  • 1. Data: 2011-01-21 17:05:51
    Temat: Dołożenie dysku - robić RAID 5?
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Witam

    Jako że na moim 750 GB Seagate kończy sie powoli dostępna przestrzeń chcę
    dokupić następny dysk twardy. Najlepiej z przedziału 750GB - 2TB. Moja
    płyta główna Gigabyte GA-P35C-DS3R obsługuje sprzętowo Raid 0, 1, 5 i 10. I
    tak mi wpadło do głowy czy by tego nie wykorzystać. Przy okazji zmieniłbym
    system operacyjny z XP na 7 64bit. I teraz:
    Co myślicie o tym - czy jest sens robienia czegoś takiego i jak:
    1. Nie robić, dokupić po prostu dysk i zainstalować nowy system
    2. Zrobić jednak RAID w ten sposób, że dokupić powiedzmy 3 dyski po 750GB -
    max 2 TB i zrobić macierz, zainstalować W7, a starego Seagate podłączyć
    jako zwykły dysk będący magazynem danych (nie chcę stracić plików przy
    tworzeniu macierzy)
    3. Lub podłączyć stary dysk w jakiś inny sposób np. jako dysk systemowy, a
    z pozostałych 3 zrobić macierz
    4. Zrobić macierz, stary dysk podłączyć, skopiować na nią pliki, a potem
    przekonfigurować macierz tak by stary dysk też w niej był jako czwarty hdd
    (o ile w ogóle tak się da)
    5. Jeszcze jakoś inaczej (jak?)

    Od razu mówię, że raczej zależy mi na tym, by nie utracić danych przez
    awarie dysku więc Raid 0 odpada.

  • 2. Data: 2011-01-21 17:36:13
    Temat: Re: Dołożenie dysku - robić RAID 5?
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2011-01-21 18:05, Piotrek pisze:
> [...]
    > max 2 TB i zrobić macierz, zainstalować W7, a starego Seagate podłączyć
    > jako zwykły dysk będący magazynem danych (nie chcę stracić plików przy

    aby zrobic raid 5 potrzebujesz w sumie co najmniej 3 dyski rownej
    pojemnosci chyba ze Ci nie pzreszkadza ze bedziesz mail powierzchnie
    rowna liczbie dyskow-1 * pojemnosc najmniejszegoe dysku. w RAID 5 jeden
    dysk moze pasc bez utraty danych.

    --
    the_foe

  • 3. Data: 2011-01-21 17:52:13
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Dnia Fri, 21 Jan 2011 18:36:13 +0100, the_foe napisał(a):

> [...]
    > pojemnosci chyba ze Ci nie pzreszkadza ze bedziesz mail powierzchnie
    > rowna liczbie dyskow-1 * pojemnosc najmniejszegoe dysku. w RAID 5 jeden

    zdaję sobie z tego sprawę, chciałbym jednak wiedzieć czy byłby sens robić
    Raid własnie z uwagi na bezpieczeństwo danych - i jak go konkretnie zrobić
    w takiej sytuacji, czy też kupić tylko 1 dysk i nie robić Raid a bawić się
    w backupy powiedzmy na płytach blu-ray.

  • 4. Data: 2011-01-21 17:57:46
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 21.01.2011 Piotrek <b...@o...pl> napisał/a:

> [...]
    > w takiej sytuacji, czy też kupić tylko 1 dysk i nie robić Raid a bawić się

    Kup dwa dyski takie same, postaw RAID1, a stary dołóż obok jako magazyn
    danych mało ważnych.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2011-01-21 18:00:33
    Od: geyb <g...@g...pl>

    RAID 5 i backup to zupełnie różne sprawy. RAID nie zastępuje backupu.
    Natomiast RAID jest świetnym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo
    danych. Wprawdzie 3 dyski zamiast jednego to 3x większe
    prawdopodobieństwo, że dysk padnie (he he he), ale przynajmniej masz
    gwarancję, że nie stracisz danych. Masz czas, żeby spokojnie pójść do
    sklepu, kupić kolejny dysk i odbudować macierz.
    Na moim serwerze jest jeszcze dodatkowy dysk skonfigurowany jako
    "spare", żeby można było odbudować macierz od razu i naprawdę na
    spokojnie iść do sklepu po nowy... :)
    A backup trzeba robić swoją drogą.

    g.

  • 6. Data: 2011-01-21 23:55:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Jan 2011, Samotnik wrote:

    > Kup dwa dyski takie same, postaw RAID1, a stary dołóż obok jako magazyn
    > danych mało ważnych.

    "geyb" już napisał obok.
    Miało być "jako magazyn BARDZO ważnych danych"!

    Jak Ci jakiś program/wirus/Ty sam :P nadpisze ważne dane, to
    tego całego RAIDa 1 (lub 5) będziesz sobie mógł... (wpisać
    ulubioną propozycję ;))

    "użyszkodnicy komputerów dzielą się na tych co robią *BACKUPY*..."
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-01-22 01:25:04
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "geyb" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    > RAID 5 i backup to zupełnie różne sprawy. RAID nie zastępuje backupu.
    > Natomiast RAID jest świetnym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo
    > danych.

    Tylko przy założeniu, że są marne dyski i świetnej jakości kontroler.
    Niestety to założenie się nie sprawdza.

> [...]
    > żeby można było odbudować macierz od razu i naprawdę na spokojnie iść do

    Tyle, że autor wątku nie ma do dyspozycji serwera. Nie o taki komputer tu
    chodzi.

  • 8. Data: 2011-01-22 09:54:59
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sat, 22 Jan 2011 02:25:04 +0100,
    MC <m...@g...pl> screamed:

    > Tylko przy założeniu, że są marne dyski i świetnej jakości kontroler.
    > Niestety to założenie się nie sprawdza.

    Podnosi ich bezpieczeństwo (przed padem dysku) oraz przede wszystkim
    ich dostępność.

    > Tyle, że autor wątku nie ma do dyspozycji serwera. Nie o taki komputer tu
    > chodzi.

    W moim desktopie mam RAID1 + osobny dysk synchronizowany raz dziennie.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:238B ]
    [ 10:53:37 user up 12690 days, 22:48, 1 user, load average: 0.00, 0.98, 0.35 ]

    Sex is like a bridge game -- if you have a good hand no partner is needed.

  • 9. Data: 2011-01-22 10:19:15
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Piotrek napisa?(a):

    > zdaję sobie z tego sprawę, chciałbym jednak wiedzieć czy byłby sens robić
    > Raid własnie z uwagi na bezpieczeństwo danych

    RAID nie sluzy do tego aby *zabezpieczyc dane* tylko do tego aby
    zabezpieczyc *dostep* do danych (np w czasie awarii jednego dysku).

    W celu *zabezpieczenia danych* stosuje sie backup.

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 10. Data: 2011-01-22 11:49:42
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Piotrek"
    >Od razu mówię, że raczej zależy mi na tym, by nie utracić danych przez
    >awarie dysku więc Raid 0 odpada.

    Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że RAID to nie backup?

    --
    | K...@e...eu.org |