  • 1. Data: 2020-06-11 11:44:58
    Temat: Działająca biblioteka C do VS1003?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Próbuję właśnie uruchomić urządzenie posiadające sprzętowy dekoder MP3
    VS1003. Urządzenie wykonałem w dwóch wariantach: z układem
    PIC32MX795F512L oraz szesnastobitowym układem PIC24 (zacząłem od tego
    drugiego, ale w międzyczasie postanowiłem przenieść projekt na układ 32
    bitowy). Ma to znaczenie o tyle, że w obydwu wersjach kod zachowuje się
    tak samo, czyli raczej można wykluczyć problem wynikający ze specyfiki
    sprzętowej, np. pin zajęty przez jakieś układ peryferyjny.

    Płytki zostały zaprojektowane w oparciu schematy z PDF-ów producenta. W
    obydwu wersjach schemat jest identyczny, a ukłąd ścieżek prawie
    identyczny. Przyglądałem się wielokrotnie i błędów w połączeniach nie
    dostrzegam.

    Od strony programowej próbowałem posłużyć się tym kodem z STM32
    znalezionym na GitHubie, portując go na PIC24/PIC32.

    https://github.com/digao6975/stm32-player/tree/maste
    r/src

    Dekoder częściowo działa. W pętli głównej czytam do bufora po kawałku
    plik MP3, a potem wysyłam te dane do układu. Przed wysłaniem każdego
    kolejnego bajtu czekam w pętli na ustawienie linii DREQ (tymczasowa
    prowizorka, lepiej byłoby to zrobić na przerwaniach). Po dotarciu do
    końca pliku zaczynam go czytać od nowa.

    Dźwięk jest odtwarzany, ale najlepsze co uzyskałem to "ćwierkający"
    efekt. Co ciekawe najlepsze efekty uzyskałem przy małym buforze na
    fragmenty danych z pliku (zaledwie 16 bitów). Gdy ustawię więcej,
    "ćwierkanie" staje się szybsze przechodzi w szum albo wręcz nastaje
    cisza. Efekty nie są też w 100% powtarzalne, nie zawsze odtwarzanie chce
    się rozpocząć.

    Co najdziwniejsze, przy większych rozmiarach bufora program szybciej
    dociera do końca pliku, jakby linia DREQ nic nie dawała - jej
    konfigurację po stronie MPU sprawdzałem wiele razy i wszystko wydaje się
    być ok.

    W tej chwili skończyły mi się pomysły i jeśli nic innego nie przyjdzie
    mi do głowy, przeportuję popularną bibliotekę z Arduino, napisaną w C++.
    Nie chciałbym jednak wyważać otwartych drzwi, jeśli istnieje jakaś dobra
    biblioteka w C, którą można łatwo przenosić między rodzinami
    mikrokontrolerów, albo która ma wersję dla PIC32.

  • 2. Data: 2020-06-11 15:49:14
    Temat: Re: Działająca biblioteka C do VS1003?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Jun 2020 11:44:58 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > plik MP3, a potem wysyłam te dane do układu. Przed wysłaniem każdego
    > kolejnego bajtu czekam w pętli na ustawienie linii DREQ

    Dlaczego? Stan wysoki na DREQ zezwala przesłanie bez sprawdzania
    stanu linii DREQ min. 32 bajtów kolejnych danych ze strumienia.
    Jeśli po wysłaniu każdego bajtu sprawdzasz stan linii DREQ może to
    być za wolne i powodujesz buffer underrun dekodera.
    Oczywiście może być jeszcze problem, że przesyłane dane są
    porozrywane, gdzieś przy czytaniu z pliku gubisz bajty lub nie
    przesyłasz całego odczytanego z pliku bufora do vs'a tylko jakiś
    jego fragment.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2020-06-11 15:53:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
    > Co najdziwniejsze, przy większych rozmiarach bufora program szybciej
    > dociera do końca pliku, jakby linia DREQ nic nie dawała - jej

    Taki efekt występuje gdy do vs'a przesyłasz popsuty strumień i vs
    szybko "przewija" do przodu szukając początek prawidłowej ramki,
    wtedy DREQ rzadko robi się low bo nie ma pełnego dekodowania
    strumienia.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2020-06-11 17:59:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.06.2020 15:53, Marek wrote:

    > Taki efekt występuje gdy do vs'a przesyłasz popsuty strumień i vs szybko
    > "przewija" do przodu szukając początek prawidłowej ramki, wtedy DREQ
    > rzadko robi się low bo nie ma pełnego dekodowania strumienia.

    Dokładnie tak to właśnie brzmi - jakby strumień dźwiękowy co chwilę
    przeskakiwał o chwilę do przodu, z charakterystycznym "ćwierknięciem".
    Poświęciłem jeszcze chwilę czasu na przeportowanie teb biblioteki z Arduino:

    https://github.com/andykarpov/VS1003

    Efekt jest dokładnie taki sam, więc to ja muszę robić coś źle.

    Kod odpowiedzialny za odczyt i przesyłanie ich do ukłądu wygląda
    następująco:

    res = f_read(&fsrc, buffer, sizeof(buffer), &br);
    if(res == FR_OK) {
    VS1003_playChunk(buffer, br);
    }
    //End of file
    if(br == 0) {
    res = f_lseek(&fsrc, 0);
    if (res != FR_OK) printf("f_lseek ERROR\r\n");
    else printf("f_lseek OK\r\n");
    }

    Kod funkcji VS1003_playChubk() można znaleźć tutaj, ja po prostu
    przeniosłem go z C na C++.

    https://github.com/andykarpov/VS1003/blob/master/VS1
    003.cpp

    Eksperymentuję też z rozmiarami bufora i odstępami czasowymi pomiędzy
    kolejnymi odczytami z pliku i zapisami do VS1003. Udaje mi się uzyskać
    lepsze i gorsze efekty, ale za każdym razem są one dalekie od ideału.

    Może robię coś nie tak i plik należy czytać w specyficzny sposób? Albo
    nie wszystkie formaty MP3 są kompatybilne z tym układem? Albo trzeba
    odczytać metadane i w oparciu o nie skonfigurować układ?

  • 5. Data: 2020-06-11 19:54:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chyba, że ten układ potrzebuje bardziej zaawansowanego buforowania po
    stronie MCU? Coś na zasadzie dwóch buforów: jeden aktywny i drugi
    zapasowy. Z pierwszego pobierane są dane paczkami po 32 bajty w momencie
    ustawienia pinu DREQ, a drugi czeka na swoją kolej. Gdy pierwszy się
    opróżni, drugi jest oznaczany jako aktywny, a pierwszy wypełnia się
    kolejną porcją danych z pliku.

  • 6. Data: 2020-06-11 20:03:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Jun 2020 17:59:51 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Może robię coś nie tak i plik należy czytać w specyficzny sposób?

    Rozumiem, że ten cytowany kod jest w pętli?
    Jedyne co mi przychodzi do głowy to, że pin DREQ nie jest prawidłowo
    skonfigurowany w mcu (odczyt stanu nie jest prawidlowy: w
    rzeczywistości vs ma pełny bufor a funkcja i tak mu wysyła dane).

    > Alno nie wszystkie formaty MP3 są kompatybilne z tym układem?

    Kompatybilność masz w datasheet vs'a, ale raczej musiałby to być dość
    skrajny przypadek pliku MP3.

    >Albo trzeba
    > odczytać metadane i w oparciu o nie skonfigurować układ?

    Nie, vs robi to automatycznie czytając format z każdej ramki MPEG
    podczas feedu, stąd możesz plik zacząć nawet odtwarzać ze środka.
    Natomiast w przypadku formatów pcm np. wav musisz przesłać plik od
    początku by vs z headera pliku odczytał sobie wpierw metadane
    (częstotliwość próbkowania, liczna kanałów, liczbę bitów/próbkę itp.)
    i o ile pamiętam jeśli chce się przerwać odtwarzanie wav przed jego
    końcem i zacząć odtwarzać inny plik/format to trzeba ten koniec
    odpowiednio zasygnalizować zapisem w specjalnym rejestrze. W nagłówku
    wav jest liczba sampli stąd vs wie kiedy plik się "kończy" i należy
    od nowa analizować prZycjodzavy strumień by go zidentyfikować
    (wav/MP3 itp).

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-06-11 20:10:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Jun 2020 19:54:34 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > stronie MCU? Coś na zasadzie dwóch buforów: jeden aktywny i drugi
    > zapasowy. Z pierwszego pobierane są dane paczkami po 32 bajty w

    Bufor vs'a to ok 8kB, gdy DREQ jest high oznacza to, że minimum 32
    bajty można przesłać ale może to być więcej. Sprawdź czy ma pewno
    wyrabia się mcu (nie ma sytuacji, że dreq jest cały czas high) oraz
    czy nie występuje stacja przeciwna - mcu przelewa vs'a danymi bo
    widzi dreq cały czas high (zle skonfigurowany pin, brak połączenia
    elektrycznego z vs).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2020-06-11 23:30:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.06.2020 20:03, Marek wrote:

    > Rozumiem, że ten  cytowany kod jest w pętli?

    Tak, kod jest uruchamiany w pętli głównej.

    > Jedyne co mi przychodzi do głowy to, że pin DREQ nie jest prawidłowo
    > skonfigurowany w mcu (odczyt stanu nie jest prawidlowy: w rzeczywistości
    > vs ma pełny bufor a funkcja i tak mu wysyła dane).

    To była pierwsza rzecz, jaka przyszła mi do głowy. Tyle tylko, że:

    1) Sprawdziłem kilka razy. Na najnowszej wersji płytki (tej z PIC32)
    DREQ to RC1. Konfiguracja tego pinu wygląda u mnie następująco:
    #define VS_DREQ_TRIS TRISCbits.TRISC1
    #define VS_DREQ_PIN PORTCbits.RC1
    VS_DREQ_TRIS = 1;

    2) Pin RC1 ma tylko jedną alternatywną funkcją jest T2CK. Nigdzie w tym
    projekcie nie wykorzystuję Timera2, a już na pewno nie z zewnętrznym
    taktowaniem.

    3) Bliźniaczy problem występuje także na płytce z PIC24, a tam piny są
    inne. Musiałem to uwzględnić przenosząc kod i byłoby mało prawdopodobne,
    gdybym robiąc to popełnił identyczny błąd. Kod z drugiej płytki też
    sprawdziłem parokrotnie.

    4) Z linii DREQ korzysta także funkcja inicjująca VS1003, a ona
    przechodzi prawidłowo.

    Spróbowałem jeszcze następującego kodu w pętli głównej:

    while (VS_DREQ_PIN) {
    br = 0;
    res = f_read(&fsrc, buffer, 32, &br);
    if (res == FR_OK && br) {
    data_mode_on();
    for (i=0; i<br; i++) VS1003_SPI_transfer(buffer[i]);
    data_mode_off();
    }
    if (br == 0) {
    VS1003_stopSong();
    VS1003_startSong();
    f_lseek(&fsrc, 0);
    }
    }

    Efektem jest świergot w słuchawkach, jakby dźwięk byl bardzo szybko
    przewijany na podglądzie. Potem pojawia się terkot, po którym następuje
    cisza.

  • 9. Data: 2020-06-12 10:32:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, przyczyna się znalazła i okazała się być całkowicie sprzętową - pin
    TEST był niepodłączony do VCC. Takie rzeczy mogłyby mieć swoją drogą
    wewnętrzne pull-upy...

  • 10. Data: 2020-06-12 10:53:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Jun 2020 23:30:48 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > while (VS_DREQ_PIN) {
    > br = 0;
    > res = f_read(&fsrc, buffer, 32, &br);
    > if (res == FR_OK && br) {
    > data_mode_on();
    > for (i=0; i<br; i++) VS1003_SPI_transfer(buffer[i]);
    > data_mode_off();
    > }
    > if (br == 0) {
    > VS1003_stopSong();
    > VS1003_startSong();
    > f_lseek(&fsrc, 0);
    > }

    Ten kod nie jest optymalny dla vs'a.
    Jak dreq jest wysoki to dopiero robisz fread, a to już za późno. Na
    DREQ high musisz już mieć gotowy odczytany z sd bufor w ram a nie
    dopiero go czytać z sd. Sekwencja powinna wyglądać tak: najpierw
    czytasz pierwszy bufor, wysyłasz go do vs'a tak długo aż
    zasygnalizuje DREQ low, dopiero wtedy uzupelniasz/czytasz następny
    bufor z sd i sprawdzasz przed jego wysłaniem czy dreq jest high.
    Bufor w ram na dane (typu FIFO) musisz mieć min 10kB (musi być
    większy niż bufor vs'a) bo inaczej pierwsze wypełnienie bufora vs'a
    będzie zbyt płytkie, co nie da czasu na odczyt kolejnej porcji danych
    (fread możesz robić tylko wtedy gdy w buforze vs'a jest wystarczająco
    dużo danych).
    Inaczej zawsze będziesz miał zawsze nieczyste odtwarzanie z różnymi
    dziwnymi efektami.
    W pętli czytania zrób też tymczasowy printf gdy DREQ jest low, by się
    upewnić czy faktycznie mcu widzi ten stan.
    Jeszcze jest kwestia SPI, czy driver SPI vs'a na pewno czeka na
    przesłanie całego bufora SPI (bufora słowa SPI) przed wysłaniem
    następnego słowa?

    {

    --
    Marek