  • 1. Data: 2021-03-17 10:54:58
    Temat: Elektroliza
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Paweł tak fachowo pisal o nadnapieciu, ze nasunal mi kolejne pytania:

    -przy produkcji wodoru to nadnapiecie jest. A przy elektrolizie metali
    ?
    Np w ogniwie litowym - lit sie wydziela, napiecie koncowe ladowania
    4.2V.
    Napiecie spoczynkowe ogniwa po ladowaniu ... 4.2V.
    Nie ma nadnapiecia ?

    Napiecie spada przy rozladowywaniu ... efekt opornosci wewnetrznej
    dla duzego pradu, czy wlasnie sie nadnapiecie objawia ?
    Mam na mysli efekt poczatkowy - tzn np rozladuje o 1% ... akurat w
    li-ion to chyba znikomy spadek napiecia.

    -podobnie aku NiCd/MH - tam tez mala roznica, choc dosc szybko spada
    do 1.2V z poczatkowych 1.4.

    -rafinacja miedzi - czyli elektrody Cu i Cu ... jakie tam napiecie
    potrzebne do przeplywu niewielkiego pradu ?
    A jakie sie stosuje w praktyce ?

    J.

  • 2. Data: 2021-03-17 11:01:35
    Temat: Re: Elektroliza
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    >Paweł tak fachowo pisal o nadnapieciu, ze nasunal mi kolejne pytania:

    No i jeszcze:

    -czemu uzywa sie KOH jako elektrolitu, a nie NaOH ?

    Przeciez nie dlatego, ze KOH tanszy :-)

    J.

  • 3. Data: 2021-03-17 13:25:13
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.03.2021 o 10:54, J.F. pisze:
> [...]
    > 4.2V.
    >  Napiecie spoczynkowe ogniwa po ladowaniu ... 4.2V.

    Nadnapięcie wydzielania gazów jest wysokie, w przypadku akumulatora
    litowego nadnapięcie też jest, ale jest niewielkie.

> [...]
    > li-ion to chyba znikomy spadek napiecia
    > -podobnie aku NiCd/MH - tam tez mala roznica, choc dosc szybko spada do

    Nadnapięcie jest skutkiem nieodwracalnych procesów występujących przy
    ładowaniu, nie występuje przy rozładowywaniu. W kwestii zmian napięcia o
    których piszesz, popatrz na wzór Nernsta i wszystko stanie się jasne.

    > -rafinacja miedzi - czyli elektrody Cu i Cu ... jakie tam napiecie
    > potrzebne do przeplywu niewielkiego pradu ?
    > A jakie sie stosuje w praktyce ?

    300 do 400 mV, co niewątpliwie mógłbyś znaleźć. Generalnie są to tematy
    raczej na grupę fizykochemiczną.

    P.P.

  • 4. Data: 2021-03-17 16:38:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Nadnapięcie wydzielania gazów jest wysokie, w przypadku akumulatora
    >litowego nadnapięcie też jest, ale jest niewielkie.

    Tak ogolnie gazow to dotyczy ?
    Jakas energia uwolnienia gazu ?

    Kolejne pytanie - a jak elektrolize prowadzic w cisnieniu 500 bar?
    Po co sprezac wodor, skoro mozna od razu pod duzym cisnieniem
    produkowac :-)

    Na chemii pusto :-(

    J.

  • 5. Data: 2021-03-17 17:41:47
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.03.2021 o 16:38, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Tak ogolnie gazow to dotyczy ?

    Tak.

    > Jakas energia uwolnienia gazu ?

    Nie. Już wyjaśniałem.

    > Kolejne pytanie - a jak elektrolize prowadzic w cisnieniu 500 bar?
    > Po co sprezac wodor, skoro mozna od razu pod duzym cisnieniem produkowac

    W Polsce wodór jest w zasadzie produktem ubocznym przy elektrolizie
    chlorku sodu. Głównym produktem jest chlor, a drugim ubocznym
    wodorotlenek sodu.

    P.P.