  • 1. Data: 2009-12-08 00:47:44
    Temat: Dioda laserowa z DVD-RW
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Zachecony licznymi opisami wykorzystania diody laserowej wydlubalem
    takowa z nagrywarki dvd Lite-on. Oczywiscie napedzilem ja, zachowujac
    wszelkie srodki ostroznosci, ze zrodla pradowego max pradem spotykanym w
    opisach, czyli 350mA. Na filmikach widac jak taki laserek zapala
    zapalke, albo przepala czarny plastik. A u mnie niestety nie, temp.
    zmierzona przy swieceniu na termopare wzrosla o 1 oC. Oczywiscie dioda
    jest chlodzona (wcisnieta w dziure w bloku miedzianym + pasta),
    przeprowadzilem proby z roznymi kolimatorami - wiazka jest spojna, a
    efektu brak. Czy ktos moze podac konkretne sprawdzone modele nagrywarek,
    z ktorych diody pozwalaja cokolwiek podgrzac promieniem?
    A moze cos zle robie? W nagrywarce byla tez druga dioda laserowa, ale IR
    do CD. BTW czemu dioda laserowa osobno kosztuje wielokrotnosc nagrywarki
    dvd? Ja rozumiem, ze ilosc/hurt itd., ale zeby az tak?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2009-12-08 09:20:42
    Temat: Re: Dioda laserowa z DVD-RW
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl>
> [...]
    > jak taki laserek zapala zapalke, albo przepala czarny plastik. A
    > u mnie niestety nie, temp. zmierzona przy swieceniu na termopare

    Moze tajemnica lezy w zachowaniu oryginalnej soczewki ?

    > BTW czemu dioda laserowa osobno kosztuje wielokrotnosc nagrywarki
    > dvd? Ja rozumiem, ze ilosc/hurt itd., ale zeby az tak?

    Chyba taki urok elektroniki .. no i moze to nie sa te same diody ..
    w sensie - porzadna i chinska za ulamek ceny.

    J.

  • 3. Data: 2009-12-08 17:14:55
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    > efektu brak. Czy ktos moze podac konkretne sprawdzone modele nagrywarek,
    > z ktorych diody pozwalaja cokolwiek podgrzac promieniem?

    Dioda laserowa ma zazwyczaj bardzo stromą charakterystykę
    prąd/moc optyczna (ściślej: wpierw bardzo płaską, potem bardzo stromą).
    Bez jakiegoś miernika mocy optycznej trudno stwierdzić, czy podałeś
    dość prądu. Być może już 360 mA da sporo większą moc. A może trzeba
    aż 400? Zgadywanka. Tylko jak podasz za dużo, dioda odmówi współpracy...

    > W nagrywarce byla tez druga dioda laserowa, ale IR
    > do CD. BTW czemu dioda laserowa osobno kosztuje wielokrotnosc nagrywarki
    > dvd? Ja rozumiem, ze ilosc/hurt itd., ale zeby az tak?

    Pierwsze moje urządzenia, do których kupuję (tak drogo) diody laserowe,
    pochodzą sprzed 10 lat i pracują do dziś. A nagrywarki wymieniam średnio
    co dwa lata. Może to jest odpowiedź?

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 4. Data: 2009-12-08 19:45:25
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Dioda laserowa ma zazwyczaj bardzo stromą charakterystykę
    > prąd/moc optyczna (ściślej: wpierw bardzo płaską, potem bardzo stromą).

    Czy chodzi o przejscie ze zwyklej emisji swiatla do akcji laserowej?

    > Bez jakiegoś miernika mocy optycznej trudno stwierdzić, czy podałeś
    > dość prądu.

    A na oko nie da sie stwierdzic? Nie mam zamiaru sprawdzac przy jakim I
    wypali oko;-), ale czy nie mozna zaobserwowac przejscia do akcji
    laserowej jakos bez miernika? Skoro najpierw jest plasko, to rozumiem,
    ze dajac prad od powiedzmy 100mA stopniowo (plynnie) do x nie zauwaze
    jakiegos naglego wzrostu jasnosci przy niewielkim wzroscie I?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2009-12-08 22:09:34
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Oczywiscie napedzilem ja, zachowujac
    > wszelkie srodki ostroznosci, ze zrodla pradowego max pradem spotykanym w
    > opisach, czyli 350mA.

    proponuje poczytac noty katalogowe takiej lub podobnej diody
    bedzie tam podany max. prad ciagly jak i impulsowy przy roznym wspolczynniku
    wypelnienia , nie przypominam sobie aby w nagrywarkach dvd montowano diody
    wytrzymujace 350mA

    300mA * 3,3V = 1W przy pracy ciaglej ( pi*dzrwi)

    glowy nie dam ale przy pracy impulsowej takie diody osiagaly nie wiecej jak
    300mW (PWM w/g noty katalogowej 20%) , przy pracy ciaglej 1/3 tego , mowa o
    diodach z nagrywarek x16

    >Na filmikach widac jak taki laserek zapala
    > zapalke, albo przepala czarny plastik. A u mnie niestety nie, temp.
    > zmierzona przy swieceniu na termopare wzrosla o 1 oC.

    termopara nie absorbuje promieniowania , tylko w 95% je odbija
    dlatego trzeba pomazac czarnym markerem przedmiot oswietlany

> [...]
    > z ktorych diody pozwalaja cokolwiek podgrzac promieniem?
    > A moze cos zle robie? W nagrywarce byla tez druga dioda laserowa, ale IR

    ja popedzalem swoja max 100mA i przepalala gabke grubosci 1cm w 1sek.

    do grawerowania w czarnym plastiku wystarczylo kilkadziesiat mA ,
    niestety promien nie byl w stanie przepalic na wylot czarnego plastiku od dyskietki

  • 6. Data: 2009-12-08 22:27:44
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    MKi wrote:

> [...]
    > dość prądu. Być może już 360 mA da sporo większą moc. A może trzeba
    > aż 400? Zgadywanka. Tylko jak podasz za dużo, dioda odmówi współpracy...

    Dokladnie. Poza tym rozrzut parametrow dosc duzy, wiec punkt pracy
    jednej diody moze byc punktem dymu drugiej - po to w diodach laserowych
    masz fotodiode (bo diody laserowe ubija sie optycznie, a nie termicznie).

    1 sztuka vs 1Meg sztuk?

    > Pierwsze moje urządzenia, do których kupuję (tak drogo) diody laserowe,
    > pochodzą sprzed 10 lat i pracują do dziś. A nagrywarki wymieniam średnio
    > co dwa lata. Może to jest odpowiedź?

    Cena sie liczy. Dyfuzja ubija wiekszosc tanich diod po 3 latach.
    W BlueRay np: jest inny problem - uzysk krysztalow jest bardzo maly, z
    czego wynika nienormalnie wysoka cena diody. 'Nienormalnie' oczywiscie
    na standarty cenowe CD/DVD.

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-12-09 06:03:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 08 Dec 2009 20:45:25 +0100, Pawel O'Pajak wrote:
    >A na oko nie da sie stwierdzic? Nie mam zamiaru sprawdzac przy jakim I
    >wypali oko;-), ale czy nie mozna zaobserwowac przejscia do akcji
    >laserowej jakos bez miernika?

    Daje sie - swiatlo z lasera jest charakterystyczne, tam sa jasniejsze
    i ciemniejsze punkty, zmienia sie to ciagle - tzn mowie o ogladaniu
    wiazki swiecacej na kartke papieru, nie zagladaniu "w paszcze".

    >Skoro najpierw jest plasko, to rozumiem,
    >ze dajac prad od powiedzmy 100mA stopniowo (plynnie) do x nie zauwaze
    >jakiegos naglego wzrostu jasnosci przy niewielkim wzroscie I?

    Teoretycznie moze byc tak ze nie zdazysz, bo dioda dostosowana do
    wypelnienia 50% :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-12-09 06:18:07
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    > ze dajac prad od powiedzmy 100mA stopniowo (plynnie) do x nie zauwaze
    > jakiegos naglego wzrostu jasnosci przy niewielkim wzroscie I?

    Przy odrobinie doświadczenia swiatlo lasera rozpoznaje się gołym okiem.
    Normalnej niespójne swiatło wygląda normalnie, tak jak przywykliśmy.
    Światło lasera daje takie charakterystyczne mienienie się wszystkiego co
    jest nim oświetlone - weż jakiś najtańszy wskażniczek laserowy i popatrz
    czym jego światło różni się od świata zwykłego LED-a.
    I teraz jeśli dioda laserowa świeci nie wykazując tej migotliwości
    światła to znaczy że raczej akcji laserowej nie ma - jak światło stanie
    się takie jak opisałem to niewątpliwie akcja laserowa została wzbudzona.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2009-12-12 12:45:42
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "nenik" <n...@o...pl> wrote in message
    > do grawerowania w czarnym plastiku wystarczylo kilkadziesiat mA ,
    > niestety promien nie byl w stanie przepalic na wylot czarnego plastiku od dyskietki

    nosnik z dyskietki zatrzymuje jedynie swiatlo widzialne i przepuszcza bliska
    podczerwien - laser dvd to 650 a cd 780 nm

  • 10. Data: 2009-12-12 13:29:34
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-12 13:45:42 +0100, "tg" <a...@b...cpl> said:

    > nosnik z dyskietki zatrzymuje jedynie swiatlo widzialne i przepuszcza
    > bliska podczerwien

    hmm... ciekawe rzeczy prawisz... Bo właśnie rozglądałem się za jakimś
    tanim filtrem IR :)
    Muszę się rozejrzeć czy są gdzieś na necie jakieś przykładowe wykresy
    absorbancji...

    --
    DJ