  • 1. Data: 2013-12-08 13:30:06
    Temat: Czy można robić zdjęcia ludziom i miejscom?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Załóżmy, że widzę starszą parę w parku trzymającą się za dłonie. Żal nie
    uchwycić takiego ujęcia. Być może kiedyś będę chciał gdzieś to zdjęcie
    opublikować - bo raczej nie robi się zdjęć po to aby je składować w
    bunkrze.

    Jednakże w tym momencie powstają dylematy. Jeśli podejdę i spytam się o
    zgodę - zdjęcie straci sens bo będzie sztuczne, wyreżyserowane. Gdy
    zrobię to później, to nasza narodowa furia może uwolnić demona w tych
    ludziach i mój aparat zostanie roztrzaskany a para odejdzie nadal
    trzymając się za ręce :-) Jeśli jednak okażą się tolerancyjnymi ludźmi
    (nie piszę normalnymi, bo tolerancja chyba nigdy normą nie była a w
    szczególności obecnie), to przed opublikowaniem zdjęcia muszę mieć ich
    zgodę i to pisemną. Ok, ale tu powstają kolejne schody. Takie
    oświadczenie łamie przepisy GIODO. Czy muszę zarejestrować zbiór danych
    osobowych, wygospodarować odpowiednio zabezpieczone pomieszczenie do
    przechowywania takich dokumentów i zatrudnić ochronę?

    Kolejny dylemat: czy powieszenie na ścianie u siebie w domu to już
    publikacja? Jeśli nie, to czy zaproszenie znajomego do oglądania to już
    publikacja? Jeśli nie, to może dwóch znajomych to już publikacja?
    Zapewne otwarcie drzwi i zapraszanie przechodniów to już będzie
    publikacja. Od jakiej ilości odbiorców mówimy o publikacji?

    No i kolejny problem. Słyszałem rozmowę szefa galerii handlowej z
    ochroną. Wydał on dyspozycję interweniowania gdy ktoś będzie robił
    zdjęcia jednakże z tolerancją gdy będzie to jakaś rodzina robiąca sobie
    wzajemnie fotki itp. Czy zatem można zdjęcia robić w tych miejscach czy
    nie?

    Czy sklepy bez wspólnego zadaszenia (np. wzdłuż ulicy a nie wewnątrz
    galerii) nie podlegają takim ograniczeniom?

    Marek

  • 2. Data: 2013-12-08 14:41:26
    Temat: Re: Czy można robić zdjęcia ludziom i miejscom?
    Od: Zakonspirowany <x...@g...com>

    http://autorskieprawo.wordpress.com/2011/07/03/ochro
    na-wizerunku/

    Itp.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 3. Data: 2013-12-08 15:52:48
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-12-08 13:30, Marek wrote:
> [...]
    > (nie piszę normalnymi, bo tolerancja chyba nigdy normą nie była a w
    > szczególności obecnie), to przed opublikowaniem zdjęcia muszę mieć ich

    Na fotografowanie zgody nie musisz mieć.
    Jeśli chcesz mieć ich zgodę na publikację to IMO tylko na piśmie.

> [...]
    > osobowych, wygospodarować odpowiednio zabezpieczone pomieszczenie do
    > przechowywania takich dokumentów i zatrudnić ochronę?

    LOL

    > Kolejny dylemat: czy powieszenie na ścianie u siebie w domu to już
    > publikacja?

    Nie

    > Jeśli nie, to czy zaproszenie znajomego do oglądania to już
    > publikacja?

    Nie

    > Jeśli nie, to może dwóch znajomych to już publikacja?

    Nie

    > Zapewne otwarcie drzwi i zapraszanie przechodniów to już będzie
    > publikacja.

    Nonsens.

    > Od jakiej ilości odbiorców mówimy o publikacji?

    Nie o ilość odbiorców a o miejsce publikacji chodzi.
    Pewnie przydałaby się jakaś definicja prawna ale z grubsza chodzi o to,
    że w prywatnych mieszkaniach dla celów "nie-publicznych" (jeszcze) można ;-)

> [...]
    > zdjęcia jednakże z tolerancją gdy będzie to jakaś rodzina robiąca sobie
    > wzajemnie fotki itp. Czy zatem można zdjęcia robić w tych miejscach czy

    W prywatnych galeriach można jeśli właściciel galerii się na to zgadza.
    Zwykle są problemy.

    > Czy sklepy bez wspólnego zadaszenia (np. wzdłuż ulicy a nie wewnątrz
    > galerii) nie podlegają takim ograniczeniom?

    Jeśli robisz fotki ludziom to o zgodę na ich publikację musisz ich pytać
    niezależnie od miejsca w którym im tę fotkę robisz.
    Właściciel galerii zrobi Ci problem nie ze względu na fotografowanie
    innych klientów ale o fotografowanie towaru/wnętrz itp.

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2013-12-08 17:38:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-08 14:41, Zakonspirowany pisze:
    > http://autorskieprawo.wordpress.com/2011/07/03/ochro
    na-wizerunku/

    Dzięki, bardzo pouczająca lektura.

    Jest jeszcze gorzej niż myślałem. No bo jeśli w tłumie porusza się
    osoba, odnośnie której toczy się postępowanie karne lub ujmę ją na
    zdjęciu w paru trzymającą za rękę swoją sympatii, to już w ogóle mam
    przechlapane. Więc nie tylko muszę mieć w takich przypadkach zgodę tej
    osoby ale i wgląd w akta sądowe tejże osoby.

    Rany! Już łatwiej być w tym kraju przestępcą. Mam pomysł na biznes:
    ukraść babci torebkę a potem włazić w kadr różnym fotografom :-D

    Marek

  • 5. Data: 2013-12-08 17:52:00
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    http://antyweb.pl/tag/zakaz-fotografowania
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 6. Data: 2013-12-08 18:01:02
    Od: Zakonspirowany <x...@g...com>

    W dniu 08-12-2013 17:38, Marek pisze:
> [...]
    > przechlapane. Więc nie tylko muszę mieć w takich przypadkach zgodę tej
    > osoby ale i wgląd w akta sądowe tejże osoby.

    Dorabiasz jakieś zbędne teorie. Te zapisy są 'interpretowalne'. Nie
    wiedziałeś, że dana osoba jest podejrzana, jej wizerunek nie stanowi
    pierwszego planu, nie opublikowałeś zdjęcia podpisanego imieniem i
    nazwiskiem osoby podejrzanej - nikt ci nic nie zrobi.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 7. Data: 2013-12-08 18:03:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-08 15:52, quent pisze:

    > LOL

    Możemy tu sobie jaja robić, ale sprawa wcale nie jest pozornie
    irracjonalna. Gdzieś niedawno wyczytałem interpretację, że w/w przepisy
    są na tyle nieprecyzyjne, że nie regulują spraw GIODO. Od strony
    formalnej - jeśli nie zarejestrujesz zbioru danych osobowych, nie
    wyznaczysz administratora, nie zabezpieczysz zbioru odpowiednimi
    środkami, to podlegasz karze do 2 lat więzienia lub grzywnie... tu chyba
    nawet do kilkudziesięciu tys. zł. Uzyskanie czyjejś zgody jest
    zbieraniem danych osobowych. Do tego jeśli dorzucisz serię i numer
    dowodu osobistego takiej osoby, to zbierasz dane newralgiczne.

    Cele po rowerzystach pijanych pustoszeją, czas nami je zapełnić! :-D

    > Nonsens.

    > Nie o ilość odbiorców a o miejsce publikacji chodzi.

    Galeria nie jest miejscem publikacji?

    > Pewnie przydałaby się jakaś definicja prawna ale z grubsza chodzi o to,
    > że w prywatnych mieszkaniach dla celów "nie-publicznych" (jeszcze) można
    > ;-)

    No ale jeśli wielu gości mnie odwiedzi to już mogę być posądzony o
    prowadzenie galerii! :-D Mało tego, jeśli nie zarejestrowałem mieszkania
    pełnego gości oraz z jakimś zdjęciem na ścianie wiszącym jako miejsce
    prowadzenia działalności (galerii) to skarbówka mnie jeszcze ścigać
    będzie :-D Podobnie jak za nieopodatkowanie podarowanych prezentów,
    których sumaryczna wartość w ciągu 5 lat przekroczy jakąś tam kwotę
    (1500zł czy coś takiego). Absurd ale to nie jest żart.

    > W prywatnych galeriach można jeśli właściciel galerii się na to zgadza.
    > Zwykle są problemy.

    Państwowych galerii handlowych chyba nie ma? Tak więc zakaz obowiązuje w
    praktycznie każdej galerii?

    > Jeśli robisz fotki ludziom to o zgodę na ich publikację musisz ich pytać
    > niezależnie od miejsca w którym im tę fotkę robisz.

    Niekoniecznie: jeśli celem jest widok, krajobraz, impreza publiczna to
    nie muszę podobno.

    > Właściciel galerii zrobi Ci problem nie ze względu na fotografowanie
    > innych klientów ale o fotografowanie towaru/wnętrz itp.

    Tego się domyślam.

    Marek

  • 8. Data: 2013-12-08 18:08:05
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-08 18:01, Zakonspirowany pisze:

> [...]
    > pierwszego planu, nie opublikowałeś zdjęcia podpisanego imieniem i
    > nazwiskiem osoby podejrzanej - nikt ci nic nie zrobi.

    Niewiedza nie zwalnia z odpowiedzialności podobno. Równie dobrze mógłby
    się tłumaczyć w ten sposób każdy reporter fotografujący do gazet, prawda?

    Ponadto hipotetyczne zdjęcie pary w parku spowoduje, że osoba ta
    znajdzie się na pierwszym planie. Wtedy jej zgoda na publikację nie jest
    wystarczająca. Tak interpretuję poniższy zapis.

    Ograniczenie ochrony wizerunku wynikające z art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy
    z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Tekst
    jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 904 ze zm.) nie uchyla zakazu
    przewidzianego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. -
    Prawo prasowe (Dz. U. 1984 r. Nr 5 poz. 24 ze zm.), dotyczącego osób,
    przeciwko którym toczy się postępowanie karne.

    Marek

  • 9. Data: 2013-12-08 18:12:39
    Od: Zakonspirowany <x...@g...com>

    W dniu 08-12-2013 18:08, Marek pisze:
    > Niewiedza nie zwalnia z odpowiedzialności podobno.

    Nieznajomość prawa. Niewiedza, w tym przypadku, ma zupełnie inne znaczenie.

    > Równie dobrze mógłby się tłumaczyć w ten sposób każdy
    > reporter fotografujący do gazet, prawda?

    Nie.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 10. Data: 2013-12-08 18:25:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-08 17:52, astro pisze:
    > http://antyweb.pl/tag/zakaz-fotografowania

    Widzę, że cała seria poradników powstała :-) Człowiek uczy się co to
    czas i przesłona a powinien od studiowania prawa zacząć :-D

    Szkoda tylko, że to nic nie da - jak wynika z artykułów. Cytując:

    "wszystko zależy od interpretacji przepisów, które w tej materii sieją w
    Polsce wyjątkowy zamęt"

    Brak definicji publikacji, brak definicji przestrzeni publicznej (która
    składa się z dużej ilości własności prywatnej więc można oczekiwać wielu
    procesów) itd itp. Wiem teraz mniej niż przed poruszeniem tematu... :-(

    Marek