla znaków małych rozmiarów i zaszumionych. A jeżeli już
    mowa o sieciach neuronowych lub wektorach nośnych to tylko w kontekście
    znaków ręcznie pisanych.
    Myślę że sieć neuronowa powinna mieć 15x15=225 neuronów wejściowych
    przyjmujących wartości z zakresu <0,1> według skali szarości bo
    progowanie do koloru jednobitowego nie jest dobre dla znaków słabej
    jakości pogarszając tylko sprawę. Około 70 neuronów wyjściowych, jeden
    dla każdego znaku, włączając w tym spację. Na wyjściu tylko jeden neuron
    powinien mieć wartość 1 a pozostałe 0, chyba że będą trudności w
    rozpoznawaniu, np cyfra 1, duże I lub małe l dla różnych fontów nie będą
    rozpoznawane.