  • 1. Data: 2011-06-07 21:01:39
    Temat: Czym sprogować napięcie sterujące?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Mam napięcie sterujące urządzeniem które może wynosić od 0-14V.
    Mam też stałe napięcie zasilające 14V.

    Chciałbym sterować przekaźnikiem w taki sposób, że gdy napięcie
    sterujące przekroczy 3V to przekaźnik zamknie obwód. Jak spadnie poniżej
    3V, to obwód się otworzy.
    Szybkość zmian sygnału sterującego niewielka - około 14V/s.

    Generalnie chodzi o to, że urządzenie jest włączane softstartem i ma dwa
    biegi (pierszy na około 7V, drugi 14V), a chcę to przerobić na
    załączanie progowe, tak żeby włączało się od razu i bez żadnych biegów,
    ale żeby było sterowane oryginalną elektroniką.

    Precyzja i trzymanie parametrów nie jest kluczowe - ważne żeby układ się
    włączał i wyłączał w okolicach tych 3V.

    Prąd który będzie załączał przekaźnik myślę że można bezpiecznie przyjąć
    jako nie większy niż 10A, czyli przekaźnik kalibru takiego jak sterujące
    światłami w samochodzie.

    I tu pytanie - jak to zrobić?

    Może coś takiego ma swój symbol i tylko czeka w sklepie elektronicznym
    żeby to kupić?

    Ewentualnie jak coś takiego sobie zbudować?
    Moja mizerna wiedza teoretyczna mówi, że odpowiednio wysterowany
    tranzystor mógłby uruchamiać przekaźnik, ale niestety na tym moja wiedza
    w temacie się kończy.
    Więc gdyby ktoś mógł mi napisać jaki tranzystor i w jakim układzie
    podłączony, żeby działało i się nie spaliło, to byłbym wdzięczny.

  • 2. Data: 2011-06-08 09:55:57
    Temat: Re: Czym sprogować napięcie sterujące?
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 07.06.2011 23:01, Tomasz Pyra pisze:

    > Może coś takiego ma swój symbol i tylko czeka w sklepie elektronicznym
    > żeby to kupić?

    W ogólności nazywa się to komparator, jeden scalak, jakiś tranzystor i
    kilka rezystorów. Szukaj w googlach pod hasłem komparator, pełno
    różnorakich schematów.

  • 3. Data: 2011-06-08 11:11:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:isngvd$dkm$1@node2.news.atman.pl...

    > W ogólności nazywa się to komparator, jeden scalak, jakiś
    > tranzystor i kilka rezystorów. Szukaj w googlach pod hasłem
    > komparator, pełno różnorakich schematów.

    Albo nie kombinowac, tylko od razu wstawic atmelka, bo wymogi beda
    rosly w miare rozwoju koncepcji :-)

    J.

  • 4. Data: 2011-06-08 11:19:37
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 08.06.2011 13:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:isngvd$dkm$1@node2.news.atman.pl...

    > Albo nie kombinowac, tylko od razu wstawic atmelka, bo wymogi beda rosly
    > w miare rozwoju koncepcji :-)

    albo zwykły tranzystor NPN i dwa rezystory, skoro dokładna wartość progu
    nie jest ważna.

  • 5. Data: 2011-06-08 11:26:19
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 08.06.2011 13:19, Zbych pisze:

    > albo zwykły tranzystor NPN i dwa rezystory, skoro dokładna wartość progu
    > nie jest ważna.

    albo TL431 i dwa rezytory, jeśli próg ma być dokładny a prąd cewki
    przekaźnika nie przekroczy 100mA.

  • 6. Data: 2011-06-08 12:06:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    > albo TL431 i dwa rezytory, jeśli próg ma być dokładny a prąd cewki
    > przekaźnika nie przekroczy 100mA.

    Jeszcze kondensator kompensujący i dioda równolegle z uzwojeniem,
    jeśli nie chcesz mieć brzęczyka. A tak w ogóle, to lepszy byłby
    komparator z małą histerezą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-06-08 12:14:56
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    > Chciałbym sterować przekaźnikiem w taki sposób, że gdy napięcie sterujące
    > przekroczy 3V to przekaźnik zamknie obwód. Jak spadnie poniżej I tu
    > pytanie - jak to zrobić?

    Przekaźniczek który zadziała przy 3V z szeregowym opornikiem i diodą Zenera
    ?

  • 8. Data: 2011-06-08 14:05:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > Jeszcze kondensator kompensujący i dioda równolegle z uzwojeniem,

    Nie wiem, czy kompensowanie w takim zastosowaniu ma sens, a co do diody,
    to oczywista oczywistość.

    > jeśli nie chcesz mieć brzęczyka. A tak w ogóle, to lepszy byłby
    > komparator z małą histerezą.

    Czyli wystarczy dodać jeszcze jeden rezystor między wyjściem a wejściem.

  • 9. Data: 2011-06-08 14:11:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    [...]

    > Nie wiem, czy kompensowanie w takim zastosowaniu ma sens,

    Sprawdź - możesz się zdziwić.

    > a co do diody, to oczywista oczywistość.

    A jednak ją pominąłeś...

    > Czyli wystarczy dodać jeszcze jeden rezystor między wyjściem a wejściem.

    W ten sposób wprowadzisz ujemne a nie dodatnie sprzężenie zwrotne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-06-08 14:16:39
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > W ten sposób wprowadzisz ujemne a nie dodatnie sprzężenie zwrotne.

    Racja.