  • 1. Data: 2017-03-04 01:50:30
    Temat: Dysk pada?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Mam w jednym z komputerów dysk, którego parametry i dane S.M.A.R.T. są
    na zrzutach ekranu z programu GSmartControl -
    <http://gsmartcontrol.sourceforge.net/>.

    <http://i68.tinypic.com/i3yvzt.jpg>
    <http://i66.tinypic.com/nz0soh.jpg>

    CrystalDiskInfo podaje takie dane:

    -- S.M.A.R.T. ----------------------------------------------------
    ----------
    ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name
    01 118 _99 _34 00000ABC9900 Liczba błędów odczytu
    03 _98 _98 __0 000000000000 Czas do "rozkręcenia" talerzy dysku
    04 100 100 _20 000000000136 Ilość cykli start/stop
    05 100 100 _36 000000000000 Ilość realokowanych sektorów
    07 _81 _60 _30 00010935980E Liczba błędów pozycjonowania
    09 _89 _89 __0 0C9500002789 Czas pracy dysku
    0A 100 100 _97 000000000000 Liczba prób uruchomienia osi napędowej dysku
    0C 100 100 _20 000000000131 Ilość włączeń dysku
    B8 100 100 _99 000000000000 Błędy "End-to-End"
    BB 100 100 __0 000000000000 Zgłoszone nienaprawialne błędy
    BC 100 _25 __0 014001400153 Limit czasu dla komendy
    BD 100 100 __0 000000000000 High Fly Writes
    BE _56 _44 _45 00022E1A002C Temperatura "przepływu powietrza"
    BF 100 100 __0 000000000004 Częstotliwość występowania błędów
    spowodowanych wstrząsem
    C0 100 100 __0 00000000001E Ilość wyłączeń spowodowanych odcięciem zasilania
    C1 __1 __1 __0 000000034D23 Ilość cykli obciążenia/odciążenia
    C2 _44 _56 __0 00140000002C Temperatura dysku
    C3 _55 _39 __0 00000ABC9900 Częstotliwość występowania "błędów w locie"
    C4 _90 _90 _30 AF4200002384 Liczba operacji realokacji
    C5 100 100 __0 000000000000 Liczba sektorów niestabilnych (oczekujących
    na remapowanie)
    C6 100 100 __0 000000000000 Ilość nie naprawionych sektorów
    C7 200 200 __0 000000000000 Liczba błędów CRC podczas pracy w trybie
    Ultra DMA
    FA __1 __1 __0 00000000622F Liczba prób ponownego odczytu po błędzie
    FB 100 __1 __0 000000000D0D Specyficzne dla dostawcy
    FC 100 __1 __0 0000000003E7 Specyficzne dla dostawcy
    FE 100 100 __0 000000000000 Ochrona przed upadkiem

    Chciałbym potwierdzić, czy z nim jest bardzo mocno tragicznie? Dysk
    posiada 320GB. Mam pod ręką dysk 160GB, który mogę sformatować i
    przenieść dane z tego 320GB (system Win 7 i trochę danych - w sumie 70GB).

    K.

  • 2. Data: 2017-03-04 16:41:58
    Temat: Re: Dysk pada?
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 4 marca 2017 01:50:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:

    Nie jest tragicznie.
    Czasem dyski jeszcze w fabryce maja ten parametr podniesiony.
    Ale jesli ci sie on zacznie podnosic to bym z niego zrobił magazyn przenosny a system
    postawił na innym dysku.

    Aby sie upewnić musiał byś zrobić mu full skan z zapisem.
    To przecwiczy cala powierzchnie i dysk bedzie miał szansę sprawdzić swój stan w
    kazdym sektorze...
    Ale moze sie wtedy okazac ze w miejscach gdzie nie dokonywałeś odczytów/zapisów dysk
    jest uszkodzony i wtedy sie ujawni utrata danych...
    Tak więc przed całą akcją zrób backup :)

  • 3. Data: 2017-03-04 21:19:33
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-03-04 o 16:41, s...@g...com pisze:
    > W dniu sobota, 4 marca 2017 01:50:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:
    Sprawdż lepiej w (w Windows to w ikonę start- prawym klawiszem myszy) i
    wejdź w Zarządzanie Dyskami.
    Tam zobaczysz informację czy dysk sprawny, czy pada,

    --
    animka

  • 4. Data: 2017-03-05 02:15:29
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2017-03-04 16:41, s...@g...com pisze:
> [...]

    > Czasem dyski jeszcze w fabryce maja ten parametr podniesiony.
    > Ale jesli ci sie on zacznie podnosic to bym z niego zrobił magazyn przenosny a

    To właśnie mi chodzi po głowie - magazyn danych na mniej ważne rzeczy.
    CrystalDiskInfo określa stan jako "dobry".

> [...]

    dysk jest
    > uszkodzony i wtedy sie ujawni utrata danych...

    A jaki program byś do tego polecił? Bo ja - z reguły - gdy trafia do
    mnie dysk, który mogę wykorzystać na inne cele to robię wymazywanie
    całego dysku z nadpisywaniem 0 i kasowaniem boot sectora. Wtedy nawet
    drobne błędy w sektorach potrafią zniknąć na zawsze i porządkuje się
    struktura dysku. Kilka razy tak miałem, że dysk, który wykazywał jakieś
    błędne sektory po takiej operacji wracał do zdrowia i już nigdy mu
    więcej błędy nie wyskakiwały.

    > Tak więc przed całą akcją zrób backup :)

    Pewnie najpierw zrobię klonowanie na ten 160GB a potem mógłbym testować.
    To jest dysk (ten 320GB) kupiony razem z komputerem - poleasingowcem. A
    że komputerek jest mały, mało też prądu bierze to chciałem go (kiedyś)
    rozbudować. Miałem na oku nawet dysk SSD do tego komputera i poważnie
    nosiłem się z inwestycją w niego, ale gdy w ciągu 3-ech ostatnich dni
    podrożał o 30 złotych to daję sobie na razie spokój. Pamięci dawno temu
    miałem upatrzone, ale teraz kosztują 2,5 raza więcej, niż poprzednio,
    więc na razie też sobie daruję. W tej chwili jedynie chcę ten trefny
    dysk 320GB podmienić, a że to Seagate, a za Seagate'ami nigdy nie
    przepadałem, bo to - IMHO - najbardziej awaryjne dyski ever, to tym
    bardziej.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 5. Data: 2017-03-05 03:22:36
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2017-03-05 at 02:15, Krystek wrote:

    > A jaki program byś do tego polecił?

    Skoro to Seagate, to spróbuj SeaTools:
    http://www.seagate.com/pl/pl/support/downloads/seato
    ols/

    --
    mrg

  • 6. Data: 2017-03-05 16:57:48
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 5 marca 2017 02:15:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:
> [...]

    Metoda dowolna.
    Najpier zgraj dane. Jak zgrasz wszystkie to polowa sukcesu.
    Nastepnie możesz go wyzerować. I sprawdzasz smarta.
    I nastepnie zapisujesz 255. I znowu smart.

    Za drugim razem juz nie powinno być przemapowań.
    jak są to jeszcze raz zerujesz, jak znowu licznik sie podniósł to wiesz ze jest
    kiepsko...

  • 7. Data: 2017-03-05 17:36:38
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle s...@g...com napisał w Saturday 04 of March
    2017 16:41:

    > W dniu sobota, 4 marca 2017 01:50:32 UTC+1 użytkownik Krystek
    > napisał:

    > Czasem dyski jeszcze w fabryce maja ten parametr podniesiony.

    Masz na myśli liczbę błędów odczytu?

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 8. Data: 2017-03-05 22:36:40
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik napisał:

    > Nie jest tragicznie.
    > Ale jesli ci sie on zacznie podnosic to bym z niego zrobił magazyn
    > przenosny a system postawił na innym dysku.

    Dziwna logika. System bardzo łatwo odzyskać z obrazu. Natomiast utraconych
    wskutek awarii dysku własnych danych nic nie uratuje.

    Pzdr

  • 9. Data: 2017-03-06 08:15:01
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 5 marca 2017 17:36:39 UTC+1 użytkownik Jan Stożek napisał:
    > Po głębokim namyśle s...@g...com napisał w Saturday 04 of March
    > 2017 16:41:

    > Masz na myśli liczbę błędów odczytu?

    Nie, liczbę realokacji.

    Z tego co pamietam jedni producenci po inicjalnym formacie ten parametr zerują i mimo
    że inicjalny format przemapowywał sektory to licznik wskazywał zero.

    Inni zostawiali go jak był.

    I w efekcie nawet nówka sztuka mogła mnieć go podniesiony.

    Brak wspólnego jednolitego standardu w tym zakresie nieco utrudnia ocene czy jeszcze
    jest dobrze czy już źle.
    ale pewne poszlaki wskazują że jak ten parametr sie podnosi to znaczy ze już dobrze
    nie będzie:
    https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.#Background

    A field study at Google [3] covering over 100,000 consumer-grade drives from December
    2005 to August 2006 found correlations between certain SMART information and actual
    failure rates. In the 60 days following the first uncorrectable error on a drive
    (SMART attribute 0xC6 or 198) detected as a result of an offline scan, the drive was,
    on average, 39 times more likely to fail than a similar drive for which no such error
    occurred.

    A więc puszczać skan/wipe i obserwować...

  • 10. Data: 2017-03-06 08:37:23
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 5 marca 2017 22:41:36 UTC+1 użytkownik Kamil napisał:

    > Dziwna logika. System bardzo łatwo odzyskać z obrazu. Natomiast utraconych
    > wskutek awarii dysku własnych danych nic nie uratuje.

    Jaka dziwna?
    Bierzesz dysk do kolegi, nagrywasz filmy, przynosisz do siebie, zgrywasz u siebie.
    Jak padnie to masz powód aby do kolegi iśc ponownie z innym dyskiem. Jak nie padnie
    to oglądasz filmy i wracasz do kolegi za tydzień...