  • 1. Data: 2014-01-11 22:44:32
    Temat: Dziwne zachowanie wyświetlacza na HD44780 - sterowanie 4bitowe
    Od: "kk" <...@...pl>

    Dziwna sprawa ...
    Jest wyświetlacz LCD 4x 20 znaków na układzie HD44780 .

    https://www.sparkfun.com/datasheets/LCD/HD44780.pdf

    Zgodnie z instrukcją ze str 46 po właczeniu zasilania wyświetlacz ustawia
    się w trybie 8-bitowym.
    Aby przejść na 4 bity jest opisana procedurka.
    Wszystko działa.
    Znaczy się : włączam zasilanie, procesor przestawia toto na 4 bity i śmiga.

    Ale ...

    Po wykonaniu resetu procesora bez wyłączania zasilania
    opisana w pdf-ku procedura przełącza wyświetlacz na tryb 8-bitowy.
    I pokazują się krzaczki.
    Kolejny reset i mamy ponownie tryb 4-bitowy.
    I tak w kółko.

    Czy to normalne czy ja coś porąbałem ?
    A może jest sposób aby sprawdzić w jakim trybie aktualnie pracuje
    wyświetlacz ?

    kk

  • 2. Data: 2014-01-12 10:09:13
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Nie bardzo rozumiem na czym polega problem, HD'ki inicjuje się zawsze po
    > podaniu zasilania lub ich resetowaniu niezależnie czy transmisja jest 4
    > czy 8 bitowa.

    Problem polega na tym, że gdy zresetuję procesor bez wyłączania zasilania
    wyświetlacz przehodzi w tryb 8-bitowy.
    Muszę wtedy zrobić ponowny restart i mam znowu 4 bity.
    Kolejny reset - 8 bitów , kolejny ... itd.

    Ale sprawa nieco się wyjasniła (albo jeszcze bardziej zagmatwała)

    Podmieniłem wtświetlacz na starszy i wszystko jest OK.

    kk

  • 3. Data: 2014-01-12 11:09:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 12 Jan 2014 10:09:13 +0100, "kk" <...@...pl> wrote:
    > Problem polega na tym, że gdy zresetuję procesor bez wyłączania
    zasilania
    > wyświetlacz przehodzi w tryb 8-bitowy.

    Kiedyś uruchamianiełem wyświetlaczac cog, który zgodny z hd 44780,
    przy komunikacji bez sprawdzania busy bit wymagał dłuższych czasów
    niż inne lcd w tym standardzie bo inaczej krzaczkował. Napisałeś
    trochę za mało aby postawić diagnozę.
    Nie napisałeś czy korzystasz z busy bit czy czekasz wymagane
    opóźnienie wykonywania instrukcji lcd.
    Nie napisałeś w jakich warunkach jest ten reset, być może jest w
    trakcie transmisji z lcd, reset w takim przypadku może coś psuć w
    komunikacji.
    Na jakiej podstawie stwierdziłeś, że lcd przyłączył się w tryb 8bit -
    lcd jest podłączony również 8bitowo do mcu aby zweryfikować
    komunikację? Wyświetlanie krzaczków nie oznacza jednoznacznie, że
    jest w 8bit.

    Podsumowując, nie spotkałem się z lcd, który by się dziwnie
    zachowywał przy wielokrotnym przestawianiu go w tryb 4bit bo nie jest
    czymś wyjątkowym, np. podczas flashowania układu zasilanie
    najczęściej jest z zewnątrz i tylko mcu się resetuje.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-01-12 17:51:13
    Od: "kk" <...@...pl>

    > To wstaw inicjalizację LCD aby robiła się na początku programu bo
    > rozumiem że obecnie masz to robione "na żądanie". I tego nie pojmuje,
    > jeśli LCD nie stracił zasilania to jakim cudem reset proca go resetuje?

    Właśnie nie restetuje.
    Jedynie przestawia tryb pracy z 8bit na 4 i odwrotnie.
    W przypadku gdy LCD nie utracił zasilania po restarcie procka wraca z trybu
    4 bit na 8.
    W kolejnym resecie przestawia się ponownie z 8 na 4.
    Co tu rozumieć ...

    Jeżeli wyłączę zasilanie jest ok. Start 8 bit -> 4 bit i tak ma być.

    Po przejrzeniu zasobów sieciowych
    doszedłem do wniosku, że ten LCD to wcale nie jest na HD44780 a Samsung
    KS0066.

  • 5. Data: 2014-01-12 23:09:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 12 Jan 2014 16:06:29 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > rozumiem że obecnie masz to robione "na żądanie". I tego nie
    pojmuje,

    Jemu chudzi o to że wysyłanie w kółko polecenia "ustaw interfejs
    4bit" powoduje przestawianie interfejsu 4bit/8bit/4bit/8bit itd.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2014-01-12 23:18:17
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-01-12 17:51, kk pisze:
    > Po przejrzeniu zasobów sieciowych
    > doszedłem do wniosku, że ten LCD to wcale nie jest na HD44780 a Samsung
    > KS0066.

    Podobno odpowiednik. Rób inicjalizację wyświetlacza po każdym restarcie
    uC. Sprawdź, czy w każdym kroku dajesz opóźnienie wskazane w
    dokumentacji. Na wszelki wypadek wydłuż wszystkie czasy 4-10 krotnie.
    Jeśli zadziała to znaczy, że za szybko gadasz z nim, nie zachowałeś
    timingów. SPRAWDŹ.

    --
    Michał

  • 7. Data: 2014-01-13 22:25:49
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 12 Jan 2014 23:09:32 +0100 Marek <f...@f...com> napisał:

    >Jemu chudzi o to że wysyłanie w kółko polecenia "ustaw interfejs
    >4bit" powoduje przestawianie interfejsu 4bit/8bit/4bit/8bit itd.

    Przecież kody ustawiające odpowiednią szerokość szyny są różne dla obu
    trybów. W "nie do końca zgodny" odpowiednik HD44780 z aż takim błędem
    nie chce mi się wierzyć, zostałoby to wcześniej wychwycone.
    Wyświetlacz na jakimś KSS0-coś obsługiwałem wieki temu (jeszcze na
    '51) szyną 4-bitową i działał jak należy. Obstawiam na 98% błąd w
    kodzie na uC, ewentualnie jakieś niedopatrzenie w układzie. A to że po
    każdym resecie uC należy inicjalizować wyświetlacz to oczywista
    oczywistość :-)

  • 8. Data: 2014-01-13 23:56:52
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 11 stycznia 2014 22:44:32 UTC+1 użytkownik kk napisał:
> [...]
    >
    > siďż˝ w trybie 8-bitowym.
    >
    > Aby przej�� na 4 bity jest opisana procedurka.
    >
    > Wszystko dzia�a.
    >
    > Znaczy si� : w��czam zasilanie, procesor przestawia toto na 4 bity i �miga.
    >

    > Ale ...
    >

    > Po wykonaniu resetu procesora bez wy��czania zasilania
    >
    > opisana w pdf-ku procedura prze��cza wy�wietlacz na tryb 8-bitowy.
    >
    > I pokazujďż˝ siďż˝ krzaczki.
    >
    > Kolejny reset i mamy ponownie tryb 4-bitowy.
    >
    > I tak w k�ko.
    >

    > Czy to normalne czy ja co� por�ba�em ?
    >
    > A mo�e jest spos�b aby sprawdzi� w jakim trybie aktualnie pracuje

    Problem może być w timingu. Klonów HD'ka jest do diabła i trochę. Jeżeli masz LCD'ka
    Made in China, wszystko raczej powinno być OK. Jeżeli masz Made in Germany, to różnie
    z tym bywa. Jeżeli dziargasz soft w assemblerze, to o pomyłkę nietrudno. Osobiście
    polecam odwiedzenie stronki www.mikroe.com, mają w sensownych cenach kompilatory C i
    Pascala na różne uC. I co istotne, kupę różnistych, bajeranckich bibliotek bardzo
    przyjaznych w obsłudze. Osobiście nie spotkałem się z bardziej przyjaznym
    środowiskiem projektowym pod uC. W opisie bibliotek są nawet załączone schematy.
    Wszelakie bajery na LCD/GLCD/TFT robi się w parę minut "na kolanie". Polecam !!