  • 1. Data: 2018-11-18 18:15:58
    Temat: Dlaczego w muscle cars nie stosuje się 4WD?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Mam na myśli cywilne auta, takie jak tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=a7Qn7HLfWvs

    Jeśli ktoś nie jest rajdowcem, to przy próbie dociśnięcia gazu nie
    sposób zapanować nad trajektorią ruchu samochodu. A mimo to na filmach
    widać, że przednia oś nie jest aktywna więc wnioskuję, że unika się
    takich rozwiązań.

    Mam w swoim aucie napęd na 4 koła, lubię depnąć czasem i jako amator
    stwierdzam, że i przyspieszenie jest większe, szczególnie na śliskiej
    nawierzchni (tu o wiele większe względem 2WD) i dupą nie rzuca. Same
    korzyści. Więc w czym rzecz?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-11-18 22:31:34
    Temat: Re: Dlaczego w muscle cars nie stosuje się 4WD?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 18 Nov 2018 18:15:58 +0100, Marek S napisał(a):
    > Mam na myśli cywilne auta, takie jak tu:
    > https://www.youtube.com/watch?v=a7Qn7HLfWvs

    Masz na mysli cos typu ferrari ?

> [...]
    > sposób zapanować nad trajektorią ruchu samochodu. A mimo to na filmach
    > widać, że przednia oś nie jest aktywna więc wnioskuję, że unika się

    Mysle, ze tradycja taka.

    A do tego elektronika powinna pomoc zapanowac.

    J.

  • 3. Data: 2018-11-18 23:10:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 18 Nov 2018 18:15:58 +0100, Marek S napisał(a):

    > Mam na myśli cywilne auta, takie jak tu:
    > https://www.youtube.com/watch?v=a7Qn7HLfWvs

    Muscle carów to tam wiele nie ma, może kilka na końcu.
    I istotnie idea muscle cara jest taka że ma napęd tylko na tył i już.

    Na tym filmie to ogólnie auta tzw. super-sportowe.
    I tu różnie bywa - oczywiście są dostępne z napędem na tył, ale też jest
    wiele z napędem na 4 koła.

    Co do idei które temu przyświeca - to mają być samochody najszybsze na
    torze. A na torze przy tych mocach optymalny jest napęd RWD.
    Napędzanie przednich kół zwiększa mase, zmniejsza skrętność przednich kół,
    zużywa przednie opony - a to wszystko istotne wady na torze.
    Na torach jeździ się też stosunkowo szybko, czyli na wysokich biegach,
    gdzie przeniesienie nawet sporej mocy jedną osią to nie jest jakiś istotny
    problem.

    Jak ktoś chce samochód najszybszy na krętej drodze, to będzie to AWD - coś
    w klasie Audi RS6.

    > Jeśli ktoś nie jest rajdowcem, to przy próbie dociśnięcia gazu nie
    > sposób zapanować nad trajektorią ruchu samochodu.

    Zauważ że chyba wszystkie sytuacje na tym filmie zostały celowo
    sprowokowane przez kierowcę który chciał się popisać.
    W dzisiejszych czasach jeszcze musiał na tą okazję wyłączyć ESP, albo
    przełączyć go w specjalny "drift mode" gdzie takie rzeczy się udają.

    Współczesne samochody mają ESP który bardzo ładnie pomaga opanować takie
    rzeczy.

    A na głupotę nie ma lekarstwa, a na pewno nie jest nim napęd na 4 koła ;)

> [...]
    > stwierdzam, że i przyspieszenie jest większe, szczególnie na śliskiej
    > nawierzchni (tu o wiele większe względem 2WD) i dupą nie rzuca. Same

    To nie są samochody projektowane pod jazdę na śliskiej nawierzchni.
    Dzięki napędowi na tył będą szybsze na suchym torze i o to chodzi.

    Bolid F1 też by szybciej nie pojechał gdyby mu ktoś dołożył wał, dwa
    dyferencjały i półosie z przegubami do napędzania przednich kół.
    To wbrew pozorom waży ładnych kilkadziesiąt kg.

    Tam gdzie notorycznie nie brakuje przyczepności żeby przenosić siłę
    przyspieszenia, tam szybsze okazują się samochody napędzane na jedną oś.

  • 4. Data: 2018-11-19 09:56:20
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2018-11-18 23:10, Tomasz Pyra wrote:
    [...]
    > Tam gdzie notorycznie nie brakuje przyczepności żeby przenosić siłę
    > przyspieszenia, tam szybsze okazują się samochody napędzane na jedną oś.
    Dodajmy, że na jedynie słuszna oś, tylną. Bo w moich aucie, którego
    przednią ,,oś" napędza mocarny silnik o mocy 75 KM, notorycznie brakuje
    przyczepności przy pogodzie takiej jak dzisiaj lub wczoraj. :-)

  • 5. Data: 2018-11-19 10:01:11
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 19 Nov 2018 09:56:20 +0100, JDX wrote:

> [...]
    > przednią ,,oś" napędza mocarny silnik o mocy 75 KM, notorycznie brakuje
    > przyczepności przy pogodzie takiej jak dzisiaj lub wczoraj. :-)

    A najgorzej jak trafi się czerwone światło akurat pod górkę :)

    Z drugiej strony napęd na tył też potrafi się ślizgać - w maluchu (nie
    muscle car, ale zasada przecież ta sama) zdarzyło mi się nie móc wyjechać
    z podwórka przy wiosennych roztopach bo tył się ślizgał. Od kiedy mam 4x4
    tego typu problemy wspominam jako dobry żart. Dziwię się, że wszystkie
    auta nie mają tego jeszcze seryjnie.

    Mateusz

  • 6. Data: 2018-11-19 10:42:00
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 19-11-2018 o 09:56, JDX pisze:
> [...]
    > przednią ,,oś" napędza mocarny silnik o mocy 75 KM, notorycznie brakuje
    > przyczepności przy pogodzie takiej jak dzisiaj lub wczoraj. :-)

    No to w FWD brakuje jej jeszcze bardziej i jest to bardziej niebezpieczne.

  • 7. Data: 2018-11-19 12:37:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-19 o 09:56, JDX pisze:
> [...]
    > przednią ,,oś" napędza mocarny silnik o mocy 75 KM, notorycznie brakuje
    > przyczepności przy pogodzie takiej jak dzisiaj lub wczoraj. :-)

    Przy napędzie na tył można jeszcze emulować wiskozę czy inną blokadę za
    pomocą lekkiego zaciągnięcia hamulca ręcznego - powoduje to rozdzielenie
    napędu na oba koła.
    Dotyczy to starszych pojazdów, bez elektronicznych usprawniaczy.

    W Maluchu można było spięcie mechanizmu regulować podkładkami.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2018-11-19 13:11:15
    Od: l...@g...com

    Lata 90 te, górskie okolice, sporo śniegu, pamiętam, że Maluchy jako nieliczne dawały
    radę w kopnym śniegu.

  • 9. Data: 2018-11-19 13:35:11
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 19.11.2018 o 13:11, l...@g...com pisze:
    > Lata 90 te, górskie okolice, sporo śniegu, pamiętam, że Maluchy jako nieliczne
    dawały radę w kopnym śniegu.

    W polno-leśnym błocku na Mazurach (rok 1980) też maluch spisywał się
    świetnie.

    MJ

  • 10. Data: 2018-11-19 13:39:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >W polno-leśnym błocku na Mazurach (rok 1980) też maluch spisywał się
    >świetnie.

    Maluch mial bardzo dociazaona tylna os, 400/200kg.
    Czyli - naped na trzy kola.

    Ale akurat w piasku i blocie to nie wiem czy pomaga.

    No i system TCS zapobiegajacy zerwaniu przyczepnosci, w postaci malej
    mocy silniczka :)

    J.