  • 11. Data: 2014-04-27 01:07:49
    Temat: Re: Czy regulować prąd dla ogniwa Peltiera?
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 26 kwietnia 2014 22:15:21 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:

    > [..]

    > Ależ spadnie, do zera, peltiery są złożone z półprzewodnika, wzór I=U/R
    >
    > jest tu co najmniej niedokładny.
    >

    > --
    >
    > AlexY
    >
    > http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
    >
    > http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

    No widzisz, jednak spadnie. Zamiast teoretyzować kup sobie takie ogniwo i się pobaw.
    Kiedyś kupiłem i się bawiłem. Możesz wierzyć albo nie wierzyć. Jak obniżyć napięcie
    to prąd spada. Można zmianą napięcia regulować różnicę temperatur pomiędzy stroną
    ciepłą i zimną. Przynajmniej u mnie tak się robiło że jak zmniejszałem napięcie i
    spadał prąd to różnica temperatur była mniejsza.

  • 12. Data: 2014-04-27 12:58:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:
    [..]
    > No widzisz, jednak spadnie. Zamiast teoretyzować kup sobie takie ogniwo

    Kogutek, weź do ręki amperomierz, woltomierz, zasilacz regulowany,
    następnie połącz to wszystko do peltiera jak należy i zdejmij
    charakterystykę prądowo/napięciową. A potem sprawdź czy wzór I=U/R ma tu
    zastosowanie. Kiedy skończysz możesz tu wrócić i mnie przeprosić.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 13. Data: 2014-04-27 16:30:22
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 12:58:39 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:
> [...]
    >
    > charakterystykę prądowo/napięciową. A potem sprawdź czy wzór I=U/R ma tu
    >
    > zastosowanie. Kiedy skończysz możesz tu wrócić i mnie przeprosić.

    Po co teoretyzujesz. Nie jest istotne ze R może nie być stałe jak w oporniku.
    Zmieniając napięcie zmienia się prąd w takim układzie z ogniwem. A że nieliniowo?
    Mnie to nie interesuje. Chciałem żeby mniej grzało to zmniejszałem napięcie. Chcesz
    się doktoryzować to się doktoryzuj.

  • 14. Data: 2014-04-27 17:02:18
    Od: Frez <f...@g...com>

    > Dla zabawy? :) Co w tym złego...
    Moze rzeczywiście warto pobawić sie w zwiększenie sprawności/wydajności
    lodówki..
    Zauważyłem,że zasilanie z sieci powoduje nieco lepszą pracę lodówki.Nic
    jeszcze nie mierzyłem.Pomyślałem też nad wymianą wiatraka na jakiś o
    lepszym przepływie powietrza.

  • 15. Data: 2014-04-27 19:02:14
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    > Dla zabawy? :) Co w tym złego...

    Fajnie że ktoś mnie rozumie :)
    A dodam że mam ogniwa Peltiera z lodówek sam. i żeby zwiększyć
    siłę chłodzenia mam dwie możliwości:
    1) Położyć ogniwo na ogniwo ale wtedy to ogniwo które styka się z
    radiatorem oddającym ciepło powinno być mocniejsze. Ja mam wszystkie
    takie same więc biorę pod uwagę zmniejszenie natężenia prądu dla tego
    ogniwa które odbiera ciepło z komory lodówki. A to górne niech chodzi
    na maksa.
    2) Umieścić dwa ogniwa obok siebie ale wtedy komplikuje się strona
    techniczna. (Brak miejsca na umieszczenie obok siebie dwu ogniw)
    A i spadek temp. będzie pewno mniejszy ale szybszy.
    Pojedyncze ogniwo obniża mi temp. o 12 st.C względem otoczenia a
    chciał bym osiągnąć 20 st.C.
    Dlatego zastanawiam się czy budować jakieś regulatory natężenia prądu.

    Pozdrawiam. PK.

  • 16. Data: 2014-04-27 19:06:23
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-04-26 17:42, John Smith pisze:

    > W lodówce samochodowej? Po co? Rozumiałbym potrzebę przy
    > precyzyjnej regulacji ciągłej, a tu prawdopodobnie nie ma nawet
    > regulacji dwustawnej.
    > To układ regulacji otwartej opartej na charakterystyce statycznej.
    > Po co robić dodatkowe koszta?
    > K.

    Chodzi o to że muszę utrzymać w lodówce temp. +2 - +8 st.C
    (przewóz leków).
    Jeśli osiągnę już potrzebny spadek temperatury to jakiś termostat do
    lodówki to już nie problem.

  • 17. Data: 2014-04-27 20:36:07
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 19:06:23 UTC+2 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

    > Chodzi o to że muszę utrzymać w lodówce temp. +2 - +8 st.C
    >
    > (przewóz leków).
    >
    > Jeśli osiągnę już potrzebny spadek temperatury to jakiś termostat do
    >
    > lodówki to już nie problem.

    Wymuś w tej lodowce niską temperaturę wkładami chłodzącymi, takimi co się w lodowce
    je zamraża. Ogniwo niech będzie tylko do doregulowania. Czy czasami taka lodówka do
    leków nie powinna mieć jakiegoś atestu?

  • 18. Data: 2014-04-27 20:59:02
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 27-04-2014 19:06, Paweł Kasztelan wrote:

    > Chodzi o to że muszę utrzymać w lodówce temp. +2 - +8 st.C
    > (przewóz leków).
    > Jeśli osiągnę już potrzebny spadek temperatury to jakiś termostat do
    > lodówki to już nie problem.

    Zacznij od studiowania norm w tym zakresie (jeśli chcesz zrobić produkcję).
    K.

  • 19. Data: 2014-04-27 22:41:21
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:
    [..]
    > Po co teoretyzujesz. [..] Mnie to nie interesuje. [..]

    To że Ciebie to nie interesuje nie oznacza że wątkotwórcę też.
    Właśnie się okazało że to ma być do przewożenia leków, tu już nie ma "na
    oko".

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 20. Data: 2014-04-27 22:54:09
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 22:41:21 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:
> [...]
    >

    > To że Ciebie to nie interesuje nie oznacza że wątkotwórcę też.
    >
    > Właśnie się okazało że to ma być do przewożenia leków, tu już nie ma "na

    Moje prywatne zdanie uległo drobnej modyfikacji. Do leków to musi być lodówka
    zrobiona przez takiego fachowca co o nic nigdy na żadnej grupie dyskusyjnej się nie
    spyta.