  • 1. Data: 2010-06-04 13:03:13
    Temat: EOS/M42 potwierdzenie ostrości [DANDELION ver. 4x]
    Od: Pirate <p...@g...pl>

    Witam
    Od jakiegoś czasu pojawiły się chipy DANDELION w ver. 4x.
    Od starszej wersji różni się tym, iż można go programować.

    Jakie są Wsze spostrzeżenia na temat pracy tego chipa.
    Czy sprawia dużo problemu w konfiguracji, czy działa prawidłowo
    korekta BF/FF.
    No i oczywiście czy ustawione zdjęcia są ostre ;]

    Pozdrowienia
    piratee

  • 2. Data: 2010-06-07 13:32:33
    Od: Pirate <p...@g...pl>

    W dniu 2010-06-04 15:03, Pirate pisze:
> [...]
    > korekta BF/FF.
    > No i oczywiście czy ustawione zdjęcia są ostre ;]

    Witam ponownie.
    Nikt już nie używa dandelion-a czy też moje pytanie jest zbyt banalne ;]

    Pozdrowienia
    piratee

  • 3. Data: 2010-06-08 08:34:33
    Od: krzysieksx <k...@g...com>

    > Witam ponownie.
    > Nikt już nie używa dandelion-a czy też moje pytanie jest zbyt banalne ;]

    z doświadczenia mogę powiedzieć, że nie jest potrzebny :)
    generalnie są dwa przypadki:
    - masz dużo czas na ostrzenie - to i bez dandeliona potrafisz zwykle
    wyostrzyć, a biorąc pod uwagę dokładność focusa w canonie, to nawet na
    matówce 0.8 można lepiej naostrzyć niż AF, szczególnie jak mamy małą
    go
    - nie masz czasu na ostrzenie ręczne - dandelion tu praktycznie nie
    pomaga, bo i tak musisz rączkami kręcić ostrością, a nie wiesz w którą
    stronę (aparat z obiektywem zwykle wie)

    pozdrawiam Krzysiek

    ps. jak chcesz zobaczyć, jak to jest z dandelionem, to weź dowolny
    obiektyw z af i wyłącz af, rób zdjecia...

  • 4. Data: 2010-06-08 08:47:31
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "krzysieksx" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    g.googlegroups.com...

> [...]

    - nie masz czasu na ostrzenie ręczne - dandelion tu praktycznie nie
    pomaga, bo i tak musisz rączkami kręcić ostrością, a nie wiesz w którą
    -------------------
    Ale łatwo zobaczyć że kręcisz nie w tą stronę a jak nie masz potwierdzenia
    ostrości to jak już jestes blisko ostrości to musisz delikatnie próbować w
    prawo lub lewo i obserwowwać czy jest lepiej czy gorzej . Z dendelionem nie.
    MZ jest przydatny.

  • 5. Data: 2010-06-08 08:48:27
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    krzysieksx pisze:

    > ps. jak chcesz zobaczyć, jak to jest z dandelionem, to weź dowolny
    > obiektyw z af i wyłącz af, rób zdjecia...

    No i jeszcze w EOS i przejściówkach, ręczne domykanie przysłony. Wiem,
    że ambitniejsi canoniści na to bardzo narzekają.

  • 6. Data: 2010-06-08 10:17:49
    Od: krzysieksx <k...@g...com>

    On 8 Cze, 10:47, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
> [...]
    > prawo lub lewo i obserwowwać czy jest lepiej czy gorzej . Z dendelionem nie.

    no więc ja mam inne odczucia, af w moim canonie 350d ma dokładność
    +-1/2 go, i potwierdzenie
    jest właściwie do wejścia w go do wyjścia, co z ostrością
    niekoniecznie ma coś wspólnego...
    tak więc można potwierdzenie traktować jako delikatną sugestię, a nie
    jako potwierdzenie ostrości tam, gdzie chcemy.
    Np. skupmy się na jakże ważnym w fotografii cyfrowej motywie linijki:
    chcesz wyostrzyć na punkt 10cm,
    z go=1cm powinieneś mieć w miarę ostro od 9,5 do 10,5 a potem kończy
    się go i powinno ładnie się rozmywać.
    Takie ustawienie bez większego problemu zrobisz ręcznie. Af zacznie Ci
    najprawdopodobniej zgłaszać
    potwierdzenie już przy ostrości ustawionej na 9,5, a skończy przy
    przejechaniu 10,5. 10cm
    jest cały czas w go, więc w sumie źle nie jest, ale nikt w życiu Ci
    nie uwieży, że zrobiłeś zdjęcie
    10cm, jeśli widać jak byk, ze ostrość była na 9,7.
    Co prawda w normalnej sytuacji zwykle się nie zauważa takich błędów,
    ale w makro to już masakra się robi,
    z obiektywem f/1.8 masakra itd.
    Dodatkowo pojawia się wspomniany przez Jacka problem z domykaniem
    przesłony.
    Tak więc ja mam to ustrojstwo jako przejściówkę, ale właściwie
    nauczyłem się ignorować piskanie af.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 7. Data: 2010-06-08 14:31:01
    Od: Pirate <p...@g...pl>

    W dniu 2010-06-08 10:34, krzysieksx pisze:

> [...]
    >
    > pozdrawiam Krzysiek
    >

    > ps. jak chcesz zobaczyć, jak to jest z dandelionem, to weź dowolny
    > obiektyw z af i wyłącz af, rób zdjecia...
    Bez potwierdzenia ostrości Heliosem robię już prawie rok.
    Ale jest czasami tak że nie trafię w ostrość i dlatego też
    zastanawiam się na kupnem dandelion-a.
    No i gorzej jak ktoś ma wadę wzroku.

    Zastanawiałem się też nad kupnem matówki.

    Pozdrowienia
    piratee

    ps.
    Dzięki za sugestie.

  • 8. Data: 2010-06-08 18:39:27
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

> [...]
    > korekta BF/FF.
    > No i oczywiście czy ustawione zdjęcia są ostre ;]

    Jak zaczniesz używać tej maszynki, to praktycznie i z wynikiem bd (w
    ciemno) zapoznasz się z problemem prawidłowego ustawiania af w
    lustrzankach cyfrowych.
    Niestety, ustawianie ostrości działa źle, ostrość wcale nie jest
    ustawiana w ten punkt w który celujesz - i to nie za winą wspomnianej
    przejściówki.
    Nie zaczynaj od przysłony 1,4 tylko od 2,8, bo możesz wyrzucić zestaw za
    okno. Polecane jest piwo (w nie za dużych ilościach), dobrze robi na
    wszystkie frustracje, nie tylko fotograficzne.
    Korekta bf/ff działa prawidłowo dla rozpoznanej i zadanej odległości
    ostrzenia dla pary obiektyw - odległość, po zmianie odległości należy
    kalibrację wykonać ponownie, oczywiście, po przetestowaniu o jaką
    korektę chodzi.