  • 1. Data: 2014-04-08 08:14:27
    Temat: Dysk SSD ile procent zapasu
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    Witam,

    Zamierzam wymienić w laptopie dysk HDD na SSD. Aktualnie mam tam około
    300GB danych. Jaki nadmiar należy przewidzieć w wielkości dysku SSD tak
    by nie popsuć jego wydajności i trwałości? Kiedyś czytałem, że w
    rozwiązaniach storage'owych z NTFS zaleca się wykorzystanie maks. 50%
    przestrzeni dyskowej.
    Na razie przymierzam się do zakupu Samsunga 840 Pro 512GB

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2014-04-08 23:32:11
    Temat: Re: Dysk SSD ile procent zapasu
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > storage'owych z NTFS zaleca się wykorzystanie maks. 50% przestrzeni dyskowej.

    Z moich doświadczeń wynika, że 10% powinno wystarczyć do zachowania dysku w
    formie - mam tu na mysli dysk systemowy, ale cały zaszyfrowany, więc w pewnym
    sensie jakby cały pełny. Początkowo próbowałem bez żadnego "nadmiaru" i
    wydajność leciała na łeb na szyję (prędkość zapisu spadła 10x).

    Na obecnym dysku sys (OCZ Vertex 4 128GB) stosuję wprawdzie 50% nadmiar, ale
    tylko dlatego, że przenosiłem na niego działający system z 2x mniejszego dysku i
    tak już zostało, a że miejsca nie brakuje, to nic z tym nie robię. Dysk działa
    od ok. 1,5 roku, testuję regularnie - ZERO spadku wydajności.

  • 3. Data: 2014-04-09 00:21:59
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 08 Apr 2014 08:14:27 +0200
    doszła do mnie wiadomość <li0449$356$1@node2.news.atman.pl>
    od Piotr Rezmer <p...@b...pl> :
> [...]
    >przestrzeni dyskowej.
    >Na razie przymierzam się do zakupu Samsunga 840 Pro 512GB

    Tu masz testy dysków spartycjonowanych w stu procentach i tych samych
    dysków spartycjonowanych w siedemdziesięciu pięciu procentach:
    http://www.anandtech.com/show/7708/ocz-vertex-460-24
    0gb-review/2
    Widać przepaść, ale trzeba pamiętać, że ten test polega na zapełnieniu
    partycji roboczej losowymi danymi w stu procentach, w wyniku czego
    dyskowi kończy się sparse area i przechodzi w tryb read-modify-write.
    Takie coś nie ma prawa zajść jeśli masz system obsługujący TRIM i
    będziesz pilnował, aby na dysku zawsze zostawało kilkadziesiąt
    gigabajtów wolnego miejsca.
    Ja zawsze zostawiam(na dyskach SSD) 20-40 procent wolnego miejsca
    (niespartycjonowanego i strimowanego), a jak zaczyna mi go brakować,
    to powiększam partycje za pomocą GParted.
    Co pewien czas warto też zrobić backup-->secure erase-->restore,
    dzięki czemu można się pozbyć "osieroconych" bloków i przywrócić dysk
    do "fabrycznej" wydajności.

  • 4. Data: 2014-04-09 09:10:56
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:

> [...]
    > Co pewien czas warto też zrobić backup-->secure erase-->restore,
    > dzięki czemu można się pozbyć "osieroconych" bloków i przywrócić dysk

    Dzięki za precyzyjną odpowiedź. Wygląda, że migrując dysk HDD 320 GB na
    SSD 512GB od razu będę mieć bezpieczny bufor,może nawet zwiększę
    przestrzeń użytkową do 450 GB. Ciekawy pomysł z nałożeniem "quoty" za
    pomocą partycji :)

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2014-04-09 23:04:28
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" napisał w wiadomości grup
    com...
    > Co pewien czas warto też zrobić backup-->secure erase-->restore,
    > dzięki czemu można się pozbyć "osieroconych" bloków i przywrócić dysk
    > do "fabrycznej" wydajności.

    Czyli dalej SSD to gadżet.

  • 6. Data: 2014-04-09 23:33:19
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 09/04/2014 22:04, qwerty wrote:

    > Czyli dalej SSD to gadżet.

    A ja mam Raid 0 na SSD. Ciekawe kiedy polegne. ;)

  • 7. Data: 2014-04-09 23:35:19
    Od: mr misio <m...@g...pl>

    Użytkownik qwerty napisał:
    > Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" napisał w wiadomości grup
    com...

    > Czyli dalej SSD to gadżet.

    Ano.

    http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

  • 8. Data: 2014-04-10 08:55:19
    Od: borsuk <b...@a...pl>

    W dniu 2014-04-09 23:04, qwerty pisze:

    > Czyli dalej SSD to gadżet.
    taki sam, jak PC

  • 9. Data: 2014-04-10 13:09:15
    Od: "tolek" <t...@n...spamu>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" news:uaq8k91mshmulvp65go3lhfk0p8cfsk1b0@4ax.com

    > Tu masz testy dysków spartycjonowanych w stu procentach i tych samych
    > dysków spartycjonowanych w siedemdziesięciu pięciu procentach:
> [...]

    Czy można na chłopski rozum wyjaśnić skąd taka różnica w wydajności?
    Wtedy taki dysk gdzie partycja zajęła 75% (czyli 25% pozostawione wolne,
    nieprzydzielone z całkowitej pojemności dysku?) robi sobie "coś" poza tymi
    75% czego by nie mógł zrobić gdyby partycja zajęła 100% pojemności dysku
    SSD?
    Co tam takiego się odbywa, że taki skok wydajności? Podmienia sobie sam co
    jakiś czas komórki pamięci spoza przydzielonego obszaru (czyli świeże,
    niezdegradowane ciągłymi zapisami) gdy dana komórka już za dużo zapisów
    zaliczyła i zaczyna zwalniać? Inne zjawisko?

  • 10. Data: 2014-04-10 13:50:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    tolek <t...@n...spamu> wrote:

    > Czy można na chłopski rozum wyjaśnić skąd taka różnica w wydajności?

    Stąd, że komórki pamięci flash nie da się zmodyfikować w obie strony.
    Można ustawić jej jedną wartość (jeśli dobrze pamiętam zmienić z 1 na
    0), ale ustawienie przeciwnej wartości nie jest takie proste - trzeba
    skasować część pamięci i zapisać znowu, tym razem nie ustawiając danej
    wartości w danej komórce. A to kasowanie trwa. Dlatego jeżeli jest
    trochę wolnej przestrzeni, to kontroler unika tego kasowania,
    wykorzystując te wolne obszary.

    Gdzieś w necie była prezentacja, jak to dokładnie działa, szukaj po
    hasłach:

    - wear leveling
    - ssd discard
    - ssd trim