  • 1. Data: 2012-10-10 22:40:24
    Temat: Falownik, szybki falownik, ... jeszcze szybszy falownik?
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    No właśnie, potrzebuję porady praktyków.
    Mam potrzebę bardzo dynamicznego sterowania silnikiem. W grę wchodzą
    rampy na poziomie <0.1s, więc typowe falowniki klasy ekonomicznej
    odpadają w przedbiegach.
    Znalazłem Altivara21, znam, wiem co potrafi, ale seria wycofywana.
    Niższe modele nie mają szans nadążyć, więc nawet nie zajmuję się nimi,
    tym bardziej, że teoretyczny następca A21, czyli A31 jest znów
    wolniejszy. Chyba dosyć mam już Schneidera.

    Znalazłem Lenze, Danfosa i Bóg wie jeszcze jakie, oczywiście z regulacją
    rampy co 10ms, ale pytanie na ile faktycznie falownik tak szybko
    reaguje? Pytania do sprzedawców, doradców, handlowców widzę że nie mają
    sensu. Potrzebuję opinii kogoś kto używał i może porównać zachowanie napędu.
    A może ktoś coś poleci godnego uwagi?

    Irek.N.
    ps. 1f, 1/4kW

  • 2. Data: 2012-10-10 23:16:34
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam

    Falownik jak falownik ale pewien jesteś że cały łańcuch taką dynamikę
    uzyska? Domyślam się, że silnik asynchroniczny i sprzężenie zwrotne
    (enkoder lub inne)? Ponieważ wymagania co do mocy masz niewielkie ja bym
    skierował się od razu w stronę serwo (synchroniczny silnik). Ja mam
    doświadczenia z B&R i Unidrive SP (Controltechniqe obecnie Emerson) i
    takie rampy nie są niczym nadzwyczajnym (oczywiście dużo zależy od
    obiektu napędzanego). No a jak by co zazwyczaj wszystkie napędy serwo
    mają możliwość sterować też asynchronicznymi. Pozdrawiam.

    Paweł Sujkowski

  • 3. Data: 2012-10-10 23:17:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Oct 2012 22:40:24 +0200, Irek N. napisał(a):
    > Mam potrzebę bardzo dynamicznego sterowania silnikiem. W grę wchodzą
    > rampy na poziomie <0.1s, więc typowe falowniki klasy ekonomicznej
    > odpadają w przedbiegach.

    Irku - a silnik w ogole to wyrobi ?

    Nie byloby lepiej 3f ? 0.1s w ukladzie ktory pracuje z okresem 0.02s, a jak
    rozumiem czesto dluzszym - budzi moje watpliwosci :-)

    J.

  • 4. Data: 2012-10-10 23:20:54
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam
    I jeszcze jedno

    > ps. 1f, 1/4kW

    Rozumiem że chodzi o zasilanie falownika z jednej fazy a silnik po
    ludzku 3 fazowy w trójkącie?

    Paweł Sujkowski

  • 5. Data: 2012-10-11 13:52:31
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Irku - a silnik w ogole to wyrobi ?
    >
    > Nie byloby lepiej 3f ? 0.1s w ukladzie ktory pracuje z okresem 0.02s, a jak
    > rozumiem czesto dluzszym - budzi moje watpliwosci :-)

    Nawet jak nie wyrobi, to nie przeszkadza (mechanika będzie gotowa do
    cyklu pracy jeszcze przed całkowitym zatrzymaniem silnika). Bardziej
    chodzi mi o to, żeby falownikiem nie pogrzebać możliwości.
    Wiesz, jak falownik potrzebuje 0.1s żeby się w ogóle pozbierać i tyle
    samo na koniec żeby "odetchnąć" *, to mam 0.2s w plecy zupełnie
    niepotrzebnie.

    Miłego.
    Irek.N.
    * np: potwierdzić że stoi

  • 6. Data: 2012-10-11 13:53:16
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Rozumiem że chodzi o zasilanie falownika z jednej fazy a silnik po
    > ludzku 3 fazowy w trójkącie?

    Oczywiście, jeszcze z hamulcem 24DC, ale to poza tematem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2012-10-11 14:07:06
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Paweł Sujkowski pisze:
    > Witam
    >
    > Falownik jak falownik ale pewien jesteś że cały łańcuch taką dynamikę
    > uzyska?

    0.22s całkowity czas cyklu przy założeniu rozpędzania wprost z sieci.
    Hamowanie może być opóźnione (mechanika daje na to kolejne 0.2s).
    Tak więc gdybym nie zatrzymywał silnika, to mam cykl co 0.42s.
    To są nominalne parametry pracy, z zachowaniem przyzwoitych
    przyspieszeń, nawet Jerk-iem na "ludzkim" poziomie.

    > Domyślam się, że silnik asynchroniczny i sprzężenie zwrotne
    > (enkoder lub inne)?

    Czujnik potwierdzający pozycję wystarcza.

    > Ponieważ wymagania co do mocy masz niewielkie ja bym
    > skierował się od razu w stronę serwo (synchroniczny silnik).

    Też jest takie rozwiązanie, ale serwo oznacza przynajmniej 1.5kE kosztów
    więcej (dla mnie), a tutaj niepotrzebna jest dokładność, wystarczy sama
    dynamika i to tylko startu, zatrzymanie może być już wolniejsze.

> [...]
    > obiektu napędzanego). No a jak by co zazwyczaj wszystkie napędy serwo
    > mają możliwość sterować też asynchronicznymi.

    Widzisz, silnik serwa to najmniejszy pikuś, tej mocy kosztuje powiedzmy
    300E, ale jak dołożę sterownik to już robi się gorzej. Zazwyczaj nie
    daję serwa właśnie z powodu sterownika, jak wezmę tani, to mam pod górkę
    z komunikacją, a drogi nie zawsze się mi opłaca.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2012-10-11 14:56:31
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam

> [...]
    > daję serwa właśnie z powodu sterownika, jak wezmę tani, to mam pod górkę
    > z komunikacją, a drogi nie zawsze się mi opłaca.

    Zobacz Unidrive SP. Ja stosuję je w przypadkach bardziej zaawansowanych
    sterowań. Mają możliwość też sterowania serwosilnikami i mam w jednej
    aplikacji taki zastosowany. Typ sprzężenia wybiera się modułowo.
    Wbudowane jest dla enkodera inkrementalnego a coś bardziej
    zaawansowanego można dołożyć jako moduł. Analogicznie z komunikacją - tu
    też moduły. Także jakieś moduły aplikacyjne - nawijaki, indeksowanie
    itp. Nie wiem jak w najmniejszych ale większe mają 3 gniazda na
    rozszerzenia. Zastosowałem ich już troszkę i się sprawdzają.
    Oczywiście do jakiś tanich LG itp to troszkę inna kategoria cenowa. Na
    0,37kW katalog to coś koło 600E (pod ręką mam cennik z początku 2011) i
    parę % można tam jeszcze urwać. Pozdrawiam.

    Paweł Sujkowski

  • 9. Data: 2012-10-11 20:37:46
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Zobacz Unidrive SP. Ja stosuję je w przypadkach bardziej zaawansowanych
    > sterowań.

    THX, przyglądnę się.

    Miłego.
    Irek.N.