  • 1. Data: 2011-06-08 18:57:49
    Temat: separator napięcia
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    Witam,

    W przyczepie kampingowej mam radio i głośniki komputerowe przerobione na
    napięcie 12V (odłączony transformator).
    Niestety zestaw nie chce grać podłączony razem do tego samego akumulatora bo
    następuje zwarcie na wyjściach z radia i głośników. Na osobnych
    akumulatorach wszystko gra jak trzeba.
    Dowiedziałem się, żeby zestaw grał na tym samym akumulatorze to potrzebny
    jest separator napięcia.
    Mógby mi ktoś poradzić jaki separator jest potrzebny? Nic na necie nie mogę
    znaleźć, wyskakują same cuda za >600zeta.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-06-08 19:26:50
    Temat: Re: separator napięcia
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    _chab_ <w...@w...pl> napisał(a):

    Nie napisałeś, jakie to radio (turystyczne czy samochodowe - jakiej mocy), jak
    to łączysz z głośnikami.
    Prawdopodobnie wystarczy dorobić odpowiednie kable z odpowiednimi kondensatorami
    ale to na razie zgadywanka, jeśli nie wiemy co to jest i jak podłączone.

    Opisz, może narysuj...

  • 3. Data: 2011-06-08 19:41:54
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    Radio samochodowe, głośniki komputerowe 5.1 o mocy ~50W.
    Podłączenie: Z radia wychodzą dwa przewody na dwa kanały, podłączone do
    wejścia IN na głośnikach. Nic nadzwyczajnego, tak jakby komputer (tutaj
    radio) podłączyć do zestawu komputerowego.
    Jeżeli jeszcze nie jasne to będę rysował :).

  • 4. Data: 2011-06-08 21:23:46
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.06.2011 20:57, _chab_ pisze:
> [...]
    > Niestety zestaw nie chce grać podłączony razem do tego samego
    > akumulatora bo następuje zwarcie na wyjściach z radia i głośników.
    Jeżeli odłączyłeś tylko trafo to jak rozumiem diody zostały - próbowałeś
    zamienić kable zasilania głośników?

    Michoo

  • 5. Data: 2011-06-08 21:55:08
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    _chab_ <w...@w...pl> napisał(a):

    > Radio samochodowe, głośniki komputerowe 5.1 o mocy ~50W.
    > Podłączenie: Z radia wychodzą dwa przewody na dwa kanały, podłączone do

    Co to za przewody wychodzą z radia?
    Fabryczne wyjście liniowe (np. Cinch) czy wyjścia głośnikowe?
    Jeśli głośnikowe, to ile ich tam razem jest, konkretnie czy do każdego
    głośnika wychodzą z radia po dwa przewody?
    W radiach samochodowych o małej (do ok 7W na kanał) mocy wyjściowej głośniki
    są łączone pomiędzy wyjścia ze scalaka a masę .
    W radiach o mocy wyjściowej od ok 15 W na kanał wyjścia na głośniki są robione
    w układzie mostkowym - głośnik włączony jest pomiędzy wyjścia dwóch
    wzmacniaczy - zarówno "+" jak i "-" głośnika.
    Wystarczy zmierzyć woltomierzem - napięcia na obydwu w stosunku do masy będą
    rzędu połowy napięcia zasilania.
    Nie wolno wtedy zwierać między sobą jakichkolwiek przewodów bo albo spalą się
    scalaki albo w nowszych konstrukcjach zadziała w nich zabezpieczenie.
    Jeśli do par przewodów głośnikowych połączyłeś wtyki do wzmacniaczy kolumn to
    w momencie podłączenia robi się zwarcie wyjść głośnikowych radia poprzez masę
    wejściową tych wzmacniaczy.
    Aby to chciało działać, trzeba wziąć sygnały tylko z "plusów" wyjść
    głośnikowych radia samochodowego (ewentualnie w szereg dać kondensatory kilka
    mikrofaradów by pozbyć się stałego napięcia) oraz masy (minusa) radia -
    połączyć ją z masą wzmacniacza w kolumnach.

  • 6. Data: 2011-06-09 05:26:39
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 8 Cze, 23:55, " Wmak" <w...@g...pl> wrote:
> [...]

    Ja bym zastosował transformatory separujące. Zupełnie dobrze powinny
    tutaj spisywać się transformatory wyjściowe ze starego radia
    tranzystorowego słynne Td-48. Można też samemu nawinąć na rdzeniu
    ferrytowym np M25 o dużym Al.
    Uwzględniając to, że wyjście radia ma duży zapas mocy w stosunku do
    wejścia wzmacniacza można transformator nawinąć z dużą przekładnią
    albo wstępnie sygnał podzielić na rezystorach.
    Można też spróbować zrobić zwykły dzielnik oporowy. Do wyjścia radia
    dołącz 10k, do drugiego końca tego 10k dołącz 1k a jego drugi koniec
    podłącz do masy wzmacniacza. Wejście wzmacniacza połącz do środka
    rezystorów. Powinno zadziałać. Oczywiście to trzeba zrobić dla każdego
    kanału. Zalecałbym również aby zasilanie wzmacniacza podłączyć do jego
    kondensatora filtrującego w zasilaczu aby pominąć prostownik (musisz
    uważać aby nie pomylić + z -). Napisałeś, że zasilanie podłączyłeś
    zamiast transformatora czyli prostownik pozostał co powoduje
    "przesunięcie" masy wzmacniacza na + 0,7 V względem masy radia. Mogą
    przez to powstawać dodatkowe niekorzystne efekty bo przez te diody
    płynie prąd o zmiennej wartości zgodnie z grającą muzyką.