  • 1. Data: 2005-08-01 18:10:44
    Temat: E-GPRS w idea
    Od: "Dariusz Techmanski" <d...@k...pl>

    Właśnie w ramach polepszenia sobie życia moja firma kupiła w Idei karty
    EDGE.
    Maja głównie służyć do sprawdzania poczty jak sie jest poza biurem.
    Niestety okazało sie ze jest bardzo duży problem i to wlansie tylko przy
    sprawdzaniu poczty.
    Problem sie pojawia jak sie ściąga większą ilość poczty. Wyskakuje ze został
    przekroczony TimeOut.
    To co dostałem od HOME.PL jako odpowiedz na istniejący problem.
    Idea nic mi nie odpowiedziala mimo ze dzwonilem do nich.
    Czy ktos bedzie mogl mi jakos pomoc ??

    Pozdrawiam
    Dariusz

    Korzystajac z polaczenia GPRS (i UMTS) laczac sie z dowolnym hostem w

    Internecie w pakietach odpowiedzialnych za to polaczenie operator

    komorkowy dokonuje pewnych modyfikacji (obrazowo ujmujac sprzet

    operatora 'przejmuje' polaczenie). Robione jest to ze wzgledu na fakt

    ze stos TCP/IP zle reaguje na dosc duze opoznienia w GPRS (okolo

    1000ms=1s, gdzie w normalnych warunkach (np. ADSL) nie przekraczaja

    one kilkunastu ms). Odpowiednie mechanizmy korygujace to zachowanie

    obecne sa w stosach TCP/IP np. systemow operacyjnych Windows, nie sa

    jednak domyslnie wlaczone.

    W wypadku gdyby operator nie robil tych modyfikacji, klienci zwlaszcza

    UMTS osiagali by niezbyt dobre transfery (duze slabsze niz mozliwosci

    technologii).

    Problem wystepuje w sytuacji, gdy korzysta sie np. z serwera POP3

    operatora ktory ma bardzo szybkie lacza (zwlaszcza do wspomnianego

    operatora komorkowego - home.pl wymienia sie ruchem z duzymi

    operatorami w WIXie, do ktorego dysponujemy laczem o przeplywnosci

    1Gbit/s). Urzadzenie, ktore przejmuje polaczenia laczy sie z takim

    serwerem, w ciagu kilku sekund sciaga wiadomosc z bardzo duzym

    zalacznikiem i powoli przesyla ja do klienta. W tym czasie serwer POP3

    wykrywa bezczynnosc i zaczyna naliczac tzw. timeout (po pewnym okresie

    bezczynnosci polaczenie jest zamykane). Jesli transmisja od klienta

    trwa dluzej niz okres bezczynnosci serwer zamyka polaczenie z

    urzadzeniem posredniczacym. Wydluzanie timeoutu na serwerach operatora

    POP3 w nieskonczonosc nie daje nic poza zwiekszeniem wielkosci e-maila

    jaki uzytkownik jest w stanie pobrac - ciagle jednak przy

    kilkumegabajtowych mailach polaczenie bedzie zamykane. Dla operatora

    serwera POP3 duza ilosc polaczen do serwera moze byc duzym problemem

    wydajnosciowym.

    Rozwiazaniem problemu jest wykorzystanie funkcjonalnosci protokolu

    TCP/IP przez urzadzenie posredniczace, ktore powinno transmisje

    wykonywac w kawalkach (sygnalizujac serwerowi brak gotowosci do

    przyjmowania kolejnych danych) - tak aby ostatnia porcja danych

    zdolala dotrzec do klienta przed zamknieciem sesji przez serwer.

    Problem bedzie wystepowal rzadziej lub jedynie na wiekszych emailach w

    momencie, gdy predkosc transmisji pomiedzy urzadzeniem posredniczacym

    a serwerem POP3 bedzie zblizona do predkosci transmisji urzadzenie

    posredniczace-klient.

  • 2. Data: 2005-08-01 19:28:40
    Temat: Re: E-GPRS w idea
    Od: d...@w...sobie.to

    Dariusz Techmanski <d...@k...pl> wrote:

    > Czy ktos bedzie mogl mi jakos pomoc ??

    [dobra, ciach]

    Odrobina racji to w tym jest, ale raczej odrobina :)
    Tak mi sie przypomnialo pisanie wypracowan - duzo tekstu, malo tresci.

    Zamiast to czytac, ustaw timeout w programie pocztowym na wiekszy,
    powinno pomoc. Zezulce maja masowo miute, wiec mail idacy dluzej
    powoduje taki efekt w samym zezulcu, a komunilat wyswietla sie
    nie na temat, jak to w M$.
    Niestety zezulec ma suwak do pieciu minut, ale sa inne programy :)

    D.

    --
    50 ways to FREAK your roommate:
    1. Insist that you are a vegetarian and protest anytime your roommate

  • 3. Data: 2005-08-02 00:10:52
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    d...@w...sobie.to wrote:

> [...]
    > powinno pomoc. Zezulce maja masowo miute, wiec mail idacy dluzej
    > powoduje taki efekt w samym zezulcu, a komunilat wyswietla sie

    Przecież to zezulec odbiera powoli.

    --
    Adam Wysocki * http://www.gophi.rotfl.pl/ * GG 1234 * Fido 2:480/138
    Netykieta mą domeną a kultura cnotą. hell.pl/kya/turbonetykieta.html

  • 4. Data: 2005-08-02 12:07:11
    Od: "Slawomir Tobis" <u...@W...Moje.Nazwisko.pl>

> [...]

    > sprawdzaniu poczty.
    > Problem sie pojawia jak sie ściąga większą ilość poczty. Wyskakuje ze

    Korzystam intensywnie z tego wynalazku i timeout zdarza się bardzo, bardzo
    sporadycznie. Warto wiedzieć, że transmisja EDGE (modulacja 8PSK) jest
    bardzo wrażliwa na jakość sygnału. Z moich obserwacji wynika, że duże
    opóźnienia zdarzają się najczęściej przy słabym, ale także przy mocnym i
    zniekształconym sygnale (odbicia, wielotorowość). Może tu jest problem?

    Czasem warto zrezygnować z Edzia i korzystać z GPRS, który jest co prawda
    wolniejszy, ale też bardziej odporny na zniekształcenia fazowe.

    --
    Sławomir Tobis
    * GSM w fotografii: http://www.mobile-internet.org

  • 5. Data: 2005-08-02 15:28:35
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    d...@w...sobie.to pisze:

    > Zamiast to czytac, ustaw timeout w programie pocztowym na wiekszy,
    > powinno pomoc.

    Przeciez to nie klient rozłącza, ale serwer.

    > Zezulce maja masowo miute, wiec mail idacy dluzej
    > powoduje taki efekt w samym zezulcu, a komunilat wyswietla sie
    > nie na temat, jak to w M$.

    Od kiedy timeout oznacza maksymalny czas ściągania listu?

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl
    Nie widzisz polskich znaków? Zajrzyj na http://strony.biz/h/utf-8