  • 11. Data: 2014-03-12 12:21:25
    Temat: Re: FPGA - jak się zabezpieczyć przed skopiowaniem IP ?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam Górski napisał:

> [...]
    >
    > 1. Tworzysz klucz szyfrujący
    > 2. Jednorazowo zapisujesz go bezpośrednio do fpga ( pamięć z
    > podtrzymaniem bateryjnym )
    > 3. Przygotowujesz zaszyfrowany image który jest przechowywany we flashu.
    > 4. Podczas konfiguracji obraz jest rozszyfrowywany w locie.
    > 5. Zewnętrznego flasha można wtedy sobie kopiować ale nie będzie działał
    > z innym egzemplarzem który nie ma zapisanych pasujących kluczy.
    >

    > Z tego co czytałem w Cyclone 5 jest możliwość wyboru co do sposobu
    > przechowywania klucza. Pamięć z podtrzymaniem bateryjnym lub mały flaszyk.

    Czyli jedyną metodą skutecznego zabezpieczenia jest wystawienie systemu
    na zależność od jednej, jedynej bateryjki? Bo faktycznie - jak
    sprzętowo, paląc jakiegoś fusa uniemożliwić wtórny odczyt z zewnątrz
    tego klucza to miałbym problem - jak rozebrać kość nie wyłączając
    zasilania (a trzeba rozebrać żeby na chipie trochę połączenia
    poprzerabiać w celu odczytania klucza).

    Na pocieszenie - takie metody rozgryzania systemów są tak drogie że
    nieczęsto się w ogóle opłaci. Jednostkowo czy małoseryjnie robionego
    sprzętu nikt nie puści przez reverse engineering, taniej zaprojektować
    od początku.

    --
    Darek

  • 12. Data: 2014-03-12 13:02:05
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > tego klucza to miałbym problem - jak rozebrać kość nie wyłączając
    > zasilania (a trzeba rozebrać żeby na chipie trochę połączenia

    Bateryjka lub jak w moim wypadku akumulatorek CR2032 doładowywany w
    trakcie pracy ( Cyclone 3 LS ). Cyclone 5 posiada już wewnątrz fpga
    flash na klucz - write only.

    Można uzyskać względne bezpieczeństwo stosując kombinację wcześniej
    wspomnianych metod.

> [...]
    > nieczęsto się w ogóle opłaci. Jednostkowo czy małoseryjnie robionego
    > sprzętu nikt nie puści przez reverse engineering, taniej zaprojektować

    Dokładnie tak.

  • 13. Data: 2014-03-12 13:35:26
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 marca 2014 08:58:50 UTC+1 użytkownik MiSter napisał:

> [...]
    się na tym. Trza poczytać co nie co , i zaś Adama poprosić o poradę jak coś będzie w
    tym temacie nie za bardzo "hallo"..

    > A czy tak zaprogramowanego FPGA nie da się odczytać? ;-)

    Chyba nie, ale pewien nie jestem, Jeżeli masz wiedzę jak to zrobić, to napisz. Ot z
    czystej ciekawości...

  • 14. Data: 2014-03-12 13:56:56
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 marca 2014 12:21:25 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    >
    > nieczęsto się w ogóle opłaci. Jednostkowo czy małoseryjnie robionego
    >
    > sprzętu nikt nie puści przez reverse engineering, taniej zaprojektować

    Szczerze powiedziawszy, od samego początku myślę o "bakterii" jako o elemencie
    zabezpieczającym. Natomiast warto moim zdaniem zastanowić się nad tym , i trochę
    poczytać w pdf'ach A+X pod kątem tego co napisał Adam Górski. Jak na tą chwilę, nie
    będę się "wymądrzał", wydaje mi się że Adam dał dobrą wskazówę, tera trza ino trochę
    papierów poczytać...

  • 15. Data: 2014-03-12 16:04:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    tym temacie nie za bardzo "hallo"..

    > Chyba nie, ale pewien nie jestem, Jeżeli masz wiedzę jak to zrobić, to napisz. Ot z

    Wszystko się da - pytanie tylko ile będzie kosztowało. Na mój gust (a
    parę lat się tym zajmowałem) pomysł z bateryjką zwielokrotnia koszty
    dobrania sie do układu - najpierw trzeba parę kości rozebrać żeby się
    nauczyć jak do tego flasha się dobrać, potem cały, nieprosty w sumie
    proces przerabiania połączeń (otwarcie układu, parę fotolitografii czy
    innych technik osadzania selektywnego warstw) trzeba zrobić nie tracąc
    zasilania - za którymś razem zapewne się uda, bałbym się optymistycznie
    zakładać że za drugim. W efekcie - koszty szybują w kosmos, jak już
    pisałem - najczęściej taniej jest zrobić od początku.

    --
    Darek